S
Polos sagde:
Hvad nytte gør den?
ikke nogen nytte

• Synes
Fjchjvcfgjbv og 1 anden
  • Laddar…
C
Polos sagde:
Hvad gør den for nytte ?
Ifølge håndbogen: "Akustisk tætning er det samme som at skabe en lufttæt konstruktion." ... "Ved lydklasse 40-65 dB kræves yderligere lydtætning enten gennem supplering med Gyproc G 55 Tätmassa"...

cpalm sagde:
Ifølge håndbogen: "Akustisk forsegling er det samme som at skabe en lufttæt konstruktion." ... "Ved lydklasse 40-65 dB kræves yderligere lydisolering enten ved at supplere med Gyproc G 55 Fugtmasse"...
Så er fugtmassen for lyd ?

C
Polos sagde:
Så tætningsmassen er for lyd ?
Den akustiske tætningsmasse er for lyd, ja.

Sådan står der i "manualen" :

Det andet lag gipsplader monteres med 7–10 mm sprække langs loft, tilstødende vægge og gulv. Disse sprækker fuges senere med akustisk tætningsmasse.
En forudsætning for at den akustiske tætning skal fungere, er at denne sprække udføres i henhold til anvisningerne.
Om det gør en forskel ved jeg ikke, føler mig også lidt skeptisk. Jeg accepterer dog, at væggene ikke skal ligge op ad hinanden, da lyden så udbreder sig lettere. Men selvfølgelig, man vil ikke have tomt rum, så en form for blød fuge er vel god.

Har nu Kompletteret så der er skruer på 20 cm afstand, blander lange og korte skruer afhængig af med eller uden reglar. De fleste skruer sidder i reglar.

Har taget skruerne væk, der sad langs VP-rørene og i stedet forstærket rundt om. Samlingen svajer, men da vi skal have køl der, vil den væg aldrig blive bearbejdet.

Det viste sig, at Julas T-vinkel 120 var helt skæv, når man sammenlignede med Hultafors, så vi måtte returnere den og købe den hos Harald Nyborg, som var klart bedre. Trist nok har vi allerede skåret til størstedelen af pladerne. Det var sjovt, at en anden også reklamerede deres T-vinkel samtidig hos Jula. Aldrig mere Julas egne produkter!

Nåede at sætte 3 plader op i dag, så må vi se, hvor meget vi når i morgen. Man kan dog sige, at vi undervurderede tiden det ville tage at sætte OSB og gips kraftigt. Vi sigtede på 2 dage, men det ser ud til at tage 6-7 ;) Men sådan er det, når man ikke er vant til byggearbejde.

Snailman
Johan Gunverth sagde:
De fungerer udmærket i spånplade, så de bør jo også fungere med OSB. Tricket kan være at mærke efter, hvad der er "midt i" magnetisk, inden man slipper den mod underlaget. +/- 5mm er jo ingen problemer for at hulsaven skal finde sig til helt midt.
Er enig, har 17 mm råspont i stedet for OSB, så magneten kommer jo endnu længere væk.

Har nu sat al gips op!! 😅 Der er dog én ting, der bekymrer mig, ydervæggen er som I ved plastet og har altså ikke vindpap. Nu, hvor jeg har sat gips op, holdt jeg mig til 20 cm reglen men varierede skruelængde mellem 30 og 40 mm afhængig af, om jeg fæster i regel eller kun OSB. Dette betyder, at jeg har perforeret plasten en del. I reglar er det nok ikke noget problem, men i kun OSB bliver der sandsynligvis lækage. Lækage er én ting, måske hæmmer skruen lidt, men så har vi fugt, som plasten er tænkt at stoppe. Kan gipsskruerne ruste op af dette?

S
cpalm sagde:
Den akustiska tätmassan är för ljud, ja.
men gør ingen nytte i denne væg

SBH sagde:
men gør ingen nytte i denne væg
Hvor findes dette at læse? Eller er det din egen opfattelse?

S
snowjim sagde:
Hvor findes dette at læse? Eller er det din egen opfattelse?
for mange punkter i reglingen som skulle behøves gøres om.

snowjim sagde:
Har nu sat op al gips!! 😅 Der er dog en ting, der bekymrer mig, ydervæggen er som I ved plastet og har altså ikke vindpap. Nu hvor jeg har sat op gips, så holdt jeg mig til 20 cm reglen men varierede skruelængde mellem 30 og 40 mm afhængigt af om jeg fæster i stel eller blot OSB. Dette betyder at jeg har perforeret plasten en del. I reglar er det ikke noget problem, men i blot OSB bliver der sandsynligvis en lækage. Lækage er en ting, dette kan skruen måske hæmme lidt, men så har vi fugt som plasten er tænkt at stoppe. Kan gipsskruerne ruste op af dette?
Plasten beskytter mod, at fugt indefra rummet trænger ud i isoleringen. Det påvirker altså ikke skruerne.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
slacker slacker sagde:
Og jeg gør altid modsat - Starter med en hel OSB for så at tage en halv gips i hjørnet, dette for at slippe for spartelgrøften i netop hjørnet da det er lidt tricky at fixe. Bare at afslutte med en blød fuge helt enkelt. Desuden er ikke alle hjørner lige, så det er en ypperlig mulighed for at høvle til gipsen og ved hjælp af laser eller vaterpas sørge for at den første plade står lige... Anden halvdel bliver starten anden vej eller afslutningen på eksisterende.
Tænkte at gøre som du beskriver her for at slippe for besværet med at spartle hjørner. Jeg har kastet 11 mm osb op på væggene og antager at det er tykt nok til ikke at tænke på at ramme reglerne, når man skruer gipspladerne op?

M Mjolnir sagde:
Tænkte gøre som du beskriver her for at slippe for elendigheden med at spartle hjørner. Jeg har kastet 11 mm OSB op på væggene og antager, at det er tykt nok til ikke at skulle tænke på at ramme reglarne, når man skruer gipspladerne op?
Absolut, med OSB bagved kan gipssamlingerne være præcis hvor som helst.

Dog helst ikke lige over en OSB samling!

Senest redigeret:
  • Synes
Mjolnir
  • Laddar…
slacker slacker sagde:
Absolut, med OSB bagved så kan gips samlingerne være hvor som helst.

Men helst ikke lige over en OSB samling da!

Spørgsmål, jeg gjorde som du beskrev og delte gipspladerne som endte mod indre hjørner for at undgå at spartle hjørnerne. Tjekkede dog nogle videoer på Youtube hvor de alligevel anvender papirstrimmel og spartler. Er det nødvendigt når man har gjort som du beskrev eller er det bare at trække en fugestreng mellem gipspladerne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.