Nybyggeri med høj loftshøjde. Indervæggene har cc 450 stående stolper. OSB rækker ikke fra gulv til loft og skal derfor samles på kortsiderne. Skal jeg skrue kortlægter bag samlingerne, eller vil det blive stift/nok i stivhed, når gipsen kommer på?

U
Det er roligt behøver ikke kortlas

• Synes
GalliMattias
  • Laddar…
K
Forskudte samlinger (osb/gips), eller tænkte du på en generalsamling? Jeg er ikke håndværker, men ville garanteret have valgt den første mulighed.

Senest redigeret:
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Undgår man generalskarver, så behøves der ingen kortling. Ikke engang ved cc-600.

• Synes
GalliMattias
  • Laddar…
U
K Kardan79 sagde:
Forskudte samlinger (osb/gips), eller tænkte du på en generalsamling? Jeg er ikke håndværker, men ville garanteret have valgt den første mulighed.
Det spiller ikke så stor rolle, om det er 45cc og 90 plader, hvis gips samlingerne senere er forskudte i forhold til osb'en. Der er selvfølgelig en lille forbedring ved forskudte samlinger, men intet der vil spille rolle i praksis i dette tilfælde.

Edit vi mener måske det samme, alligevel. Tolkede det først som at du ville forskyde samlingerne på osb'en mod hinanden.

Jeg forskyder samlingerne. Det er jo ret enkelt ordnet. Og det føles altid bedst at undgå generalsamling.

K Kardan79 sagde:
Japp, jeg forskyder dem!

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
K
U Utsliten och utdömd sagde:
Det spiller ikke så stor rolle, om det er 45cc og 90 plader, hvis gipssamlingerne så senere er forskudt mod osb'en. Der er en lille forbedring med forskudte samlinger, men det vil ikke spille nogen rolle i praksis i dette tilfælde.

Redigeret, vi mener måske det samme, alligevel. Tolkede det først som at du mente, man skulle forskyde samlingerne på osb'en mod hinanden
De to lag bør have forskudte samlinger i forhold til hinanden. Det var hvad jeg mente. 😀

Er det almindeligt, at man ved montering af vægbeklædning i flere lag forskyder samlinger på anden vis? Har selv ikke set eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndværker.

K Kardan79 sagde:
De to lag skal have forskudte samlinger i forhold til hinanden. Det var, hvad jeg mente. 😀

Er det almindeligt, at man ved montering af vægbeklædning i flere lag forskyder samlinger på anden vis? Har selv ikke set eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndværker.
Tænker vel, at det i dag burde være standard altid at undgå generalsamlinger. Hvis ikke andet så har nok mange bandet over sprækker i tapeter over døre og vinduer efter at nogen har ignoreret det og tænkt - sådan skal jeg aldrig gøre…😂

Derfor sætter man altid gipspladen så den går rundt om hjørnet.

Hvor højt til loftet har du?

useless useless sagde:
Derfor sætter man altid gipspladen så den går rundt om hjørnet.

2800

useless useless sagde:
Derfor sætter man altid gipspladen, så den går rundt om hjørnet.

Men samme dilemma burde folk jo få, som bygger trappeskakte eller har åbent i kip?

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Næ, gips har jeg i den rigtige længde - der var ikke så stor prisforskel, og det lå på hylden i min byggemarked. OSBn derimod er bestillingsvare med urimeligt meget højere pris. Så der kører jeg med 2500 og samler (efter rådgivning her), da det ikke behøver kortlas. Mange bække små...

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.