L
Hej!!!

Vi har stødt på et problem. Da vi var ved at rive køkkenet ned, opdagede vi et hul ved siden af naboen. Dette er i køkkenet, så det I ser inde i hullet er bagsiden af deres stamme. Træet er knastørt men mørkt nogle steder, jeg vil gætte, at det har brændt her tidligere, deraf hullet. Et gammelt landshøvdingehus.

Jeg er helt ærligt ikke tryg ved et stort hul i væggen. Og jeg er heller ikke tryg ved, at den væg, der isolerer os, er en knastør forfalden trævæg, det er muligt at fjerne stykker. Havde jeg fået bestemme, havde jeg revet lortet ned og opsat en ny væg, men det kan jeg ikke gøre uden at påvirke naboen. Vi flyttede ind for to måneder siden, men begyndte for nylig at renovere. Hvad ville I have gjort i min situation?

L
Rådnet træværk med et stort hul i midten, sandsynligvis forårsaget af fugt eller insektskader, viser behovet for renovering eller udskiftning.

Bf?! Ring foreningens bestyrelse!!! Det var det mærkeligste jeg har set. Hvordan kan man bare bygge det der ind?

Lejlighedsskelvæg tilhører ikke din lejlighed bortset fra overfladen. Du skal altså ikke gøre noget med den uden lade foreningen håndtere det. Vægge mellem boliger skal være brandadskillende.

Jeg havde også taget naboen med ind, så de kan vide, at I har huller mellem lejlighederne.

• Synes
Bor i pepparkakshus og 3 andre
  • Laddar…
Det ser mere ud som råddent træ dvs en gammel vandskade end brandskade.
Men som tidligere nævnt er det foreningens problem, hvis det nu er en BRF.

• Synes
Bor i pepparkakshus og 5 andre
  • Laddar…
Ja. Uanset hullet er det ikke en korrekt lejlighedsadskillende væg.

L
Vi snakkede med naboen. De syntes, det var meget mærkeligt. Jeg skal kontakte bestyrelsen. Hvad gør jeg, hvis bestyrelsen ikke vil løse problemet?

• Synes
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
De har intet valg.

Lejenævnet.

• Synes
klaskarlsson og 7 andre
  • Laddar…
Væggen skal repareres, men om det er en korrekt lejlighedsskabende væg eller ej, må man nok vurdere ud fra de byggeregler, der fandtes, da huset blev bygget. Landshøvdingehus er jo en 1800-tals konstruktion, som ophørte engang i 20-30'erne. De fleste blev bygget med start i slutningen af 1800-tallet.

Så jeg ville ikke blive overrasket, hvis væggen faktisk grundlæggende er korrekt ud fra husets oprindelse, men er skadet og skal repareres.

• Synes
Thomas Buskhagen og 1 anden
  • Laddar…
Afhænger nok af, hvornår brf:en blev indrettet.

L
Huset er bygget i slutningen af 20'erne. Jeg har kontaktet en person i bestyrelsen. Det er en meget lille forening.

• Synes
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vil de ikke gøre noget ved væggen, eller hvis I sidder fast i renoveringen, kan I jo altid regal op en egen væg indenfor, selvom I mister lidt boligareal på den måde.

er det kun begrænset til der, så er det vel bare at kappe rent og felle ind lidt nyt træ? kan vel ikke være hele verden, hvis I alligevel river og holder på?

• Synes
Guzzi og 3 andre
  • Laddar…
Det føles indlysende for mig, at uanset hvordan det så ud, da huset blev bygget (og det blev ikke brf i 1920?), så bør man bygge væggen, så den opfylder den korrekte brandklasse. Plejer at handle om, at man bare har brug for flere lag gips.

• Synes
Thomas Buskhagen og 2 andre
  • Laddar…
L
Det blev brf i midten af 00'erne. Jeg føler det samme, især fordi der er køkken på begge sider kan jeg mene, at det er ekstra vigtigt, at det er brandsikret. Jeg håber bare ikke, at det her trækker ud, eller at vores naboer på den anden side bliver oprørte.

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
Stefan1972 sagde:
är det bara begränsat till det där så är det väl bara kapa rent och fälla in lite nytt virke? kan väl inte vara hela världen om ni nu ändå river och håller på?
Næ, handlingen er sikkert ikke så omfattende. MEN, det er foreningens ansvar. Jeg tror ikke TS vil stå med ensomt ansvar for fejlkonstruktion ved brand. Desuden skal foreningen betale for det.

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.