Helst bør du nok bruge syllpapp som er lidt tykkere.

D
Kan en IPE160 erstatte en 90x315 limtræ?

Fik konstruktionsberegningen fra konstruktøren, og han havde fejlagtigt anvendt en IPE160, selvom jeg havde sagt, at jeg ville have beregnet på en limtræ.

IPE 160 svarer snarere til 90x270. Jeg synes ikke, du skal købe det. Vi er jo tidligere kommet frem til, at det er problematisk med en stålbjælke under de aktuelle omstændigheder.

D
Absolut Justus,

Jeg har påpeget, at de skal regne om med en limträ.

Jeg syntes også, det lød meget spinkelt med en IPE160. Jeg er bekymret for, at de ikke har kompetence nok til at lave beregningerne, eller at de har undladt at inkludere nogle faktorer eller værdier i beregningsprogrammet.

D
Nu har de regnet på 90x315 men da er skjuvvärdet (?) for højt. Nedbøjningen er dog perfekt.

Beregningstabel for kræfter og momenter i projekt med 90x315 bjælke, hvor skjuvværdien overskrider grænsen med 101,4%, men nedbøjningen er ideel.

Kan du lægge hele beregningen op? 1,4% er forsumbart så den er ok(y)

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
D
Ahh ok, jeg lægger op den endelige når den er klar. Må ud og måle afstanden mellem spær. Det er tilsyneladende vigtigt for punktbelastningen på den midterste stolpe.

Skal levere afstanden til firmaet på mandag.

Skulle tværkræfterne blive for store for 90x315 må du gå op til 115x315.

D
Det var hvad konstruktøren sagde også men.....

Bosse troede 101,4 procent var ok

Og nu har jeg været ude og målt og jeg vil kunne placere midtersøjlen lige under en tagspær.

Desuden vil jeg trække spændvidden ned fra 6,4 til 6,0m.

Derudover havde de regnet med pladetag men det er pappersark.

Ja, jeg læste bosses kommentar, men jeg vil gerne se konstruktørens beregning

Det har måske ingen betydning for dig men takreglen behøver ikke at ligge lige over søjlen, men kan placeres maksimalt bjælkehøjden ud fra søjlens kant uden at have indvirkning på tværkraften. Tænkte hvis du lavede justeringer netop for at få takreglen midt på søjlen.

D
ahhh, hvor mærkeligt. For nu var en tagregel placeret 20-30 cm væk fra centrumpelaren. Konstruktøren sagde, at det var bedre at have den lige over centrumpelaren.

Nu har jeg skitseret tagstolene. Blev nødt til at tage ud og måle for at få det præcist. Ikke sjovt i snestorm, men men....burde have gjort det tidligere..

Diagram af tagkonstruktion med takstolstegning og målinger i millimeter. Tagregel er ikke placeret direkte over centrumpelaren.

Senest redigeret:
Det har ikke konstruktøren forkert i, man forsøger at efterstræbe et "naturligt" kraftflow. Men som nævnt kan man reducere tværkraften af last nær oplag (inden for 45 grader fra oplagets kant). Jeg synes, du kan justere partiet, så det ender centrisk mellem væggene. Små excentriciteter har en tendens til at se ud som om noget ikke blev helt rigtigt.

D
Den højre side vil blive skjult af et køleskab og den venstre side af et gardin/forhæng.

Desuden er målene til væggene ikke helt korrekte. Rummet ifølge tegningen er 7250 mm ifølge tegningen, men når jeg måler, får jeg det til lidt mere.

Udefra kan jeg let finde den tagstol, der er i midten. Jeg måler 3000 mm til begge sider. Det er ikke helt let at trække den linje ind i huset og måle afstandene til hver væg.

På højre side fik jeg det til 860 mm, og på venstre side 600 mm. Bjælken er 6000 mm.

860 + 6000 + 600 = 7460 mm

Det stemmer altså ikke med rummets mål på tegningen.

Derfor angives 650mm på venstre side.

Senest redigeret:
D
Det flotteste ville have været at have en åbning, der går fra væg til væg minus plads til køleskab på højre side. Det ville indebære en bjælke på 6,5 m.

Standardmål (max) for skydedørsparti er 6 m. Standardmål for limtræsbjælke er 6 m. Standardmål for draperi/gardin er 6 m osv......

Derfor vælger jeg at gå ned til 6 m.

Plantegning viser en rumopdeling med målinger, klar til installation af en 6m bjælke til åbning fra væg til væg, minus plads til et køleskab.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.