For et stykke tid siden var jeg på vej ned ad trappen (indendørs) i min ejerlejlighed. Jeg lykkes med at glide på et af de sidste trappetrin, og for at bremse faldet holder jeg fast med højre hånd i trappegelænderet. Et halvt sekund senere sidder jeg, noget forundret, på rumpen i trappen og har revet hele gelænderet løs fra væggen. Trappegelænderet er ca. en meter langt og kun monteret med to gipsdrev i væggens dobbelte gips (26 mm?). Lejligheden er bygget i 2006, og jeg bør måske nævne, at jeg kun vejer 75 kg.

Uden at vide bedre synes jeg, at monteringen af gelænderet virker meget underdimensioneret.

Mit spørgsmål er, hvilke krav der stilles til et trappegelænder med hensyn til styrke m.m.? Jeg ville sætte pris på at have lidt mere at stå på, inden jeg tager en diskussion med foreningen.

Nogle billeder (klik for at se større):
p4060001.th.jpg p4060002j.th.jpg p4060003.th.jpg p4060004.th.jpg p4060006.th.jpg

/Johan ES

Jeg tror ikke foreningen har noget ansvar. Derimod kan den måske hjælpe dig i "kampen" mod byggemesteren?

• Synes
530 d
  • Laddar…
Tilsyneladende er fastgørelserne (2 stk ?) i gipspladen utilstrækkelige. En kontinuerlig belastning udmatter fastgørelserne. At øge antallet af fastgørelser er en mulighed, men vil sandsynligvis ikke se fornuftigt ud. Et alternativ er at forstærke gipspladen med en spånplade, der limes/skrus (med et større antal) mod gipspladen. Spånpladen, som ikke behøver at være væsentligt større end trappereposet, skal derefter udgøre underlag og fæste for trappereposet.
mvh/TMI

Er det ikke bedre at sætte fast gelænderet i reglar eller sikre, at der er kottlingar at fastgøre gelænderet i?
I villaen, hvor jeg voksede op, sad en af beslagene på det "forkerte" sted, så det blev trukket ud af gipsen en gang for meget. Det endte med, at der blev lavet en stor hjerteformet håndklædeholder på den anden side af væggen, som var en toilet, og i den kunne gelænderet få en stabil base at sidde fast på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.