Hej!

Renoverer sommerhuset, og det er tid til at beklæde indersiden af ydervæggene. Valget er faldet på panel i form af fer og not brædder, typisk råspont. Nogle færdigmalede varianter er så tynde som 14 mm, og spørgsmålet er, om det bliver for spinkelt, når man skal hænge tv, bogreoler osv. Skal jeg sætte osb først? Almindelig råspont findes jo i omkring 20 mm, ville det være nok uden osb?

Skal jeg sætte osb under alle omstændigheder for at give væggen stabilitet? Stående 45x95, liggende skiferpanel på ydersiden. Diagonale afstivere findes i begge åbninger i hvert hjørne. Tidligere var der kun en form for semiporøs fiberplade på indersiden (tretex, kan det hedde sådan?) og huset har stået siden 50'erne....

Venlig hilsen,
ToRy

Ingen som har nogen input overhovedet?

Jeg ville selv have sat OSB bagved, mest fordi jeg synes, det er nemmere at gøre det, når man har mulighed, end at blive usikker om f.eks. TV'en skal blive hængende på væggen, hvis man har sparet..

Så kan jeg ikke svare på, om det gør nogen stor forskel, eller om det mere er en placeboeffekt! :)

OSB bliver godt for bæreevnen i væggen, men hvis det er uopvarmet delvis i året, skal OSB ikke skrues kant i kant, men derimod efterlades med et lille mellemrum rundt om hele pladen (nogle mm op til 1/2 cm er nok), da den kan "svulme" lidt ved fugt/vejrskifte.
Derefter anbefales det at bruge forskalling på OSB, og monter derefter panelet på forskallingen og ikke direkte på OSB-pladen!
Held og lykke med byggeriet!

Hvis nu sommerhuset er fra 50'erne, er det måske på tide at se elen efter!
Måske på tide at indfælde den i væggene?
Hvis du gør det, glem ikke at beskytte gennemborede huller i reglar med pladeskinner for at minimere risikoen for at spidse eller skrue i ledningerne!

Brug 20-25 mm råspont og undgå OSBn.

Tak for svarene! Lidt opfølgende spørgsmål og kommentarer:

Rosen: Cirka sådan tænker jeg også, men det er trods alt en udgift, og det indskrænker allerede en snæver gulvplads.

Pagno: Hvorfor sømlekter på osb’en? Er det for ventilationen eller for bevægeligheden?
Elektriciteten er helt fjernet og erstattet midlertidigt. Dog har jeg ikke besluttet mig for, hvordan jeg skal gøre til sidst. Ingen el i isoleringen under alle omstændigheder. Enten fræset ind i gulvlist/vægvægpanel/osb på en eller anden måde, udenpå eller mellem panelbrædder og vindtæt. Det skal være let at ændre/flytte stikkontakter og så videre, da vi sandsynligvis vil bygge til og ændre brugsområde for visse rum på sigt.

Oldboy: Vi satte råspont i toilethus, men da vi malede, rejste fibre sig, og nu har vi nålepude overalt, hårde, skarpe splinter på op til en centimeter er ikke sjovt at skrabe mod... :thumbdown: Har overvejet at male en gang, derefter slibe det, der stikker ud, bort og så male en eller to gange til. Meget ekstra arbejde, men på den anden side er færdigmalet roughpanel ca. 7000:- dyrere end råspont (ikke medregnet maling og ekstra arbejde) så det er måske værd det...

• Synes
Markus Lund
  • Laddar…
Bare fordi at hvis du sømmer panel på OSB-plader i et hus, der står koldt nogle dele af året, så bevæger pladen sig mere end panelet!
Det kan nemt blive til, at panelet krøller sammen, som et harmonika, bare ikke lige så slemt.
Så svaret er for bevægeligheden!

S
træ skiver skal aldrig skruer kant i kant.
okay så limede spån gulv og lignende.
og ja. skulle sætte OSB baokm

Satte I den savede side ind mod rummet?!
Nu er vel iofs ikke råspont den mest velhøvlede overflade, selv på den høvlede side, men 1 cm lange spåner er det vel ikke i nogen nævneværdig udstrækning?
Under alle omstændigheder, ved maling af massivt træ indgår altid slibning efter 1. og normalt også 2. strygningen, medmindre det er rigtig velhøvlet/planhøvlet. Hvis man vil have det rigtig glat vil sige. Dog 1 cm spåner har jeg aldrig stødt på andet end på groft savet træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.