Hej. Har kigget rundt her en del men ikke fundet et rigtigt svar på min udfordring. Har et relativt stort rum i kælderen, som jeg gerne vil dele op for at lave en slags bryggersindgang. Som det ses på billedet, har vi haft besøg af vand, så jeg er bange for at bygge noget, der skal rives ned, hvis vi får vand ind igen. Vi har gjort, hvad vi kan, for at det ikke skal ske igen (sat tag over kældertrappen og gravet en pumpebrønd ned ved vandlåsen ved indgangen, som ikke kunne håndtere vandmængden sidst), men når jeg har set, hvor meget regn der kan komme på et par timer, føler jeg mig ikke sikker på, at dette for evigt har løst problemet. Så hvordan ville I bygge denne væg givet forudsætningerne? Gulvet er klinker med vandbåren gulvvarme, så jeg vil ikke skrue i det. Loftet har paneler, så det er muligt at fastgøre en rem i det. Havde jeg ikke været bekymret for vand, havde jeg klemt en trælægte fast og lagt en slags friktionsmåtte under bunden, men gætter på, at denne teknik ikke fungerer lige så godt med kun stålregler? Ved heller ikke, hvad jeg skulle anvende til plademateriale, da gips og træ ikke dur. I det nye rum, som bliver bryggersindgangen, vil jeg også sætte vægskabe på denne nye væg, så den skal jo være nogenlunde stabil og give mulighed for at fastgøre disse på. En dør er jo også nødvendig. Yderligere besvær er den forsænkede del af loftet, hvor der går en del el og vand. Bliver det til at bygge denne væg med blokke, eller kan man gøre det på en anden måde? Føler lidt, at hvis man bygger med mursten, vil denne væg skulle blive, indtil hele kælderen laves om, og jeg ville gerne have en lidt mindre permanent løsning, da det er en adskillende væg, og man ved aldrig, hvad man kommer på, at man vil bruge pladsen til, men hellere det end at rive alt ned, hvis vi får vand ind igen. Foruden ydervæggen ved døren er det jo muret og pudset i kælderen, hvilket måske taler for at mure også denne væg, men er slet ikke lige så komfortabel med denne teknik som at bruge lægter, så det bliver måske til at tage hjælp ind. Hvad synes I? Meget taknemmelig for forslag.

• Stort kælderrum med klinkegulv og hvidmalet loft. Røde streger markerer mulig placering af skillevæg. En dør ses i baggrunden.
BirgitS
Velkommen til forumet!

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men nogle.

B Bollatta sagde:
Havde jeg ikke været bekymret for vand, ville jeg have sat en træregel fast og lagt en friktionsmåtte under syllen, men jeg gætter på, at denne teknik ikke fungerer lige så godt med kun pladeregler?
Pladereglen mod gulvet kan du fæstne med dobbeltklæbende tape, da den ikke skal optage nogen kræfter i sidled, så vægten af væggen holder den på plads, hvis bare væggen sidder godt fast i loft og vægge. Stående pladeregler skal virkelig presses ind.

B Bollatta sagde:
Jeg ved heller ikke, hvad jeg skulle bruge som plademateriale, da gips og træ ikke dur.
Tjek noget, der bruges i badeværelser, Lux-plader tror jeg, de plader som man sætter rundt om cisternen til væghængte toiletter kaldes. En OSB-plade, der stopper en halv meter over gulvet eller kortere/tværregler der, hvor vægskabene skal op, fungerer måske.

BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men nogle.

Pladereglen mod gulvet kan du fastgøre med dobbeltklæbende tape, da den ikke skal optage nogen kræfter i siden, så vægten af væggen holder den på plads, hvis bare væggen sidder godt i loft og vægge. Stående pladeprofiler skal virkelig trykkes ind.

Kig på noget, der bruges i badeværelser, Lux-plader tror jeg de plader, som man sætter rundt om cisternen til væghængte toiletter kaldes. En OSB-plade, som slutter en halv meter over gulvet eller tværgående plader, hvor vægskabene skal op, fungerer måske.
Top! Tak for tips! Som du siger, kan det jo fungere med osb eller krydsfiner, hvis jeg lader det sidde et stykke oppe, udfordringen bliver samlingen mellem materialerne, men det kan nok gemmes. Ellers kan jeg måske bruge lidt kraftigere stål-profiler til reglerne og sørge for, at jeg hænger vægten i disse.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Cembritplader ville sikkert også fungere, de er billigere end Lux. De er ufølsomme over for fugt og kan males, men det behøver man ikke. Luxpladerne kræver nok en slags overfladebehandling. Jeg tror ikke, du kan hænge noget på Luxvægge uden at have f.eks. krydsfiner bagved. Cembrit er omtrent som gips, du kan hænge i Mollyplugs.
Selv har jeg valgt ikke at male dem, jeg har på væggene i kælderen, synes det grå fungerer der.

/Höghus

• Synes
MaHeNä
  • Laddar…
Mura en væg med letbeton, som du derefter pudser?

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
Höghus Höghus sagde:
Cembritplader ville nok også fungere, de er billigere end Lux. De er ufølsomme over for fugt og kan males, men det behøver man ikke. Luxpladerne vil du jo nok skulle give en eller anden overfladebehandling.
Jeg tror ikke, du kan hænge noget på Luxvægge uden at have f.eks. krydsfiner bagved. Cembriten er omtrent som gips, du kan hænge i Mollyplugg.
Selv har jeg valgt ikke at male dem, jeg har på væggene i kælderen, synes det grå fungerer der.

/Höghus
Okay, hvordan er de at arbejde med? Kan man skære/knække dem som gips, eller skal rundsaven frem? Ja som du siger, ville jeg skulle pudse lux-pladerne, og det ser jeg ikke meget frem til. Som du siger, er der et problem med at fastgøre ting i dem. Min plan ville i så fald være at hænge ikea-skabe på skinne, som jeg fastgør i reglerne. Hvor gode er stålrækværk til at hænge ting på? En anden ting, jeg overvejer, er dørkarmen. Har set, at der findes grovere stålrækværk, som måske fungerer, vil helst undgå at bruge træregler ved døren.

S salkin85 sagde:
Mura op en væg med letbeton som du derefter pudser?
Ja havde jeg ikke været usikker på om jeg vil have denne væg for altid, så havde det nok været den bedste vej. For jeg gætter på, at klinkerne under ikke bliver så pæne, hvis man skulle fjerne sådan en væg?

B Bollatta sagde:
Okay, hvordan er det at arbejde med? Kan man knække dem som gips, eller skal der en rundsav til? Ja, som du siger, ville jeg skulle pudse lux-pladerne, og det ser jeg ikke meget frem til. Som du siger, er der et problem med at fastgøre ting i dem. Min plan var i så fald at hænge ikea-skabe på en skinne, som jeg fastgør i reglarne. Hvor godt er stålregler at hænge ting på? En anden ting, jeg overvejer, er dørkarmen. Har set, at der findes grovere stålregler, som måske fungerer, vil helst undgå at bruge træregel ved døren.
Ritse/knække fungerer nok ikke så godt. Cembrit er hårdere end gips, og det bedste er at rundsave med hårdmetalskive. Sav udendørs anbefales, det ryger som f-n. Eller sav med rundsaven på en eps-plade og en støvsuger. Det fungerer med stiksav/bøjlesav også, men det bliver nok ikke så pænt. Skal der hænges skabe på væggene, ville jeg sætte stålregler mellem reglarne til at skrue i. Jeg havde et stykke glat tagplade, som jeg skruede i reglarne bag en plade, hvor jeg ville have en indvendig del til en varmepumpe. Jeg har ingen erfaring med at sætte dørkarm i stålregler, men det er jo ret standard.

/Høghus

• Synes
Bollatta
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.