Kommer til at have 2,5 i loftshøjde i det nye hus og undrer, hvor jeg kan finde OSB-plader i den rigtige størrelse, det ser ud til kun at være 2440 i almindelig byggemarked. Kan man specialbestille eller kan man som snedker købe ind i andre dimensioner og hvad plejer prisen at ende på?

Fredricsons har 2700mm lange OSB. De er grossister, så disse skal du bestille fra en bedre træhandel.

Læg skiverne ned, så får du minimalt spild.

Matti_75 sagde:
Læg skiverne ned, så får du minimalt med spild.
Hmm, det har ikke slået mig, at man kunne lægge dem ned, men nu hvor du siger det, lyder det jo ret logisk...:rolleyes: 1200 er vel standardbredden, så det er iøvrigt ikke helt ideelt for 2500 loft, men jeg vil overveje det.

Du kan sætte en lille strimmel øverst, uanset om du vælger liggende eller stående. Det spiller ikke så stor rolle.

Netop af denne grund (fandt ingen 2500 osb) så købte jeg 12mm spånplade i stedet.

Sæt OSB når man lægger gulv. Minimalt med spild. Sæt overfladelaget (gips?) senere på en sådan måde, at ingen samlinger havner oven på hinanden. Man behøver ikke at gøre det mere besværligt end nødvendigt!

Begynd med at save en plade op i 8-9 cm strimler og sæt dem nederst, og så stiller du derefter 2,4 plade på.

Når man skarver sådan, behøver man så bøvle med kortling eller fungerer det uden? Og behøver man have afstand på nogle millimeter mellem pladedelene?

Hvis du vil have god bæreevne i den, er det en god idé at korte, men hvad skal man hænge op på væggen 10cm op, som kræver det?

bjolo360 sagde:
Når man skarver sådan, behøver man så at rode med kortling eller fungerer det uden? Og behøver man at have afstand på nogle millimeter mellem pladedelene?
En lille sprække skal du altid have mellem OSB-plader.
Du behøver ikke at kortle, men hvis det føles bedre, så træk nogle ekstra skruer gennem gipsen på hver side af samlingen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.