Man kan jo også have osb der man tror sig ville hænge sin 50 tommers TV på væggen.....dvs udvalgte overflader.

Hvis du kun har gips og vil hænge noget enkelt op som en lille maleri eller fotoramme, skal boremaskine og rawlplug frem med det samme. Desuden giver det jo utroligt grimme huller, hvis du vil ændre noget senere.

Enkelt med osb eller spån, da er det nok med en diskret lille søm, som desuden knap nok efterlader mærker efter dig.

Hvad skete der med x-krok og elfakrok, aldeles fremragende når man hænger småting i gips.

• Synes
KnockOnWood og 1 anden
  • Laddar…
Så er det. X kroken har jeg faktisk aldrig brugt, der lærte man noget nyt.

Ville ikke overveje andet end OSB, bliver så meget mere stabilt....

Når jeg har sat det første lag med osb-plader og derefter skal sætte gipsplader på det. Skal jeg da fastgøre gipspladerne i reglarne også, eller kan jeg skrue dem i osb-pladerne uden at skulle tage hensyn til, hvor reglarne sidder?

vectrex sagde:
Selvom man måske ikke sætter så mange ting op på væggene, så synes jeg det er værd at have OSB bag gipsen bare for følelsen! Det føles meget mere solidt!
Det er i hvert fald et sjovt argument!
Følelsen.

Hvor mange som opholder sig i rummet tror du lægger mærke til nogen forskel?
Og får nyde den følelse.

OBS jeg siger ikke, at det er forkert.
Bare at det er overkill i ni ud af ti tilfælde.

OT:
Det er lidt mærkeligt.
Når der diskuteres byggeri af lejeboliger, er det altid for dyrt pga. alle regler og krav.
Men når vi bygger til os selv, er der ingen begrænsninger. Så tilføjer vi gerne et ekstra lag, fordi det er godt for "følelsen".

Håber jeg ikke var for ond nu :o
Jeg har selv 18 mm træpanel på indervæggene, ingen gips.
Men heller ingen larmende teenagere hjemme naturligvis.

Anna1984 sagde:
Når jeg har sat det første lag med osb-plader og derefter skal sætte gipsplader på det. Skal jeg da sætte gipspladerne i reglerne også, eller kan jeg skrue dem i osb-pladerne uden at skulle tage hensyn til, hvor reglerne sidder?
Nej, det er nok, at skruen holder fast i OSB'en. Undtagelsen er vådrum, hvor skruen også skal holde i reglen, men der skal man jo have krydsfiner bagved vådrumsgips (i henhold til sikker vand).

M
KnockOnWood sagde:
Det er i hvert fald et sjovt argument!
Følelsen.

Hvor mange der opholder sig i rummet tror du mærker nogen forskel?
Og får nyde den følelse.

OBS jeg siger ikke at det er forkert.
Bare at det er overkill i ni ud af ti tilfælde.

OT:
Det er lidt mærkeligt.
Når det diskuteres at bygge lejelejligheder er det altid for dyrt pga alle regler og krav.
Men når vi bygger til os selv er der ingen begrænsninger. Så lægger vi gerne et ekstra lag på fordi det er godt for "følelsen".

Håber jeg ikke var for ond nu :o
Jeg har selv 18 mm træpanel på indervæggene, ingen gips.
Men heller ingen larmende teenagere hjemme selvfølgelig.
Bor i et hus med kun enkeltgips. Utroligt irriterende hver gang jeg skal hænge noget andet op end et let maleri...

Når man fastgør de stående reglar i gulv og loftreglarne, skal man da bruge vinkelbeslag, eller er det nok at skrue gennem den stående regel og ind i gulv henholdsvis loftreglen?

D09
Anna1984 sagde:
Når man fastgør de stående regler i gulv og loftsregler, skal man så bruge vinkelbeslag, eller er det nok at skrue gennem den stående regel og ind i gulv- hhv. loftreglen?
Amatørtip ;)

Hvis du har vinkeljern, så brug dem

Ellers kan du skære en lille bit af reglen, som du sætter som stop og skruer den stående regel i

Eller skruer skråt fra begge sider

Jeg ville også montere kortlinger, altså vandrette regler mellem de stående.
(i samme højder som isoleringsplader)

D09 sagde:
Amatørtips ;)

Har du vinkeljern så brug dem

Ellers kan du skære et lille stykke af reglen som du sætter som stop og skruer ind den stående regel i

Eller skru skråt fra begge sider

Jeg ville montere kortlingar også dvs vandrette reglar mellem de stående.
( i samme højder som isoleringsskiver )
Hvilken funktion opfylder kortlingarna? Bliver det ikke tilstrækkeligt stabilt uden dem eller?

Anna1984 sagde:
Når man fastgør de stående stolper i gulv og loftsbjælker, skal man så bruge vinkelbeslag, eller er det nok at skrue skruen gennem den stående stolpe og ind i gulv- henholdsvis loftsbjælken?
Ville det ikke være passende at sætte en liggende lægte mod gulv/gulvbjælkerne samt ligeså mod loftsbjælkerne, som man så fastgør de stående i?
F.eks. en metalskinne.
Vægskeene bør vel også fastgøres i noget på kortsiderne, og hvis de stående stolper sættes direkte mellem gulv og loft bliver det lidt spredt mellem fastgørelsespunkterne. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.