8,219 læst ·
51 svar
8k læst
51 svar
Nybygget hus - regler eller osb?
Hvorfor kalder du det kortling? Funktionen er jo slet ikke den samme som kortlinger.
Læs mit første indlæg 12. Jeg skrev, at det bliver ekstra arbejde, hvis man monterer OSB bag gipset, derfor foreslog jeg at montere mellem reglarne. Hvorfor skal man have plade?H hul sagde:
aha okay, må have misset det.R RoBo sagde:
vi plejer at montere osb mellem reglarne med pladebånd, er billigt og meget enkelt.
hvordan gør I?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Almindelige Molly-skruve-expandere er vel meget nemme at fjerne?L Liteavvarje sagde:
Man bryder blot flangerne af med en bidetang og trykker skruveexpanderen ind i væggen.
Men hvorfor overhovedet hænge et stort TV op på væggen?
Stil det i stedet på en lav TV/radio-hylde.
Før eller senere/året skal det alligevel skiftes ud med et større/finere/skarpere!
Den definition, jeg har af en kortling, er som den præsenteres i Wikipedia.H hul sagde:
"Kortling er en kortere regel placeret vinkelret mod og mellem hovedreglerne, hvis formål er at stabilisere længere parallelle regler i træbygninger. Den kan også bruges til at gøre en konstruktion såsom gulv stivere."
Man sætter korte regler mellem lange regler i fx bjælkelag, så de ikke vrider sig. Den funktion får du slet ikke med en OSB.
Hvad mener du med kortling?
Man sætter også kortlingar i lette vægge for at få materiale til at fastgøre tunge ting i typ køkken. Disse kan byttes mod plywoodbidder, metalbånd, etc som da også kaldes kortlingar selvom de måske ikke opfylder wikipedias definition.
en kortling er en forstærkning i væggen som kan laves på flere måder, med regler, obs, plyfa mm.D Daniel 109 sagde:Den definitionen af en kortling som jeg har er, som den præsenteres i Wikipedia.
"Kortling er en kortere regel placeret vinkelret mod og mellem hovedreglerne, hvis formål er at stabilisere længere parallelle regler i trækonstruktioner. Den kan også bruges til at gøre en konstruktion såsom gulv stivere. "
Man sætter korte regler mellem lange regler i fx bjælkelag for at de ikke skal vride sig. Den funktion får du ikke med en OSB.
Hvad mener du med kortling?
en osb i væggen kaldes for kortling også
Så har kortling med andre ord helt skiftet betydning i byggebranchen. Det var jo godt at vide.
se link, Når Norgips kalder plyfa for korsningerD Daniel 109 sagde:
http://www.norgips.se/montage/vaggar/upphangning/index1,202.htm
de sælger jo endda beslag til at montere plyfa mellem regler, som hedder "KORTLINGSBESLAG"