Vi renoverer et hus i 1,5 plan bygget -74 med kold loft. Ved huskøbet bemærkede vi ingen generende lugt. Huset var mere eller mindre originalt ved køb, men der var ingen større bemærkninger på besigtigelsen udover, at det meste var efter sin tekniske levetid. Vi renoverer hele huset, og nu under renoveringen er der begyndt at lugte af sommerhus. Ved indgang og køkken hvor loftet er åbent. Vi har skiftet alle gipsplader, revet alle gamle plastmåtter op og slebet rent under. På overetagen til spånplader og i stueetagen til beton for at fjerne alle limrester fra plastmåtter osv. Vi har lagt gulvvarme på begge etager og flydt ovenpå. Fjernet alle el-radiatorer og skiftet til luft/vand varmepumpe. Vinduer skal skiftes m.m. Remme er selvfølgelig skiftet, og ny isolering + gips ca. 60 cm ovenfor remmene pga. evt. lugtsmitte. Remmenes fugtighedsindhold var ok ved udskiftning.
Loftet lugter muggent, og vi skal i etape 2 skifte isolering og se taget efter.
Den muggen lugt, typisk "sommerhuslugt", lugter mest der hvor loftet stadig er åbent og ud mod loftet. Kan det være den lugt, der er kommet ned i huset nu, når det har været åbent pga. al el- og rørlægning? Vil det forsvinde når ny dampspærre + loft kommer på plads tror du? Begynder at blive lidt bekymret😅 det lugter ikke meget, men man kan ane lugten, og det vil man ikke.
Loftet lugter muggent, og vi skal i etape 2 skifte isolering og se taget efter.
Den muggen lugt, typisk "sommerhuslugt", lugter mest der hvor loftet stadig er åbent og ud mod loftet. Kan det være den lugt, der er kommet ned i huset nu, når det har været åbent pga. al el- og rørlægning? Vil det forsvinde når ny dampspærre + loft kommer på plads tror du? Begynder at blive lidt bekymret😅 det lugter ikke meget, men man kan ane lugten, og det vil man ikke.
Hvad er det for en grund, huset er bygget på, plade på jord?
Der var jo en del materialer, som ikke lugter "slik", der blev brugt i 70'erne (og også i dag)
Tetex, Masonite og forskellige isoleringer er dem, der kan lugte fra "fabrik".
Derefter var nogle trædetaljer jo behandlet og reagerer, hvis de holdes fugtige.
Alle gamle problemer lå ikke kun lige i remmen.
Der var jo en del materialer, som ikke lugter "slik", der blev brugt i 70'erne (og også i dag)
Tetex, Masonite og forskellige isoleringer er dem, der kan lugte fra "fabrik".
Derefter var nogle trædetaljer jo behandlet og reagerer, hvis de holdes fugtige.
Alle gamle problemer lå ikke kun lige i remmen.
Det er plade på jord.J jawen sagde:Hvad er det for en grund, huset er bygget på, plade på jord?
Der var jo en del materialer, der ikke lugter "slik," som blev brugt i 70'erne (og også i dag)
Tetex, Masonite & forskellige isoleringer er dem, der kan lugte fra "fabrik"
Derefter var visse trædetaljer behandlet & reagerer, hvis de holdes fugtige.
Alle gamle problemer lå ikke kun i lige præcis bjælken.
Nej præcis-en hel del at holde øje med. Tænker at der også kan være blevet lidt undertryk i huset, og duft suget ind i huset?
Men tror du, når vi lukker alt (der er som sagt stadig åbent loft i vaskerum/gang/køkken, hvor det lugter), at det holder op med at lugte eller lugter som da vi købte dvs. intet mærkværdigt?
På plan 2, hvor vi er begyndt at lukke og lægge gulv, lugter det slet ikke, kun lokalt, hvor loftet stadig er åbent.
Er det så et opreguleret gulv, som I derefter har fyldt varmeslanger i, eller er det ren betonplade?T Th236 sagde:
Man brugte jo næsten aldrig isolering under pladen i 70'erne, og hvis det er sådan, vil gulvvarme skabe "kapillartryk" og trække fugt op nedefra pladen. (varm luft stiger)
Man får sjældent undertryk, da friskluftsventilerne i huset skaber "balance"T Th236 sagde:
Nej, nedslibet til beton. Dem som lagde gulvslangerne talte om det med isolering og betonplade. Tror de lagde en isolering imellem eller noget i den retning for at det skulle blive godt. Men måske er det bare mig, der har mistolket også. Gulvvarmen er endnu ikke startet da vi for nyligt har flyttede. Så tror ikke det har med lugten at gøre...J jawen sagde:Er det så et opklodset gulv, som I derefter har flydet ind varmeslanger i, eller er det ren betonplade?
Man brugte jo næsten aldrig isolering under pladen i 70'erne, og hvis det er sådan, vil gulvvarme skabe "kapillært tryk" og trække fugt op under pladen. (varm luft stiger)
Man får sjældent undertryk da friskluftventilerne i huset skaber "balance"
Okay - godt, så kan man måske udelukke undertryk i det mindste.
Du bør virkelig finde ud af præcis, hvordan pladen er opbygget, ellers risikerer du masser af følgeproblemer.T Th236 sagde:
De kan jo have demonteret hele det opregulerede gulv, alle trækiler osv., og derefter slebet betonen ren og plan med en Dianova. Men min mavefornemmelse siger, at det næppe er sandsynligt på grund af, at det er et enormt stort arbejde, så jeg er skeptisk over for dette.
Nej det tror jeg ikke. Nu blev jeg meget bekymret...J jawen sagde:Du bør virkelig finde ud af præcis, hvordan pladen er bygget op, du risikerer en masse følgeproblemer ellers.
De kan jo have demonteret hele det opklodsede gulv, alle trækiler osv., og derefter slebet betonen ren & plan med en Dianova.
Men min mavefornemmelse siger, at dette næppe er sandsynligt på grund af, at det er et enormt stort arbejde, så jeg føler mig skeptisk over for dette.
Men tror alligevel ikke det er kilden til lugten i dag, da gulvvarmen ikke er tændt.
Nej det er det jo sandsynligvis ikke.T Th236 sagde:
Spørgsmålet er også, hvordan de har gjort under alle indervægge?
Opregulerede gulve kan ofte løbe under indervæggene, så "gammelt" materiale kan jo findes tilbage & lugte.
Så kan de være. Vi må helt enkelt håbe, de forsvinder i forbindelse med, at de lukker taget. Det lugter som sagt kun der og føles som om, det kommer fra loftet/vinden. Det er ikke meget lugt, og det sætter sig ikke i tøjet heller, men en svag duft lokalt der. Jeg er väääldigt følsom, og byggefirmaet og andre venner, der har været der, har ikke reageret og synes mere, det lugter af spartel/malingsfarve/byggeri.J jawen sagde:
Vinden er original kold vind. Nej, ingen fugt som vi har bemærket eller noteret ved inspektion. Der, hvor jeg oplever, at det lugter, er der, hvor skråvæg ned mod køkken + bryggers er åben. Det lugter typisk gammel loft. Som sagt skal vi ordne vinden, udskifte og ekstra isolere eller hvad der nu anbefales, og så også udskifte taget. Som det er i dag, vil jeg ikke opbevare ting på loftet på grund af lugten. Det samme, som jeg nu fornemmer i køkken/bryggers.S som_swahn sagde:
Ventilationen er selvtræk. Vi har haft ventilationseksperter der, som har hjulpet os med at gennemgå det, så det føles som en god plan der. Som sagt er det mest mig, der reagerer på lugten. Min partner synes, jeg overdriver. Men det er min mareridt, når man bruger så meget tid og penge, at det skulle lugte... det spiller ingen rolle, hvor pænt det er...
lyder jo som om I har tænkt over det, tror at lugten vil forsvinde med tiden. Kan selv genkende det fra når man er flyttet ind, hvor tiden har "stået stille" længe, så at sige. At lave gennemtræk har fungeret for mig, og udover passende renovationer at vente tiden ud, men det er klart det er mere besværligt om vinteren... det er ikke ualmindeligt med lugte i en overgangsperiode, og reagerer andre ikke nævneværdigt, ville jeg ikke bekymre mig, bare forsøge at acceptere den nuværende situation og fortsætte med at arbejde på at opnå den standard, I ønsker for huset.
Jeg håber virkelig det! Jeg må nok bare slippe bekymringen for nu og evaluere med tiden helt enkelt. Vi bor ikke der i dag, så når vi flytter ind til foråret, må vi sørge for gennemtræk og håbe det forsvinder 🙏🏼S som_swahn sagde:lyder som om I har tænkt jer godt om, jeg tror, lugten vil forsvinde med tiden. Kan selv genkende det fra når man er flyttet ind et sted, hvor tiden "har stået stille" længe, så at sige. At skabe gennemtræk har virket for mig, og udover passende renoveringer at vente tiden ud, men det er klart det er sværere om vinteren... det er ikke usædvanligt med lugte i en overgangsperiode, og reagerer andre ikke nævneværdigt, ville jeg ikke bekymre mig, bare forsøge at acceptere nuværende situation og fortsætte med at arbejde mod at opnå den standard, I ønsker for huset
Tak for jeres tips og råd!
Klik her for at svare