2,849 læst ·
13 svar
3k læst
13 svar
Må man sammensætte OSB på kortsiden uden kortling bagved?
Nybyggeri med høj loftshøjde. Indervæggene har cc 450 stående stolper. OSB rækker ikke fra gulv til loft og skal derfor samles på kortsiderne. Skal jeg skrue kortlægter bag samlingerne, eller vil det blive stift/nok i stivhed, når gipsen kommer på?
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 806 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,806 indlæg
Det spiller ikke så stor rolle, om det er 45cc og 90 plader, hvis gips samlingerne senere er forskudte i forhold til osb'en. Der er selvfølgelig en lille forbedring ved forskudte samlinger, men intet der vil spille rolle i praksis i dette tilfælde.K Kardan79 sagde:
Edit vi mener måske det samme, alligevel. Tolkede det først som at du ville forskyde samlingerne på osb'en mod hinanden.
Jeg forskyder samlingerne. Det er jo ret enkelt ordnet. Og det føles altid bedst at undgå generalsamling.
De to lag bør have forskudte samlinger i forhold til hinanden. Det var hvad jeg mente. 😀U Utsliten och utdömd sagde:Det spiller ikke så stor rolle, om det er 45cc og 90 plader, hvis gipssamlingerne så senere er forskudt mod osb'en. Der er en lille forbedring med forskudte samlinger, men det vil ikke spille nogen rolle i praksis i dette tilfælde.
Redigeret, vi mener måske det samme, alligevel. Tolkede det først som at du mente, man skulle forskyde samlingerne på osb'en mod hinanden
Er det almindeligt, at man ved montering af vægbeklædning i flere lag forskyder samlinger på anden vis? Har selv ikke set eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndværker.
Tænker vel, at det i dag burde være standard altid at undgå generalsamlinger. Hvis ikke andet så har nok mange bandet over sprækker i tapeter over døre og vinduer efter at nogen har ignoreret det og tænkt - sådan skal jeg aldrig gøre…😂K Kardan79 sagde:
Både OSB og gips findes i 2800 mm længde. OSB'en spiller det jo som sagt ikke så stor en rolle, om man samler, så der fungerer det med de plader, der er billigst/mest lettilgængelige. Men det kan være rart at slippe for nogle af samlingerne på gipsen, som skal spartles:
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
Næ, gips har jeg i den rigtige længde - der var ikke så stor prisforskel, og det lå på hylden i min byggemarked. OSBn derimod er bestillingsvare med urimeligt meget højere pris. Så der kører jeg med 2500 og samler (efter rådgivning her), da det ikke behøver kortlas. Mange bække små...
Klik her for at svare