Hej,

Min partner og jeg skal bygge hus med Movehome. Hvad jeg kan læse mig til og hvad jeg har forstået er indervæggene isolerede men det er gipsvægge. Vi kan altså ikke fx hænge et tv på væggen.

Jeg talte med vores kontakt hos Movehome om dette og fik til svar, at vi kunne tage spørgsmålet op på byggestartsmødet. Sælgeren sagde, at vi kunne bede tømrerne sætte nogle reglar op på de vægge, hvor vi ønskede at hænge et tv op. Sælgeren sagde også, at vi ikke skulle sætte reglar op på for mange vægge, da det kunne forstyrre/ødelægge isoleringen.

Dette er vores første hus, og vi er ikke handy for fem flade øre. Så det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor sætter man reglar op og ikke en osb-plade? Som jeg forstod det, skulle vi banke på væggen, før vi kunne hænge tv'et op (for at vide hvor reglarne var), men hvis man sætter en osb op, behøver man vel ikke det? Eller skal man både sætte regel og osb op?

Håber nogen der er lidt handiere end mig kan svare☺️

Et almindeligt TV kan du hænge i gipsen, hvis du bruger det rigtige udstyr. Det er intet problem. Ved man præcis, hvor man vil have TV'et, kan reglar være et alternativ. Men det fungerer, som sagt, alligevel.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
L
Sæt OSB bag gipsen, bliver lidt dyrere, men hvad gør det, når I kan sætte op hvad I vil på væggene, uden at tænke, samt ved :: OJ forkert sted for hullet med stor skrue, eller bedstemors store spejl fra loft til næsten gulv, I behøver ikke lede efter reglar.

S
P Paulina123 sagde:
Hej,

Jeg og min partner skal bygge hus med Movehome. Hvad jeg kan læse mig til, og hvad jeg har forstået, er, at indervæggene er isolerede, men det er gipsvægge. Vi kan altså ikke f.eks. hænge et tv på væggen.

Jeg talte med vores kontakt hos Movehome om dette og fik at vide, at vi kunne tage spørgsmålet op på byggestartsmødet. Sælgeren sagde, at vi kunne bede tømrerne sætte nogle lægter op på de vægge, hvor vi ville hænge et tv op. Sælgeren sagde også, at vi ikke skulle sætte lægter op på for mange vægge, da det kunne forstyrre/ødelægge isoleringen.

Dette er vores første hus, og vi er ikke handy overhovedet. Så det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor sætter man lægter op og ikke en osb-plade? Som jeg forstod det, var vi nødt til at banke på væggen, før vi kunne hænge tv'et op (for at vide hvor lægterne var), men hvis man sætter en osb op, behøver man vel ikke det? Eller skal man sætte både lægte og osb op?

Håber nogen, der er lidt handiere end mig, kan svare☺️
mener du osb på gipsen og bruge som monteringsplade?
Så det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor sætter man lægter op og ikke en osb-plade?
man fjerner en omkostning (lad os sige 50kr/kvm afhængig af pladen, plus arbejde og skruer)

Nja, osv under gipsplader.

Det er almindeligt at man sætter OSB overalt, det giver øget stabilitet, lydisolering og letter montering af TV og tunge billeder/spejle.

Men det er et spørgsmål om omkostninger, koster vel godt 50 kr/kvm i materiale plus montering, måske 100 - 150 kr totalt.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
En molly i enkelgips klarer 20kg. En TV monteres ofte med fire stk. En stor fladskærms-TV vejer vel i omegnen af 20kg.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Okay, det ser ud til, at osb-plade foretrækkes på trods af omkostningsspørgsmålet.

Et opfølgende spørgsmål:

Tager det længere tid at montere en osb-plade end regler? Hvis det kun er et omkostningsspørgsmål for materialet, så kan det måske blive lettere at overbevise husleverandøren om at indsætte osb i stedet (får egentlig ikke ændre/tilføje noget i et movehome hus)

Du skal også have reglerne!

Regler, isolering, OSB og til sidst gips. Vi forstærker også visse vægge med 15mm krydsfiner, fx badeværelse og køkken.

H
du behøver absolut ingen osb eller plyfa i væggene for at hænge ting op.
en tv er intet problem at hænge på en almindelig gipsvæg.

det er snarere hvis du skal have væghængt radiator som folk vil sidde på, at du skal overveje kortling.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
L
Nu må I undskylde mig, men jeg kan ikke være stille, :: Nu er det vel sådan, at TS spørger om noget og nogle af os svarer ud fra erfaring, hvad der kan gøres og ikke kan gøres, når det gælder byggeri, jeg har svaret, at det bedste er at sætte en plade bag ved gipsen, og tror med mig, at flere er enige, For at undgå problemer i fremtiden med ting og sager, hvad det end måtte være, som stabilitet og ophængning af forskellige ting på væggene, at undlade at sætte en plade er som at forsøge at spise kagen og beholde den, det bliver problemer fremover, dette med molly, har jeg brugt mig af og er en styggelse for mig, den kan ikke demonteres uden at bore et stort hul op. Hvis ikke plade monteres bagved, bliver det en enkel gips, hvad er det, tænk selv når ungerne smækker en dør op, håndtaget går lige igennem væggen, ikke sjovt med en ødelagt væg, At så på en bestemt måde, sige at et TV holdes oppe med nogle molly, klart den sidder fast, men til hvilken pris hvis de ikke fæster som de skal, Så til sidst er det TS, der afgør og er ansvarlig for beslutningen, men bør nok tage sig en rigtig overvejelse om, hvad der er blevet fremsat af forskellige aktører her.

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
H
obs behøves virkelig ikke i vægge.
tag et ekstra gipslag i så fald, billigere og du får andre gode egenskaber med

Movehome har du ikke mulighed for at ændre noget på det er det som er meningen med det konceptet. Men du kan bede entreprenørerne om at montere OSB mellem reglarna på de vægge, hvor I overvejer at sætte op tungere ting som tv osv. Monterer man OSB bagved gipset, trækker det med sig meget merarbejde med fx dørkarme.

L
H hul sagde:
obs behøves virkelig ikke i vægge.
tag et ekstra gipslag så fald, billigere og du får andre gode egenskaber med
Jeg er ikke ude efter at miskreditere nogen, men at have enkeltgips er at skabe problemer,
at så have dobbeltgips er ikke helt forkert, men så resterer det med at hænge ting op i gips.
De fastgørelseselementer som findes på markedet er fremstillet til at sættes op og ikke tages ned ved senere lejlighed uden at få store huller i væggene.

H
R RoBo sagde:
Movehome har du ikke mulighed for at ændre noget på det er det som er meningen med det koncept. Men du kan bede entreprenørerne at montere OSB mellem reglarne på de vægge hvor I overvejer at sætte op tungere ting som tv osv. Monterer man OSB bag gipset trækker det med sig meget mere arbejde med fx dørkarme.

nej de er forkert. de blir intet mere arbejde med noget andet så som karme.

vælger du obs på visse steder feller du den bare ind mellem reglarne med plåtband er billigst eller kortlingshållere.

hvorfor skulle de bli mere arbejde ved dørene?

H
L Liteavvarje sagde:
Jeg er ikke ude efter at miskreditere nogen, men at have enkeltgips er at skabe problemer,
at derefter have dobbeltgips er ikke helt forkert, men så resterer det at hænge ting op i gips.
De fastgørelseselementer, der findes på markedet, er designet til at blive sat op og ikke taget ned senere uden at få store huller i væggene
jo men det er jo utroligt let at reparere og kostnadseffektivt hvis man sammenligner med at montere osb i alle vægge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.