4,909 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Ombygge garage til soveværelse - uisoleret plade => Klikgulv: hvad imellem??
Hej!
Vores hus, som er et Boro-hus fra 1989, er bygget på betonsokler (krybekælder), og i direkte tilknytning ligger garagen, der står på en uisoleret plade.
Nu tænkte jeg at lave garagen om til beboelse for to soveværelser og undrer mig over, hvordan jeg skal gribe dette projekt an fra et "gulv-perspektiv": Jeg tænkte både på varme(-tab) men også problemer med fugt osv.
Huset opvarmes med et luftbåret varmesystem (Bahco) med FTX, som jeg tænkte at forlænge ud til også tilbygningen, men jeg vil supplere med elradiatorer.
Hvad angår gulvet i garagen, så er det en uisoleret (tror jeg) støbt betonplade med en højdeforskel på ca. 20-30 cm. Jeg har forsøgt at læse op på diverse tråde på dette forum men også på andre fora, og dette er det, jeg havde tænkt at gå i gang med. Vil det fungere, tror I??
- Uisoleret Beton
- (Aldringsbestandig plast?)
- Platonmåtte
- Cellplast (hård)
- Gulv-Spånplader
- Underlagsfoam
- Klikgulv
- (ventilerede lister???)
Vores hus, som er et Boro-hus fra 1989, er bygget på betonsokler (krybekælder), og i direkte tilknytning ligger garagen, der står på en uisoleret plade.
Nu tænkte jeg at lave garagen om til beboelse for to soveværelser og undrer mig over, hvordan jeg skal gribe dette projekt an fra et "gulv-perspektiv": Jeg tænkte både på varme(-tab) men også problemer med fugt osv.
Huset opvarmes med et luftbåret varmesystem (Bahco) med FTX, som jeg tænkte at forlænge ud til også tilbygningen, men jeg vil supplere med elradiatorer.
Hvad angår gulvet i garagen, så er det en uisoleret (tror jeg) støbt betonplade med en højdeforskel på ca. 20-30 cm. Jeg har forsøgt at læse op på diverse tråde på dette forum men også på andre fora, og dette er det, jeg havde tænkt at gå i gang med. Vil det fungere, tror I??
- Uisoleret Beton
- (Aldringsbestandig plast?)
- Platonmåtte
- Cellplast (hård)
- Gulv-Spånplader
- Underlagsfoam
- Klikgulv
- (ventilerede lister???)
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 indlæg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 indlæg
Jeg gjorde omtrent det samme i vores garage, har fungeret ok men er lidt koldere end resten af huset, skulle måske have haft lidt tykkere isolering...
1. Platonmåtte
2. Cellplastisolering (3,5 cm tror jeg, ville ikke have højere gulv end det)
4. Trindæmpningsskum for at undgå knirken
3. Egeparket
4. Ventilerede lister
1. Platonmåtte
4. Trindæmpningsskum for at undgå knirken
3. Egeparket
4. Ventilerede lister
Tak Ullet!ullet sagde:
Jeg gjorde omtrent så i vores garage, har fungeret ok men er lidt koldere end resten af huset, skulle måske have haft lidt tykkere isolering...
1. Platonmåtte
4. Trinlydsdæmpende skum for at undgå knirken
3. Egeparket
4. Ventilerede lister
Så du lagde gulvet direkte på skummet uden spånplader imellem - var det fordi du ikke ville hæve gulvet mere?
Og så er der jo det her med aldersbestandig plast mellem cellplast og betonen - måske er det bare unødvendigt eftersom platonmåtten er ikke-organisk og måske opfylder samme funktion?
Bedste svar
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 indlæg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 indlæg
Ja, jeg lagde gulvet direkte på, ville ikke hæve gulvet mere, men synes i bund og grund ikke, at det skal være nødvendigt, hvis man vælger et lidt tykkere gulv (14 mm parket i mit tilfælde, plankegulv havde været endnu bedre) og korrekt klassificeret celleplast, skal du have laminat eller noget andet tyndere gulv, er det nok godt med spånpladen.
Jeg tror ikke, du behøver plasten, platonmåtten er jo aldersbestandig og diffusionstæt, burde desuden blive bedre "ventilation", hvis du springer plasten over.
For resten, jeg bøjede platonmåtten op mod væggene for at der skulle være frie luftveje op til den ventilerede liste, så at sige.
Jeg tror ikke, du behøver plasten, platonmåtten er jo aldersbestandig og diffusionstæt, burde desuden blive bedre "ventilation", hvis du springer plasten over.
For resten, jeg bøjede platonmåtten op mod væggene for at der skulle være frie luftveje op til den ventilerede liste, så at sige.
Klik her for at svare