Hej alle bygherrer!
Vi har købt et hus bygget i 1970, terræn-niveau, med beboelsesareal også på nederste plan (terræn-niveau).
Mellemvæggene forneden er af blåbeton, som jeg fik lidt svar på her på forummet, og de skal rives ned.
Det næste problem er de opregulerede gulve, og de er opregulerede på begge etager, der er betonbjælkedæk og jeg havde håbet, at det ikke var tilfældet på øverste etage.
Den nederste etage er der intet at tænke over, der har jeg begyndt at løfte det, huset har haft en lækage, som har forårsaget fugt, så alt skal væk, men hvad er så bedst at gøre bagefter, støbe en ny plade?
Den nuværende er kun grov beton, slet ikke plan og flot.
Men den øverste etage håbede jeg at se en flot, jævn og plan plade, men ikke, så hvad gør man?
Forslag? Er der nogen, der har haft det samme?
Billede af overetagen.
Vi har købt et hus bygget i 1970, terræn-niveau, med beboelsesareal også på nederste plan (terræn-niveau).
Mellemvæggene forneden er af blåbeton, som jeg fik lidt svar på her på forummet, og de skal rives ned.
Det næste problem er de opregulerede gulve, og de er opregulerede på begge etager, der er betonbjælkedæk og jeg havde håbet, at det ikke var tilfældet på øverste etage.
Den nederste etage er der intet at tænke over, der har jeg begyndt at løfte det, huset har haft en lækage, som har forårsaget fugt, så alt skal væk, men hvad er så bedst at gøre bagefter, støbe en ny plade?
Den nuværende er kun grov beton, slet ikke plan og flot.
Men den øverste etage håbede jeg at se en flot, jævn og plan plade, men ikke, så hvad gør man?
Forslag? Er der nogen, der har haft det samme?
Billede af overetagen.
Hvad er det du tænker over?V vix79 sagde:Hej alle byggere!
Vi har købt et hus bygget i 1970, skrånende, med boligareal også på nedre etage (skrænthus).
Mellemvæggene nede er af blåbeton som jeg fik lidt svar på her på forumet, og de kommer til at blive revet ned.
Det næste problem er de opklodsede gulve, og de er opklodsede på begge etager, det er betonbjælkelag, og jeg havde håbet, at det ikke var det på øvre etage.
Nedre etage er der ikke noget at tænke over, de har jeg begyndt at løfte, huset har haft en lækage som har gjort, at der er blevet fugt, så alt skal væk, men hvad er bedst at gøre derefter, støbe ny plade?
Den nuværende er kun grov beton, slet ikke plan og fin.
Men på øvre etage håbede jeg at se en fin jævn og plan plade, men nej, så hvad gør man?
Forslag? Nogen der har haft noget lignende?
Billede af overetagen.
Jeg forstår ikke rigtig problemet - kan du uddybe?V vix79 sagde:
På overetagen har du forhåbentlig ikke problemer med opstigende fugt, men på nederste etage kunne et undergulv fra fx Nivell, Subfloor eller Granab være en ikke helt dårlig idé, hvis du alligevel skal skifte undergulv.
https://subfloor.se/
Nævnte firmaer har løsninger, der fungerer rigtig godt på ujævn plade, og muliggør desuden mekanisk ventilation, i tilfælde af at du har problemer med opstigende fugt.
På overetagen, det lillajag revet op, i betonpladen så er der indstøbte regler, som ikke ses på billedet måske, på disse har man så skruehaft gulvkonstruktionen.
Netop denne regel var fugtig, nu håber jeg, at det kun er så netop der, for i nærheden ligger et badeværelse, som jeg har haft en vandskade.
Så spørgsmålet er, om man kommer til det punkt, at det behøver skrues op, hvilket alternativ kan være billigst?
Samtidig har jeg bemærket, at gulvet er opreget, og på den har man bygget tynde mellem vægge, som vil rives, hvis man river gulvet.
Det store spørgsmål bliver så, hvordan er det med syllen, syllen ligger vel direkte mod pladen, håber man jo, så ikke syllen ligger på det oprege gulv...
Huset har haft en læk, der dryppede vand fra toilettet, der ligger i forbindelse med trappen ned, så det har jo dryppet ned til underetagen, men jeg vil også tjekke gulvet over.
Tak for jeres svar!
Netop denne regel var fugtig, nu håber jeg, at det kun er så netop der, for i nærheden ligger et badeværelse, som jeg har haft en vandskade.
Så spørgsmålet er, om man kommer til det punkt, at det behøver skrues op, hvilket alternativ kan være billigst?
Samtidig har jeg bemærket, at gulvet er opreget, og på den har man bygget tynde mellem vægge, som vil rives, hvis man river gulvet.
Det store spørgsmål bliver så, hvordan er det med syllen, syllen ligger vel direkte mod pladen, håber man jo, så ikke syllen ligger på det oprege gulv...
Huset har haft en læk, der dryppede vand fra toilettet, der ligger i forbindelse med trappen ned, så det har jo dryppet ned til underetagen, men jeg vil også tjekke gulvet over.
Tak for jeres svar!
Så du har altså en vandskade på både over- og underetagen? Så er det vel bare at rive så meget væk, som det kræves, tænker jeg. Hvis I ikke opdagede lækken hurtigt efter, at den opstod, så har jeg svært ved at tro, at der er grund til at håbe på, at det er nok at lufttørre materialet.V vix79 sagde:På overetagen, det lilla jeg har revet op, i betonpladen er der indstøbte reglar, som måske ikke er synlige på billedet, og på disse har man så skruet gulvkonstruktionen ind. Denne regel var fugtig, og nu håber jeg, at det bare er sådan lige der, for i nærheden ligger et badeværelse, hvor jeg har haft en vandlækage. Så spørgsmålet er, hvis man kommer til det punkt, hvor det skal rykkes op, hvilket alternativ kan være billigst?
Jeg har også bemærket, at gulvet er opklodset, og på det har man bygget tynde skillevægge, som i så fald vil skulle rives, hvis man river gulvet.
Det store spørgsmål bliver så, hvordan det er med syllen, syllen ligger vel direkte mod pladen, håber man jo, så ikke syllen ligger på det opklodsede gulv …
Huset har haft en læks, der dryppede vand fra toilettet, som ligger i forbindelse med trappen ned, så det har jo dryppet ned til kælderen, men jeg vil også gerne tjekke gulvet oppe.
Tak for jeres svar!
Hvis indvendige vægge står på gulvet (ikke understøttet på pladen), ville jeg fjerne undergulvet stykke for stykke og løbende understøtte nedenunder. Jeg måtte gøre det samme i vores hus, da vi skiftede undergulv. Fjern en lille del ad gangen - understøt op.
Vores 70'er-hus var desværre bygget på gulvstrøer (forhåbentligt usædvanligt!). Derfor var der ikke nogen egentlig syll på to af husets sider. Jeg måtte fjerne strøerne et efter et og understøtte punktvis. Så satte vi en syll ind og fjernede en støtte ad gangen.
Edit - er det her indstøbte trykreglar på overetagen? Ser grøn ud - skimmel?
Senest redigeret:
Tak for dit svar!!K Kardan79 sagde:Du har altså en vandskade på både over- og underetagen? Så er det vel bare at rive så meget væk, som det kræves, tænker jeg. Hvis I ikke opdagede lækken snart efter, at den opstod, har jeg svært ved at tro, at der er grund til at håbe på, at det er nok at lufttørre materialet.
Hvis indvendige vægge står på gulvet (ikke støtte på pladen), ville jeg have fjernet undergulvet bit for bit og gradvist støttet nedenunder. Vi gjorde det samme i vores hus, da vi skiftede undergulvet. Fjern en lille bit ad gangen - støtte op.
Vores 70'er-hus var desværre bygget på gulvbjælkerne (håber det er usædvanligt!). Der var derfor ikke nogen egentlig syld på to af husets sider. Vi måtte fjerne bjælkerne én efter én og støtte op punktvis. Derefter bøjede vi en syld ind og fjernede en støtte ad gangen.
Edit - er det her indstøbte trykimprægnerede regler på overetagen? Ser grøn ud - skimmel?
Nu er den ikke så grøn som på billedet, dog fugtig, hvilket gør det nødvendigt at fjerne disse, hvis muligt. Heldigvis er det kun denne, der lå i nærheden af toilettet, hvor et rør lækkede.
Klik her for at svare