Er der nogen, der ved, hvad der er bedst at sætte i indervæggene bag gipsen, OSB eller råspont???
Begrund gerne jeres svar, så jeg får lidt mere "kød på benene"!
Begrund gerne jeres svar, så jeg får lidt mere "kød på benene"!
Råspont, du får nogle mm ekstra at skrue i. Normalt bruger man 12 mm OSB / plyfa men råsponten plejer normalt at være 17 mm
Ulempe, det tager længere tid at sætte op
Fordel, du kan med god samvittighed købe en sømpistol
Selv bruger jeg råspont og det går faktisk ret hurtigt at få det op. Let at håndtere er det også
Ulempe, det tager længere tid at sætte op
Fordel, du kan med god samvittighed købe en sømpistol
Selv bruger jeg råspont og det går faktisk ret hurtigt at få det op. Let at håndtere er det også
Pris eller transport spiller ingen rolle, da det er husbolaget som står for det. Har råspont i kontrakten, men byggearbejderne vil ændre til OSB, går ud fra at det skyldes, at det er mere besværligt at opsætte råsponten.
Så bortset fra pris og transport, hvilket er bedst at vælge????
Så bortset fra pris og transport, hvilket er bedst at vælge????
Råspont er bedre, hvis du får det monteret og klart til samme pris. Forskellen er marginal, men det bliver selvfølgelig lidt mere solidt med råspont. (Jeg sætter selv OSB i mit projekt for at spare lidt tid (=penge)). Tømreren, der hjælper mig med at bygge til, satte selv råspont i sin kåk... ("hvis tømreren selv får vælge").
JoGi
JoGi
Tænk på at OSB + gips næsten giver samme brandklassificering som 2x gips.
Lim er det man bruger for at få pladen til at holde sammen.
Ligninet som er træs eget bindemiddel ved højt tryk fungerer ikke, da det opløses ved fugtbelastning.
Er der ikke en værdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv indvirkning mod træk?
Lim er det man bruger for at få pladen til at holde sammen.
Ligninet som er træs eget bindemiddel ved højt tryk fungerer ikke, da det opløses ved fugtbelastning.
Er der ikke en værdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv indvirkning mod træk?
Ikke nærig, men lidt dum måske.kristofer.eklund sagde:
OSB er i øvrigt godt at både skrue og sømme i.