71,098 læst ·
259 svar
71k læst
259 svar
Nylagt gulv svajer på 3 plan og i alle rum
Ved du om man fræsede fugerne?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,628 indlæg
Ja, sådan er det. Fik et egetræsgulv, som havde en helt anden farve, det skulle være i lysebrun til mellembrun, lidt børstet overflade. Det gulv, der kom, var mere i hvidt, der gik i lilla toner. Børstningen var i sammenligning fin fil til grov rasp. Kährs svar, det kan være sådan. Nuanceforskel må man acceptere, men ikke forskellige farver, og børstningen var jo helt anderledes. Tandstikker rengøring. Aldrig mere Kährs efter det svar. Det er jo heller ingen idé at de har prøver i butikken, når leverancen er helt anderledes.D Danne213 sagde:
Nogle gange kan der opstå små forskelle i fugerne mellem spånerne. Der kan der samle sig lidt lime-rester, som gør, at pladerne ikke sætter sig helt. Jeg tror ikke, du har det problem. Såg seriøst lagt ud.P Peter Petterson sagde:
Mit gæt er, at gulvbjælkelaget ikke er helt jævnt, eller at slangen ikke sidder helt rigtig i sporet. Da jeg lagde min entré, var jeg nødt til at justere slangen, fordi den ekspanderede, da den blev varm, og så havde jeg knirkende lyde forskellige steder. Var nødt til at gå over med fræseren for at gøre sporene lidt større i bøjningerne, så slangen lagde sig ordentligt i sporet.
Ja, absolut at det skal rettes, men spørgsmålet er jo, hvorfor det er så skævt fra starten?P Peter Petterson sagde:Ja, at det gamle bjælkelag er dårligt er der jo ingen tvivl om, sandsynligvis derfor det er blevet rettet og nye regler monteret?
har målt luftfugtigheden siden problemet opstod, og i løbet af de sidste uger har det ligget på 55% som max og ned til 35% som lavest.
Visst finns det betydligt dyrare golv men även betydligt billigare, När det blir 250 m2 golv som skall inhandlas är det ju stora skillnader i slut summa om man köper golv för 400 kr/2 eller 1200 kr/m2 så pass stor skillnad att man kan lägga om golvet en gång extra och även ha råd att anlita hanvtverkare att lägga in det igen och ha pengar kvar till en fin semester.
I værste fald har I kun lagt mere egenvægt på bjælkelaget. Har de nye 120 regler opbakning, eller er de kun skruet i eksisterende? Er der nogen KA eller K involveret i byggeriet, eller er det jeres egne løsninger, der er anvendt?
Ved at jeg spurgte dig tidligere i tråden om hvor lang en strækning var i et rum, er der en bærende væg under det bjælkelag? Har i sinde du skrev 4 meter spændvidde?
Sen har du ret i at m2 prisen på gulv har trukket afsted noget sygt de sidste år. "Før" syntes man 400/m2 var dyrt. Nu ser man det som budget typ 🤔
De nye regler er skruet i de eksisterende samt limet. Tømreren har haft frie hænder til at gøre, hvad der er nødvendigt for at få gulvene i orden. Tømreren har arbejdet løbende, og der har ikke været nogen stress eller tidspres. Gør det, der er nødvendigt, og gør det eksemplarisk, da jeg hellere vil have det godt end hurtigt, har jeg sagt mere end én gang til alle involverede håndværkere.D Danne213 sagde:Ja, absolut at det skal rettes op, men spørgsmålet er jo, hvorfor det er så skævt fra starten?
I værste fald har I kun lagt mere egenvægt på bjælkelaget. Har de nye 120 regler støttepunkter, eller er de kun skruet i de eksisterende? Er der nogen KA eller K involveret i byggeriet, eller er det jeres egne løsninger, der er blevet brugt?
Ved, at jeg spurgte dig tidligere i tråden om, hvor lang en strækning var i et rum. Er der en bærende væg under det bjælkelag? Har for mig, at du skrev 4 meter spændvidde?
Så har du ret i, at m2 prisen på gulv er steget noget sindssygt de sidste år. "Førhen" syntes man 400/m2 var dyrt. Nu ser man det som budget typ 🤔
Jeg har betalt og set glad ud typ, nogen konstruktør er ikke blevet involveret og ej heller efterspurgt.
Hvordan bærende vægge går osv., er ikke noget, jeg heller har engageret mig i eller tænkt på 🤷♀️.
Men da det er blevet renoveret for 2.5 indvendigt, forventer jeg som bestiller top, notch rolex, og at resultatet svarer til pengene, der er investeret i familiens bolig de kommende 20 år.
Renoveringerne blev påbegyndt 3. april, så al tid i verden til at gøre alting by the book mener man 🙂
Kompliceret, en besigtigelsesmand besigtiger normalt efter hvad der findes på papiret. Typisk hvad en aftale siger. Siger det specifikt, nu trækker jeg et eksempel, at cc30 skal anvendes i en væg/gulv konstruktion, så skal denne forholde sig til det osv.
Man kommer også ofte ind sidst som bes. mand og har da normalt dokumentation/aftale, der underbygger at det er gjort på den rigtige måde. Ved en besigtigelse kan man da konstatere, at det ikke fungerer tilfredsstillende.
Nu kan man konstatere, at der er en fejl, og nedrivning/demontering kan påbegyndes.
Når man åbner gulvet, ser man, at det er cc60, hvis fejl er det så?
Jo, det burde jo være tømrerens fejl, fordi det tydeligt står i konstruktørens tegning, at det skal være cc30 og ikke cc60.
I dit tilfælde tror jeg ikke, det er så enkelt.
En besigtigelsesmand kan heller ikke vilkårligt skrive anmærkninger op uden at have tilstrækkeligt grundlag at støtte sig imod. HVIS det er en seriøs bes.mand.
Man kommer også ofte ind sidst som bes. mand og har da normalt dokumentation/aftale, der underbygger at det er gjort på den rigtige måde. Ved en besigtigelse kan man da konstatere, at det ikke fungerer tilfredsstillende.
Nu kan man konstatere, at der er en fejl, og nedrivning/demontering kan påbegyndes.
Når man åbner gulvet, ser man, at det er cc60, hvis fejl er det så?
Jo, det burde jo være tømrerens fejl, fordi det tydeligt står i konstruktørens tegning, at det skal være cc30 og ikke cc60.
I dit tilfælde tror jeg ikke, det er så enkelt.
En besigtigelsesmand kan heller ikke vilkårligt skrive anmærkninger op uden at have tilstrækkeligt grundlag at støtte sig imod. HVIS det er en seriøs bes.mand.
Besigtigelsesmanden bør jo kunne se om arbejdet er fagligt korrekt udført, om gulvet er problemet eller ej samt finde årsag til hvorfor vi har problemer.D Danne213 sagde:Kompliceret, en besigtigelsesmand besigtiger normalt efter hvad der findes på papir. Typisk hvad en aftale siger. Siger den specifikt, nu drager jeg et eksempel at cc30 skal anvendes i en væg/gulvkonstruktion så skal denne forholde sig til det osv.
Man kommer også ofte ind sidst som bes. mand og har normalt dokumentation/aftale som bekræfter at det er gjort på korrekt måde. Ved en besigtigelse kan man da konstatere at det ikke fungerer tilfredsstillende.
Nu kan man konstatere at en fejl findes, og nedrivning/demontering kan påbegyndes.
Når man åbner gulvet ser man at det er cc60, hvis skyld er fejlen da?
Jo, det burde jo være snedkerens fejl, eftersom det tydeligt står i konstruktørens tegning at det skal være cc30 og ikke cc60.
I dit tilfælde tror jeg ikke det er så enkelt.
En besigtigelsesmand kan ikke heller vilkårligt skrive opmærkninger uden at have tilstrækkeligt underlag at støtte sig imod. OM det er en seriøs bes. mand.
Bes.manden er jo ikke der for at tørre tårer. Han vil vel metodisk gå igennem alle punkter såsom at valgte byggemetode er korrekt, om alle anvisninger er fulgt, om gulvet er det som har deformeret sig eller om det er underlaget som ikke følger tolerancer osv.
Ser ikke problemet for en seriøs bes. mand at kontrollere om alle momenter er korrekt udført samt om der er mangler i forarbejdet eller i gulvet i sig selv.
De aftalebestillinger du taler om gælder sikkert hvis det er virksomheder der handler tjenester fra andre virksomheder.
Når det gælder privatpersoner som køber tjenester af fagfolk er det helt andre love/regler her, det er forbrugerkøbeloven som gælder.
Jeg har leveret det materiale snedkeren ønskede og ville have for at udføre sit arbejde. Det er ikke mig som har talt om hvad eller hvordan tingene skal gøres.
Jeg har jo bestilt retning af gulv, montering af nyt gulvspån samt montering af gulvvarmeslange og slutgulv.
Færdigt og forventet resultat er jo ikke et svigtende gulv, kortskarver der glider fra hinanden samt masser af knirken osv.
Senest redigeret:
Nej en seriøs besigtigelsesmand behøver underlag. Ellers gætter han lige så godt som vi andre på dette forum.P Peter Petterson sagde:Besigtigelsesmanden bør jo kunne se, om arbejdet er fagmæssigt udført, om gulvet er skurken eller ej, samt finde årsagen til, hvorfor vi har problemer.
Besigtigelsesmanden er jo ikke der for at tørre tårer. Han vil vel metodisk gennemgå alle punkter, såsom om den valgte byggeteknik er korrekt, om alle anvisninger er fulgt, om gulvet er det, der har deformeret sig, eller om det er underlaget, der ikke holder sig inden for tolerancerne, osv.
Ser ikke problemet for en seriøs besigtigelsesmand at kontrollere, om alle faser er korrekt udført, samt om der er mangler i forarbejdet eller i selve gulvet.
De aftalebestillinger, du taler om, gælder sikkert, hvis det er virksomheder, der indgår tjenester med andre virksomheder.
Når det gælder privatpersoner, som køber tjenester af fagmænd, er det helt andre love/regler her, nemlig forbrugerkøbeloven, der gælder.
Jeg har leveret det materiale, snedkeren ønskede og ønskede for at udføre sit arbejde. Det er ikke jeg, der har fortalt, hvad eller hvordan tingene skal gøres.
Jeg har jo bestilt udretning af gulv, montering af nyt gulvspån samt montering af gulvvarmeslanger og slutgulv.
Færdigt og forventet resultat er jo ikke svigtende gulve, korte samlinger, der glider fra hinanden samt en masse knirken osv.
Det er derfor, du får en masse dumme spørgsmål som f.eks. spændvidde mellem ydervægge på dette bjælkelag. Men også om der er noget under her, som bærer op

Eller hvorfor f.eks. halvdelen af 120 reglen stikker op over det gamle bjælkelag?
Tør tårer får du gøre bagefter.
Dette er vel for tømreren at svare på? Tømreren er jo bedt af bes mand at være til stede ved inspektionen.D Danne213 sagde:Nej en seriøs bes.mand behøver grundlag. Ellers gætter han lige så godt som vi andre på dette forum.
Det er derfor du får en masse dumme spørgsmål som typ spændvidde mellem ydervægge på dette bjælkelag. Men også om der er noget under her som bærer op [billede]
[billede]
Eller hvorfor typ halvdelen af 120 reglen stikker op over det gamle bjælkelag?
Tørre tårer må du gøre senere.
Eller mener du, at det er på mig som lægmand/bestiller privatperson at have styr på, hvordan dette arbejde skal udføres fagmæssigt og korrekt 😂.
Du er ikke så velbevandret i forbrugerkøbeloven og hvad der forventes, når man hyrer fagfolk til at udføre arbejde, de skal være uddannede til at gennemføre?
Bemærk venligst, at forbrugerkøbeloven ikke er en anbefaling, men en lov, der ikke kan forhandles væk.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/
Ja selvfølgelig er det jo nok noget alle parter vil og ønsker.D Danne213 sagde:
Har jo talt med bes man samt vedhæftet billeder underlag på hvad der er gjort og hvordan.
Bes man er jo 1 af 12 godkendte besigtigelsesmænd gulvbranchen har på sin hjemmeside og dem om nogen burde vel vide hvordan et gulv skal se ud og være med de forudsætninger som fandtes og med de arbejdsmetoder som er anvendt!