41,352 læst ·
62 svar
41k læst
62 svar
Opdagede et stort hul ved siden af naboen, hvad skal man gøre?
Inden man kaster en sådan bemærkning ind, bør man måske overveje, hvilke regler der gjaldt, da huset blev bygget eller fik en godkendt byggetilladelse.Tosse sagde:
Hvis vi for eksempel ser på brandklasse EI15 i dag, gælder det 45 mm regel og 9 mm træ/spånplade på begge sider alternativt 14 mm spån på den ene side (ingen isolering imellem). Jeg vil bare vise, at selv nutidens brandsikringsregler har simple konstruktioner, så jeg tror derfor ikke, at det er et argument om, at væggen er forkert ud fra et brandteknisk synspunkt og især ikke var forkert i slutningen af 1800-tallet, da man lige var begyndt at overveje brandsikring og dermed skabte de såkaldte "Landshövdingehuse", som TS bor i.
Hvad har årstallet, når foreningen blev dannet, at gøre med, om huset er bygget i henhold til gældende regler? Husets konstruktion eller dets byggetekniske krav ændrer sig ikke bare, fordi der dannes en BRF i huset.Tosse sagde:
Og hvis man ikke kan forestille sig at bo i huse eller lejligheder, der er bygget i henhold til de regler, der gjaldt, da huset blev bygget, er der kun én mulighed, og det er at flytte ind i et nybygget hus. Men problemet er, at du skal bygge om hver gang reglerne ændres for hele tiden at bo i et hus, der opfylder de nyeste regler.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
brf vil med al sandsynlighed lappe hullet......(hvis du ikke gør det selv, som jeg allerede har nævnt) Selvom man nu ville bygge brandklassificeret der, så vil det jo ikke være nok at bygge brandklassificeret pletvis. Så vil hele lejligheden skulle gøres til en brandcelle med dagens regler. Og det vil de nok ikke begynde på for det der.
Skal ikke grave os ned i juraen for meget men eftersom det allerede står klart i tråden at det er bestyrelsen der er forpligtet til at udbedre denne vedligeholdelse (eller om de vil søge byggetilladelse/lave en byggeanmeldelse for en ny vægkonstruktion) så:
Det er byggeforordningen af 1874 der gælder for et 20-tals hus. Den findes her:
http://www.boverket.se/sv/lag--ratt...bocker/aldre-lagar-om-planering-och-byggande/
Brandadskillende vægge i huset diskuteres ikke på dagens detaljeniveau udover at træ og andet letantændeligt materiale skal adskilles fra ildsteder og skorstene (det der gjaldt var jo håndværkskundskab og ikke standarder på denne tid) men byggesagsbehandling med tegning fandtes. Så kan huset jo være blevet bygget om gennem årene så andre regler gælder. Bestyrelsens problem.
Det er byggeforordningen af 1874 der gælder for et 20-tals hus. Den findes her:
http://www.boverket.se/sv/lag--ratt...bocker/aldre-lagar-om-planering-och-byggande/
Brandadskillende vægge i huset diskuteres ikke på dagens detaljeniveau udover at træ og andet letantændeligt materiale skal adskilles fra ildsteder og skorstene (det der gjaldt var jo håndværkskundskab og ikke standarder på denne tid) men byggesagsbehandling med tegning fandtes. Så kan huset jo være blevet bygget om gennem årene så andre regler gælder. Bestyrelsens problem.
Bestyrelsen/foreningen har som påpeget tidligere pligt til at reparere stommen, der ligger under foreningens ansvar. Og jeg mener, at de skal reparere væggen i overensstemmelse med den oprindelige konstruktion, dvs. udskifte råddent træ, medmindre nogen før jer har ændret væggen, og den ikke er udført i overensstemmelse med husets regler eller ifølge byggetilladelse, der er givet ved f.eks. en opdeling af en stor lejlighed til to små, hvilket indimellem forekommer.
Men det betyder sandsynligvis, at man udskifter beskadiget træ til nyt og samtidig undersøger, hvor vandet eventuelt er kommet ind, og at det så er blevet udbedret tidligere.
Så ville jeg i jeres situation selv have lagt en eller måske to 12 mm gipsplader på hele væggen for at minimere lyden mellem lejlighederne og samtidig have fået en bedre og mere sikker væg. Men det er helt jeres problem eller rettere sagt på jeres bekostning, for bestyrelsen har kun til opgave at bringe det tilbage til den oprindelige tilstand.
Men det betyder sandsynligvis, at man udskifter beskadiget træ til nyt og samtidig undersøger, hvor vandet eventuelt er kommet ind, og at det så er blevet udbedret tidligere.
Så ville jeg i jeres situation selv have lagt en eller måske to 12 mm gipsplader på hele væggen for at minimere lyden mellem lejlighederne og samtidig have fået en bedre og mere sikker væg. Men det er helt jeres problem eller rettere sagt på jeres bekostning, for bestyrelsen har kun til opgave at bringe det tilbage til den oprindelige tilstand.
Med risiko for at jeg ikke er helt opdateret, så findes der ingen regler, kun anbefalinger om brandklassificerede overflader i ikke-nyproducerede flerfamilieejendomme. De gamle regler, da jeg var mest aktiv, siger, at hvis de enkelte ejendommes døre ikke opfyldte den korrekte brandklasse, så blev der foretaget en ny helhedsgennemgang af alle overflader. Disse var også dengang kun regler, som man "bør" opfylde og ikke ved lov var tvunget til at rette op på. Det kan være et dilemma i mange tilfælde om, hvad man bør, og hvad der reelt gøres, store forskelle når der ikke er en lov, der kræver noget. Jeg tror ikke, det ligger i ejerforeningens ansvar at udbedre hullet, læs det som, at jeg tror og ikke ved det med hundrede procents sikkerhed, med andre ord påhviler det til stor risiko lejlighedsejeren at rette op på overfladen og ignorere det, der ikke vil blive set, en trist situation, jeg håber for jeres skyld, at jeg tager fejl. Som sagt, de ældre regler, som kun var en retningslinje, gjaldt kun brandklassificerede døre og intet andet. Venlig hilsen P-A
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 indlæg
Er (i store træk) enig med oceanis. HVIS skaden er så begrænset som det ser ud på billedet, ingen tegn på igangværende fugt. Og ingen større skader på bærende regler. Og taget i betragtning at det er en lille forening.
Så ville jeg nok selv bare skære det rådne væk, fylde lidt nyt i en lignende konstruktion, og derefter sætte en gipsskive, eller hellere to lag gips. Hvis man også vil have seler, kan man pensle boracol (dræber skimmel) på de beskadigede træoverflader.
At reparere skaden koster et par hundrede kroner i materialer, og selv som amatør burde man kunne ordne det på et par timer.
Så ville jeg nok selv bare skære det rådne væk, fylde lidt nyt i en lignende konstruktion, og derefter sætte en gipsskive, eller hellere to lag gips. Hvis man også vil have seler, kan man pensle boracol (dræber skimmel) på de beskadigede træoverflader.
At reparere skaden koster et par hundrede kroner i materialer, og selv som amatør burde man kunne ordne det på et par timer.
Hvad jeg mener er, at hvis der skete en ombygning, da det blev lavet om til flerfamiliehus, så kan det være kravene fra dette år, der gælder. For jeg antager, at det ikke blev bygget som flerfamiliehus.
Hvis du i dag bygger om en villa fra 20'erne til 4 lejligheder, kan du jo ikke bygge efter 20'ernes regler.
Hvis jeg var TS, ville jeg tale med bestyrelsen først. Hvis bestyrelsen ikke vil tilkalde en snedker til at ordne det på en okay måde, ville jeg stille mig til rådighed for at fikse det selv - men så ville jeg have det på skrift, at bestyrelsen har valgt konstruktionen og godkendt arbejdet i sin helhed.
Hvis du i dag bygger om en villa fra 20'erne til 4 lejligheder, kan du jo ikke bygge efter 20'ernes regler.
Hvis jeg var TS, ville jeg tale med bestyrelsen først. Hvis bestyrelsen ikke vil tilkalde en snedker til at ordne det på en okay måde, ville jeg stille mig til rådighed for at fikse det selv - men så ville jeg have det på skrift, at bestyrelsen har valgt konstruktionen og godkendt arbejdet i sin helhed.
Jaha, ja så er jeg enig med dig. Jeg vidste ikke om historikken. Uanset det er det brf ansvar at afhjælpe denne skade på tilfredsstillende vis. Jeg ved personligt ikke, hvad der gælder, når man skal reparere en gammel væg. Men du virker sikker på din sag, at fortids teknikker duer. Samme sag, hvis man skal skifte et tappvattenrør? - ok med indbyggede samlinger og så videre. Det ville virkelig lette alle renoveringer! Jeg mener, flytter man ind i et hus, må man acceptere den standard, der gjaldt, da det blev bygget!