Hej!
Vores snedker har skruet OSB-plader bagved hvor lysningsbrættet skal være og under vindueskarmen. (Indvendigt).

Er det virkelig korrekt? Det føles som om OSB kan svulme op, især når det er lige ved vinduet.

Vi havde tænkt os at have marmorplade og lysningsbræt af MDF.

Tak for tips.

Ikke mit billede, men det ser nøjagtigt ligesådan ud.

• Trædør installeret i væg med OSB-plader omkring, værktøj ligger på bordet nedenfor. Spørgsmål vedrørende korrekt anvendelse af OSB nær vindue.
Formentlig vil han montere (lime) en MDF-smyg på OSB'en.

Jeg gør det nogle gange.

OSB føles jo ikke særlig godt at have under marmor og bag MDF, fungerer ikke særlig godt med fugt/kulde.

Finder heller ingen konstruktionseksempler med OSB-plade omkring vinduer.

Modtager gerne flere svar.

Vores husleverandør brugte grøn (trykimprægneret?) spånplade i vinduesnicherne, vi valgte dog at lave afstandsstykker af oliehærdet board, typ masonit, som sidder i strimler bagved da jeg ikke var komfortabel med den spånplade.

Tror ikke, der er nogen fare som det er lavet på billederne.

P Pumba sagde:
Vores husleverandør brugte grøn (trykimprægneret?) spånplade i vindueslysningen, men vi valgte at lave afstandsstykker af oliehærdet board, typ masonit, som sidder i strimler bagved, da jeg ikke var tryg ved den spånplade.

Tror ikke der er nogen fare, som det er lavet på billederne.
Hvorfor var du ikke tryg ved trykimprægneret spånplade? Det lyder jo som det bedste valg, jeg har hørt (hidtil) ??

mvh

swealp swealp sagde:
Hvorfor var du ikke komfortabel med trykimprægneret spånplade? Det lyder jo som det bedste valg jeg har hørt (hidtil) ??

mvh
Synes ikke det hørte hjemme indendørs

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
P Pumba sagde:
Synes ikke det hørte hjemme indendørs
Hmmm, sandsynligvis denne de tænkte bruge:

-Fugttræg spånplade

En plade, der er fremstillet med et vandfast lim. Den er ikke imprægneret. Ofte grønfarvet for lettere at kunne skelne fra almindelig spånplade. Kan med fordel anvendes i områder, hvor du mistænker midlertidig fugtforøgelse.

Kilde:
https://www.beijerbygg.se/store/pri...krivningar-bradgard/olika-typer-av-spånskivor

H
Hvad skulle være galt med den konstruktion?
du skal vel ikke regne med indtrængende fugt? Kan jo ikke regne med et konstruktionsfejl.
med det tænkt så må man jo udskifte alle materialer efter som de kan komme ind fugt

• Synes
kulle
  • Laddar…
H hul sagde:
Hvad ville være galt med den konstruktion?
du skal vel ikke regne med indtrængende fugt? Kan jo ikke regne med en konstruktionsfejl.
med den tankegang så skal man jo udskifte alle materialer eftersom der kan komme fugt ind
Jeg har ikke fundet nogen konstruktionsplan eller konstruktionseksempel med OSB, deraf spørgsmålet.

Træguiden kører helt uden noget under:
* https://www.traguiden.se/konstrukti...-i-tva-skikt--alt-2-horisontalsnitt-rak-smyg/
* https://www.traguiden.se/konstrukti...va-skikt--alt-1-horisontalsnitt-vinklad-smyg/

Det er knap nok muligt at finde den "lidt mere fukttålige spånskivan" ser ud som ingen bruger den.

Jeg må nøjes med P30 (K-plywood 20/70) hvis jeg ikke finder noget bedre.

Tak

Altså hvis man mistænker, at man vil have fugt i vinduesfalse eller under vindueskarmen, så synes jeg, man bør se over sine byggemetoder og/eller vinduesvalg.

Desuden forstår jeg ikke, hvorfor OSB skulle være mere fugtfølsomt end MDF, som tilsyneladende føltes mere okay. MDF og vand er en katastrofe, hvis det nu kommer som en nyhed.

• Synes
kulle og 2 andre
  • Laddar…
S Slarvpellen sagde:
Altså hvis man mistænker, at man vil have fugt i vinduesnicher eller under vindueskarmen, så synes jeg, man bør se over sine byggemetoder og/eller vinduesvalg.

Desuden forstår jeg ikke, hvorfor OSB skulle være mere fugtfølsomt end MDF, som åbenbart føltes mere okay. MDF og vand er en katastrofe, hvis det nu kommer som en nyhed.
Der findes både fugttålende og vandfaste mdf-plader.

Eftersom der er en ventilationsspalte i vinduet, så føles det godt, hvis man har en mere damptålende bræt i sammenligning med OSB. Der findes krydsfiner, der tåler op imod 80 % damp. Nu taler vi damp, ikke direkte fugt.

Ja, jeg kan til dels være enig i, at det måske ikke er nødvendigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.