hej der bedste forum
her kommer en overvejelse. Jeg skal fastgøre 2 stk. beståhylder fra ikea på en indervæg i min lejlighed, altså 2*120 cm. Indervæggen er en regelvæg med gips og forstærket i midten for at kunne hænge et tv op - forstærkningen rækker dog ikke hele vejen, så skruerne på kanterne vil derfor kun være fastgjort i den enkle gipsvæg. Jeg har forsøgt at google lidt, men bliver ikke helt klog på, hvordan denne fastgørelse skal foretages.

Bænken kommer til at være fastgjort med i alt 8 fastgørelsespunkter, da hver bænk har 4 fastgørelsespunkter fordelt med en på hver yderkant og to i midten. Har I nogle gode tips til plugs, jeg kan bruge på de fastgørelsespunkter, der ikke vil være fastgjort i den forstærkede del af væggen? Jeg overvejer at sætte en regel under, men har stadig brug for at vide, hvordan fastgørelsen skal være i gipsen. Måske er der nogen herinde med den erfaring.

For at tydeliggøre yderligere kan jeg fortælle, at der på bænken vil stå et tv på 50'' og også lidt opbevaring i skabene (tv'et vejer ca. 18 kg). Så, hit me med jeres bedste tips!

Senest redigeret:
KalleKe
I yderkanterne kører du med ekspansionsplug. Findes i lidt forskellige størrelser. Hvis du skal sætte i gips, tror jeg, det er den plug, som kan belastes mest.

https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/skivexpander-p24394

Hvordan ved du, at der findes en forstærkning i væggen, og hvad er I så fald forstærkningen? Er det en regel eller en aflang plade?

okay, tak. jeg skal se på det i morgen. det er plywood, en plade som sidder centreret på den væg, som bænken skal op på.

KalleKe
Ok herligt, så burde det gribe godt på midten, der hvor TV'et kommer til at stå, men det er altid risikabelt med enkelgips. Er det et rimeligt moderne TV, plejer de dog ikke at være lige så tunge som før.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.