Hej allesammen!

Jeg har en lidt usædvanlig problemstilling og vil derfor bede jer om at undlade at skrive nedladende kommentarer.

Situationen er som følger.. Jeg har en teknisk bachelorgrad inden for byggeri.. Da jeg blev færdig, kom jeg ind i ejendomsbranchen og arbejdede med drift og vedligeholdelse med fokus på bygningsservicearbejde.. Dette er noget, jeg egentlig ikke ønsker at arbejde med, da jeg gerne vil ind i entreprenørbranchen.. Jeg er begyndt at kigge lidt på jobbet som arbejdsleder og overvejer at begynde at indsende ansøgninger til denne jobrolle..

Dog er jeg lidt i tvivl om arbejdsopgaverne, som en arbejdsleder har.. Jeg har læst grundlæggende konstruktion, husbygningsteknik m.m. Jeg har også relevant erfaring takket være min nuværende stilling, da det er meget bygningsservicearbejde, som jeg bestiller og besigtiger, så det har jeg ret godt styr på.. Dog mangler jeg to ting, som jeg ikke rigtig ved, om indgår i en arbejdsleders opgaver. Det er primært afsætning. Jeg har meget lidt erfaring med dette.. Og jeg har ikke en kursus i geodesi.. Derfor spørger jeg jer, om dette er sædvanlige arbejdsopgaver for en arbejdsleder, og om jeg overhovedet er egnet til rollen, hvis jeg mangler denne erfaring..

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis jeg kunne få svar på mine spørgsmål og overvejelser..

Jeg praktiserede 4-5 måneder som arbejdsleder. Geodesi havde jeg ikke behov for overhovedet. Udsætning lærer du hurtigt. De tror nok ikke, du kan alt første dag på jobbet. Søg!

haavard.. Tusind tak for svaret.. Men hvis man kommer som ny til et sådant erhverv, får man så intern uddannelse først? For jeg kender håndværkserhvervene virkelig godt.. Jeg er meget dygtig til bygningsfysik, kender byggelovene og normerne rigtig godt.. Det er min stærke side.. Men netop måleinstrumenterne frygter jeg for.. Det er virkelig min akilleshæl!

Totte_S
Det er jo perfekt ved en ansættelsessamtale at have et område, som du ved er din svaghed, men som du gerne vil uddybe dine kundskaber i!
For mig, som ikke ved, hvad geodesi er, så lyder det som at lære sig udsætning (det ved jeg, hvad er) er en ret smal ting sammenlignet med meget af det andet, du nævnte som dine stærke sider!
Stå på og ansøg om de job, du vil have! Lad arbejdsgiveren sortere dig fra, gør det ikke selv.

Tyresö
Totte_S sagde:
Det er jo perfekt ved en ansættelsessamtale at have et område, som du ved er din svaghed, men gerne vil fordybe dine kundskaber i!
For mig som ikke ved, hvad geodesi er, så lyder det som at lære sig udstikning (det ved jeg hvad det er) er en ret smal sag sammenlignet med meget af det andet du nævnte som dine stærke sider!
Stå på dig og søg de job du vil have! Lad arbejdsgiveren sortere dig fra, gør det ikke selv.
Helt rigtig indstilling! Det er jo arbejdsgiveren som ved hvilke krav der stilles, og så er det op til arbejdsgiveren at afgøre om man er den rette mand/kvinde til jobbet. Sorterer man sig selv fra, vil man gå arbejdsløs hele livet. Forskellen mellem at, som jeg driver en virksomhed, og at være ansat, er at den ansatte ikke behøver at søge flere job når den har fået et job - jeg derimod... søger job (kunder) hver dag... og det er op til den nye kunde at afgøre om jeg er den rette mand til jobbet uanset hvor dygtig og serviceorienteret mine øvrige kunder synes jeg er.
Det lyder værre end det er, men hvis man ser kras på sagen, så er det sådan...

Udsætter er en egen tjeneste på de fleste større byggepladser. Ellers lejer man tjenesten fra firmaer, der beskæftiger sig med sådant. Den eneste udsætning du vil udføre er med meterstock...

Derimod er det et krav, at du er:

stressresistent
erfaren
veluddannet
empatisk
bestemt
hurtigtænkende
analytisk
kommunikativ
tydelig
rolig
opfindsom
glad
menneskelig
innovativ
metodisk
nytænkende
økonomisk
modig
humoristisk
teknisk
administrator
ordensmenneske
klarsynet
stadig tilgængelig per telefon

;)

Nu skal jeg ikke male fanden på væggen her, men opsætning på byggerier KAN kræve en del geodesikundskaber, det afhænger lidt af, hvad det er man laver. Handler det bare om at få væggene i lod og vinkelrette osv., så lærer man det ret hurtigt, men hvis det handler om at tolke en tegning og beregne koordinater for bygningens hjørner, så man ikke ender for tæt på ejendomsgrænsen, eller beregne korrekt på gulvhøjder og tilslutningshøjder til VA, så gælder det om at vide, hvad man laver, især hvis der er flere forskellige koordinatsystemer involveret.
Der findes mange eksempler på husfundamenter, der er kommet for tæt på grænsen, eller for højt eller for lavt, og skal rives eller flyttes med store omkostninger og forsinkelser som følge.

Nu forsvinder jo Mätningkungørelsen snart og erstattes af formuleringer i nye PBL, men de fleste kommuner opretholder et krav om, at den der må lave opmålinger, har mangeårig teoretisk og praktisk erfaring med måleteknisk arbejde.

Hej igen allesammen. Jeg vil takke for disse interessante svar, og kan faktisk sige, at jeg føler mig meget opmuntret.

Stringfellow Hawke: Du har opremset nogle egenskaber, som en arbejdsleder bør have. Dog kan jeg ikke lade være med at lægge mærke til, at mange af disse egenskaber er direkte modsætninger til hinanden. For eksempel er egenskaberne analytisk og metodisk direkte modsætninger til hurtigttænkende. Hvis jeg er analytisk, tænker jeg meget grundigt efter, inden jeg svarer. At være hurtigttænkende tolker jeg som, at der også er en smule impulsivitet indbagt der.

b8q: Ja, det var dette, jeg prøver at få svar på. De fleste, jeg har talt med, svarer, at arbejdslederen har ansvaret for opstilling indvendigt, dvs. regelvægge, hultagning osv. Bygningen i sig selv samt dens lokalitet på ejendommen plejer ifølge dem at blive håndteret af måleingeniører og måleteknikere. Dette er, hvad jeg har opfattet fra dem. Jeg tør også gætte på, at dette måske varierer fra sted til sted eller mellem organisationer?

Med venlige hilsner/ Ronken!

Lyder som om jeg og dem, du har talt med, tænker ret ens. Bygningens udvendige form og beliggenhed skal man nok overlade til måleteknikere, men øvrig bygningsmåling og -afsætning, f.eks. markere placeringen for indervægge, kræver ingen lang uddannelse. Og bare fordi man har _ansvar_ for at noget bliver gjort, betyder det ikke, at man altid skal gøre det selv. Deleger opgaven til nogen, der kan.

Jeg kan ikke byggebranchen, men er til gengæld både en erfaren rekrutterer og chef i virksomheden, hvor jeg arbejder. Det bedste råd har du allerede fået, søg jobbene! Lad den, der søger personale, afgøre OM du passer; jeg formoder, at man anvender sig af interviews også i din branche, så det er bare at gå derhen og fortælle, hvem du er, og hvorfor du skal have jobbet. Ved du noget om dine svagheder, så er det snarere et plus (hos mig i hvert fald :) specielt hvis du er ivrig efter at udvikle dig inden for det område.
En arbejdsleder hos mig forventes (præcis som jeg selv forventes at gøre) lede arbejdet, ikke gøre alt selv. Man kan rekruttere folk, der kan det, man ikke selv kan eller ønsker, og delegere til dem, der er dygtige til netop det.
Søg jobbene! det er ikke udviklende at være 25 år samme sted, guldsmykker og vaser kan købes :)

Generelt set kan man sige, at Arbejdslederen har ansvar for afsætning (En af mange ansvarsområder). Det er som flere siger, for at fastlægge bygningens placering på ejendommen, tager man hjælp af en måletekniker. Derefter afhænger det lidt af projektets størrelse og kompleksitet. F.eks. ved opførelse af etagebyggeri tager man normalt en måletekniker ind ved nogle lejligheder for at sætte af stamlinjer. Enten kun på det første plan eller på hver ny etageadskillelse. Ved bygninger med større kompleksitet kan man også lade en måletekniker sætte vægge af (f.eks. vægge med relativt stor radius).

Øvrigt kan sige, at den afsætning, der kræver totalstation, udføres af en måletekniker, og resten af en arbejdsleder. (det forekommer, at man også køber yderligere afsætning).

Hjælpemidler som arbejdslederen bruger ved afsætning er alt fra tommestok, vaterpas, linjære- og lodlaser, nivelleringsinstrumenter mv. og i visse tilfælde totalstation. Nogen uddannelse får du nok ikke, uden afsætning får man lære på byggepladsen, og det kommer man ind i med tiden.

Det svære er ikke selve afsætningen, men at tolke tegningerne samt at foretage de rette vurderinger af, hvad man kan ændre på, og hvad den eventuelle ændring medfører af konsekvenser. Så kan man ikke altid bygge sådan som en arkitekt/konstruktør har tegnet.

Til sidst kan jeg vel sige, at det naturligvis varierer fra virksomhed til virksomhed.

Du har allerede fået mange kloge svar, så jeg tænker, at jeg vil dele lidt af mine erfaringer som byggearbejdsleder. I en periode på ca. 10 år arbejdede jeg som sådan, og det hele tiden på større industribyggerier. Jobbet som arbejdsleder er meget krævende og stressende, ofte handler jobbet om at være løbedreng for både chefen og for bygningsarbejderne. Samtidig er det et afvekslende og sjovt job. Man lærer meget om både mennesker og byggeteknik. Hvis der opstår en eller anden form for konflikt på byggeriet, kan man havne i en besværlig position mellem "gubberne" og pladschefen. Så jobbet kræver, udover det der er skrevet ovenfor, at du ikke må være bange for konflikter, og du bør ikke have anlæg for mavesår. Min mave tålte ikke jobbet som arbejdsleder, så det var maven, der endte min arbejdslederkarriere.

Held og lykke med at finde et arbejdslederjob hos en god byggevirksomhed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.