Hej

I mit torp har jeg taget de gamle indvendige loftsplader ned, de var af en eller anden form for hvide plader. Tanken fra begyndelsen var at bruge det gamle trætak (underlagstaket, som pladerne var fastgjort på) som jeg har malet hvidt. Isoleringen ligger direkte oven på trætaket. Eftersom der er lidt sprækker i taget, har det desværre vist sig, at der siver isolering ned, hvor der er sprækker i taget, og det er jo mindre behageligt.

Det, jeg ville have brug for tips om, er hvad I ville have gjort. De overvejelser jeg har er at sætte nyt loft op eller om I ville have lagt en eller anden form for papir under isoleringen, som forhindrer, at der siver noget ned.

Hvis jeg skal sømme nyt loft op, tænkte jeg at sømme det op på det gamle. Jeg ville gerne have loftet af brædder for at fremhæve den gamle følelse i torpet. Er der noget specielt at tænke på, og hvilken type brædder/træ ville I have brugt?

Torpet er mellem 55-60 kvadrat.

Tak på forhånd /Torparn

"Hvilken type af brædder" - er torpet fra attenhundredetallet eller tidligt nittenhundredetal så er vel perlespont det mest oplagte.

Det er jo sådan en charme, og så er det flot, at kunne bevare det oprindelige indvendige loft. I hvert fald efter min mening. Dette gør i sådanne tilfælde, at kun muligheden "at fjerne den gamle isolering" er tilbage. Jeg kan forestille mig, at det er spån, der ligger på loftet, hvis det er et gammelt torp?! Så er det bare med at skovle, støvsuge, rydde op og gøre rent. (Jeg ville tro, at det er et af verdens kedeligste jobs. Men det er det værd, når man får fornøjelsen af at kigge på det indvendige loft i fremtiden... ) Når der er rent og fint som efter svigermors juleoprydning, så ville jeg anbefale en vindtæt pap på oversiden. Et kæmpe "aja-baja" er at lægge plast! A big No-No! Fugtigheden skal kunne vandre, som den altid har gjort. At så sætte en diffusionstæt barriere tror jeg ikke på.
Så er det bare at løfte telefonrøret og ringe til nogen, der er interesseret i at sprøjte ny isolering på dit loft. Jeg mener, at det ville være en stor fejl ikke at bruge nogen anden isolering end lignende den, der altid har været der, det vil sige cellulosebaseret. Gerne Træfiber, da det er det, der minder mest om spånen men med meget bedre isolerende egenskaber.

Held og lykke!

Tak for begge svarene. Vi må se, hvad der sker. En del af mig hælder til at fjerne isoleringen og lægge en beskyttende pap, mens en anden del synes, at det måske kunne være rart at sætte et andet loft op. Det, der taler imod det, er, at jeg var oppe på loftet og fikset med en tagstol i sommer, og fy XXXXXX hvilken arbejdsplads...
Perlespånd kunne måske være noget. Jeg havde en overvejelse om at sætte lidt bredere brædder op (typ yderpanel), men det vil nok stikke af prismæssigt.

Hvad tror I, det ville ende på prismæssigt at skifte taget til perlespånd? Sommerhuset er jo cirka 60 kvadrat.

Jeg bukker og takker meget ydmygt for jeres svar.

/Torparn

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.