Som I måske har læst i en tidligere tråd, skal jeg, når jeg flytter, sætte nye vægge op på førstesalen, som er uudnyttet.

Jeg har nogle tanker om, hvordan jeg skal gøre dette. Men vil gerne høre jeres synspunkter.

Det, jeg forestillede mig, er at bruge et lag spånplade og et lag med gips på hver side af væggen. Dette for at gøre det lettere at fastgøre ting på væggen. Fordele/ulemper med spånplade og gips i stedet for to lag med gips?

Derefter havde jeg tænkt mig at bruge træregler i stedet for stålregel. Billigere og lettere at skære, tænkte jeg. Hvad er jeres mening om træregler i stedet for stål?

Taknemmelig for jeres meninger.

M
Du kan bruge OSB i stedet for spånplade. Ofte billigere og holder godt (bedre end spån?) med almindelig træskrue.

At have en skive under gipsen er fint, dobbeltgips er nok det, der dæmper lyd bedst, men næppe bedst fra et fastgørelses-synspunkt.
Jeg ville have brugt OSB under gipsen.

Det lyder godt. Så bliver det OSB og gips :-)

Hvordan er det med træregel, fungerer det godt eller skal det være en stålregel?

Hvis jeg bruger OSB og gipsplade på hver side, hvad skal jeg så have for dimension på træreglerne for at få god pasform med dørkarmene (så jeg ikke bygger for tykt)?
Tænkte også at have isolering i væggene.

Anna1984 sagde:

Hvordan er det med træregel, fungerer det godt eller skal det være en metalregel?

Hvis jeg bruger OSB og gipsplade på hver side, hvilken dimension skal jeg have på træreglerne for at få en god pasform med dørkarmene (så jeg ikke bygger for tykt)?
Jeg overvejer også at have isolering i væggene.
Er der nogen der ved?

Findes jo forskellige bredder.
gips + OSB x2 + 70mm regel er passende for 118mm.

Stefan N sagde:
Der findes jo forskellige bredder.
gips + OSB x2 + 70mm regel er passende for 118mm.
Findes der dørkarme i forskellige bredder? Er 118mm mest almindeligt? Typ de, de har på Bauhaus?

Jeg skal sætte OSB på begge sider og gips på begge sider. Altså regel+fire lag. Er det 70mm regel, der gælder da?

70 regel er vel det allermest almindelige. 45 bliver for svagt (efter min mening, men det holder selvfølgelig) og 90 stjæler unødvendigt med plads!

70x45 så eller?

Hvis man skal være lidt rationel og økonomisk...

Hvor ofte hænger man så tunge ting på soveværelsesvæggene, at det ikke er nok med en gipsplade?
Hvor lydisoleret har man brug for at have det i en enfamiliebolig? Ofte har man jo inderdøre, der næsten ikke dæmper lyd overhovedet, og ventilationshuller desuden.

At have dobbelt gips, eller OSB/spånplade/plywood + gips kan blive lidt overkill derhjemme.

Desuden er de enkle dørkarme 95 mm.
Så passer det udmærket med en 70 mm regel + 2x13 mm gipsplade = 96 mm.
Ingen udsalning og mærkeligheder er nødvendigt.

Dette bliver billigt og godt.
Hvis man ikke kræver hotelstandard.

• Synes
Stensson11
  • Laddar…
Anna1984 sagde:

Hvordan er det med træregel, fungerer det godt, eller skal det være en pladeregel?
Du kan bruge begge dele. Træ er vel lidt sjovere at arbejde med, synes jeg, og lidt mere "forlåtende" (man kan banke og hugge lidt ud, hvis det ikke blev godt). Så går pladeregler nok lidt hurtigere, når man får snitsen ind, og hvis længden på reglerne passer med lofthøjden. Plade er jo lettere, så mindre bærende, men følelsen i træ er jo meget bedre :-)

KnockOnWood sagde:
Hvis man skal være lidt rationel og økonomisk...

Hvor ofte hænger man så tunge ting op på soveværelsesvæggene, at en gipsplade ikke er nok?
Hvor lydisoleret behøver man have det i en enfamiliebolig? Ofte har man jo indvendige døre, der næsten ikke dæmper lyd overhovedet, og desuden ventilationssprækker.

At have dobbeltgips, eller OSB/spånplade/plywood + gips kan blive lidt overkill derhjemme.

Dernæst er de enkle dørkarme 95 mm.
Så passer det perfekt med 70 mm regel + 2 x 13 mm gipsplade = 96 mm.
Ingen udforinger og underligheder er nødvendige.

Dette bliver billigt og godt.
Hvis man ikke kræver hotelstandard.
Jeg troede, det var sådan, man byggede nu til dags. Men du mener, at enkeltgips på hver side altså er nok?

D09
Anna1984 sagde:
Findes der dørkarme i forskellige bredder? Er 118mm den mest almindelige? Typisk dem, de har på Bauhaus?

Jeg skal sætte OSB på begge sider og gips på begge sider. Altså regel+fire lag. Er det 70mm regel, der gælder i så fald?
Anbefaler OSB bag gipset

Du slipper for at tænke på hvordan, hvor, vægte, plugs og regler når du skal hænge ting op senere

Gjorde det i hele huset og fortryder ikke et sekund, at jeg valgte det :)

Dito. Tommelen op

Selvom man måske ikke skruer op så mange ting på væggene, så synes jeg det er værd at have OSB bag gipsen bare for følelsen! Føles meget mere gedigent!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.