Hej Alle
Jeg og min samboer overvejer at gå ind i et renoveringsobjekt, hvor objektet skal totalrenoveres. Jeg har mest erfaring med nybyggeri og vil gerne have perspektiver på, hvor stor omfanget bliver samt byggeteknik for at opnå den standard, vi har i dag, hvad angår komfort med gulvvarme osv.

Objektet er en villa fra 70'erne (og jeg har læst mange ulemper om disse huse) nedenfor vedlægger jeg lidt information fra inspektionsrapporten samt nogle egne overvejelser.

Objekt 1,5 plans villa
facade: træ
betonplade på jord
byggeår -74
naturlig ventilation.
opvarmning direkte el, luft/luft

Taget skal udskiftes, da det er fra opførelsen, facade skal også udskiftes samt en total renovering indvendigt.

Min første tanke indvendigt var at installere mekanisk udsugning med udsugnings varmepumpe, friskluftsventiler og installere byg plast
lægge gulvvarme i underetagen og opvarmning med radiatorer i overetagen

men hvad jeg har læst, kan man få skader på huset, hvis man gør sådan pga. fugtvandring?

soklen er tilsyneladende indstøbt i pladen - skal man gå ind og udskifte den?

vil gerne modtage nogle tips om, hvad I som er mere kyndige ville have gjort?

huset har haft en ejer og anses som velholdt

Fra inspektion:

Huset er funderet med betonplade på jord. Kontrol af konstruktion. Lugekontrol udførtes stikprøvevist langs fodlister i boligen uden anmærkning. Et borehul blev lavet nederst på ydervæggen mod syd i entréen. Soklen består iagttagelsesmæssigt af ubehandlet træ. Soklen ligger et stykke ned under betonpladens overkant, derfor kan man ikke se, om der findes en underliggende fugtspærre. Fugtindholdet blev målt i soklen til mellem 16-19%. Der er risiko for mikrobiel vækst, hvis den relative luftfugtighed (RF) i luften er over 75 %, hvilket i gran- og fyrretræ svarer til et fugtindhold på ca. 17 %. For at afdække årsagen til og omfanget af de forhøjede fugtværdier, der blev målt, anbefales det, at en mere dybdegående undersøgelse udføres. Bemærk, at anbefalingen gælder hele fundamentet.

Tak på forhånd
 
Oj! Skal I tage hjælp ind eller gør I det selv? Hvis I skal gøre det, må I virkelig synes det er sjovt. Jeg ville ikke have gjort det... ;-)

Et interessant alternativ, hvis du kigger på mekanisk udsugning, er denne:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0

Automatisk styring baseret på niveauer af CO2, fugt og lugt. Går automatisk ned til minimum flow, når luften er god. Lyder smart, synes jeg.

Du skriver intet om afløbet, hvordan ser det ud. Eftersom det er en totalrenovering, så bliver det vel nyt badeværelse og køkken, så nyt afløb følger vel med uden videre?

Nogle gange bliver badeværelser renoveret, brønden skiftes, men den kobles sammen med de gamle rør uden at man egentlig ved tilstanden.

Angående syllen tør jeg ikke gætte. Der må nok en ekspert sige sin mening.

Held og lykke!
 
V Very stable genius sagde:
Oj! Skal I tage hjælp ind eller gør I det selv? Hvis I skal gøre det, må I virkelig synes, det er sjovt. Jeg havde ikke gjort det... ;-)

En interessant mulighed, hvis du ser mekanisk udsugning, er denne:
[link]

Automatisk styring ud fra niveauer af CO2, fugt og lugt. Går automatisk ned til minimum flow, når luften er god. Lyder smart, synes jeg.

Du skriver intet om afløbet, hvordan ser det ud. Eftersom det er en helrenovering, så bliver det vel nyt badeværelse og køkken, så nyt afløb følger vel med af bare farten?

Sker at badeværelser renoveres, brønden skiftes, men den kobles sammen med de gamle rør uden at man egentlig ved standen.

Angående syllen tør jeg ikke gætte. Der må nok nogen, der ved deres kram, sige deres.

Held og lykke!
Tak for dit svar. de store ting er vel tænkt at tage hjælp med
tak for linket den skal jeg kigge ind :)

afløbet er det mindste problem (har været i VVS branchen i over 10 år)

det jeg mest er ude efter er hvilken form for byggeteknik man skal anvende sig af og hvilke man skal passe på med.
så at det er meget arbejde er en anden sag:crysmile:

tak for dit svar! værdsættes
 
Ja, det ser ud til, at I kommer til at gøre det hele. Angående byggteknik og syllen er der sandsynligvis dem, der ved bedre her.

Godt at have lidt egen viden (vvs) også og dertil sikkert nogle kontakter inden for byggeri.

Lav gerne et indlæg her, når I har taget beslutning om, hvordan I løser alt.
 
Absolut! Det skal meddeles
Tak for svar!
 
  • Synes
Very stable genius
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.