Er i gang med at lægge råspont i et loft. Nu nærmer jeg mig slutningen, og det er tid til at sætte den sidste planke på plads. Man vil jo have, at den kommer så tæt på væggen som muligt, så der ikke bliver et stort mellemrum der. Men hvordan pokker får man den på plads? Det må være virkelig svært at få not og fjeder til at passe, når man ikke kan trykke dem sammen med nogen kraft, da væggen jo ligesom er i vejen.
Tak på forhånd
Tak på forhånd
Nu er jeg bare amatør. Tag en koben og pres den sidste bræt på plads, jeg tror, det er umuligt at undgå at få en revne tættest på væggen, men du skal måske have en form for loftliste? Normalt skal man vel kløve det sidste bræt, hvis du derefter kun får et smalt bræt til sidst, slå det sammen med det "hele" bræt og søm 1½ bræt op.
Man skærer den nederste fer af på den sidste planke, præcis som når man lægger gulv.
Alfons_Helikopter. Det var jo et fint tip, har jeg aldrig prøvet. Så er det jo bare at lægge brættet og sømme. Lyder som om du er professionel, de plejer jo at kende genvejene.
Klik her for at svare