Er der nogen, der ved, hvad der er bedst at sætte i indervæggene bag gipsen, OSB eller råspont???

Begrund gerne jeres svar, så jeg får lidt mere "kød på benene"!
 
Råspont, du får nogle mm ekstra at skrue i. Normalt bruger man 12 mm OSB / plyfa men råsponten plejer normalt at være 17 mm

Ulempe, det tager længere tid at sætte op

Fordel, du kan med god samvittighed købe en sømpistol

Selv bruger jeg råspont og det går faktisk ret hurtigt at få det op. Let at håndtere er det også
 
12 mm OSB da det er let at transportere + billigt på byggmax...

har plyfa i fx køkken og badeværelse hvor jeg vil have, at det skal være mere greb når man skruer op noget tungt...
 
Pris eller transport spiller ingen rolle, da det er husbolaget som står for det. Har råspont i kontrakten, men byggearbejderne vil ændre til OSB, går ud fra at det skyldes, at det er mere besværligt at opsætte råsponten.

Så bortset fra pris og transport, hvilket er bedst at vælge????
 
råspont om det ikke koster dig mere ;)
 
Råspont er bedre, hvis du får det monteret og klart til samme pris. Forskellen er marginal, men det bliver selvfølgelig lidt mere solidt med råspont. (Jeg sætter selv OSB i mit projekt for at spare lidt tid (=penge)). Tømreren, der hjælper mig med at bygge til, satte selv råspont i sin kåk... ("hvis tømreren selv får vælge").

JoGi
 
Jeg satte OSB. Jeg synes det er fine ting - stift og stabilt. Desværre er det ret dyrt sammenlignet med råspont, men meget nemmere at sætte op.
 
Trods alt er råspont mere gedigent end OSB.
Desuden har du et rent materiale, uden lim og andre kemikalier som indåndes af de beboende.
 
Det er rigtigt - ellers ville jeg aldrig have brugt det.
Hvad jeg forstår, er det kun minimalt med harpiks som bindemiddel, så presser man lortet sammen med et enormt tryk.
 
Tænk på at OSB + gips næsten giver samme brandklassificering som 2x gips.
Lim er det man bruger for at få pladen til at holde sammen.
Ligninet som er træs eget bindemiddel ved højt tryk fungerer ikke, da det opløses ved fugtbelastning.
Er der ikke en værdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv indvirkning mod træk?
 
Har nogen nogen erfaring med brugen af at have 9mm board indeni gipsen?
Har det på nederetagen i et Eksjöhus Kvadraten, dog kun på ydervæggene.
Så jeg overvejer at have det på overetagen i skråtaget og på gavlene.
Hvad tror I?

JRG
 
kristofer.eklund sagde:
Jeg ønsker at fælde pladerne ind mellem reglarne for at optimere boligarealet - er dette at være dumsnål???
Ikke nærig, men lidt dum måske. :) Jeg tror ikke, at dit rums areal bliver specielt påvirket af, at rummet bliver 22mm kortere/bredere. Derimod får du det ret bøvlet med at innerregel for pladerne.
OSB er i øvrigt godt at både skrue og sømme i.
 
kristofer.eklund sagde:
Jeg indså nok, at jeg var lidt ude og cykle. Jeg gør det nemt for mig og banker alt på udenpå!
Godt tænkt, cykelsæsonen er ovre! ;D
 
Kroonospans OSB indeholder ca. 6% mups eller er det mupf lim.
 
Spar på skoven og brug OSB der fremstilles af restprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.