Hej!

Jeg tænkte på at lave vores havehegn om. Som billederne viser, er der lige nu jernrør nedstøbt i en betonbase. Jeg vil gerne have imprægnerede stolper 70x70, ca. 120 cm høje med horisontale ribber. Der er ca. 120 cm mellem de eksisterende jernrør, og jernrørene er ca. 4 cm i diameter.

En idé, jeg har haft, er at skære stolperne nede ved soklen og fylde hullet med mørtel eller en form for fyldmasse/lim og sætte en stolpesko ned. Er der risiko for, at det bliver ustabilt med mørtel, hvis det krymper? Er der noget andet fyldmateriale eller lignende, der kan bruges?

En anden løsning, hvor jernrørene er skjulte/væk? Jeg vil helst ikke støbe fundamenter på soklen.

Hvidt hegn med horisontale brædder i solnedgang; landligt landskab i baggrunden.

• Hvidt træhegn fastgjort med metalbeslag på et lodret jernrør, støbt i en betonsokkel, set i solnedgangen.
Måske er svært. Men afkort rørerne et stykke oppe, så bor 4 cm hul i stolpen og træk den over røret? Så sidder den fast, og du slipper for at støbe noget. Det eneste tricky er at bore lige og så dybt som nødvendigt.

Senest redigeret:
Tanken har slået mig, men gennem årene har hegnet fået sine knubs, og mange af stolperne er ikke lige... Desuden er der et afsnit, der er fritstående med 5 stolper, hvor alle stolperne er løse og kan rokke... Der kan de slet ikke bruges!

A
Der findes jo også stolpesko til at bolte fast i betonsoklen. Disse kan nok også placeres, hvor de afskårne rørstykker ender for at skjule rørerne.
793044.jpg

• Synes
xyle
  • Laddar…
Holder det, er det nok den smidigste løsning, der er jo ret tæt mellem stolperne! Jeg prøver på den fritstående del, så må vi se, hvordan det bliver... Ellers må det blive at bolte stolpesko!

Tak for alle svar!

/Peter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.