S
H hul sagde:
Jo de gör man altid når de ikke er krav på et lag obs uden bare kortlingar af osb.
går hur hurtigt som helst, dit med skiven og skrue et par skruer i et 2 plåtband så sidder den.
har du lært det på dine fire år?

H
SBH sagde:
har du lært det på dine fire år?
spiller det nogen rolle, hvordan jeg har lært det? Det er en almindelig fremgangsmåde.

Hvorfor kalder du det kortling? Funktionen er jo slet ikke den samme som kortlinger.

H
D Daniel 109 sagde:
Hvorfor kalder du det kortling? Funktionen er jo ikke den samme som kortlinger.
en indfældet osb mellem regler er jo en kortling?
eller hvad mener du?

H hul sagde:
de er jo det jeg har sagt, at man monterer mellem reglarne, så væggen ikke bliver bredere, og der bliver ikke ekstra arbejde med at montere karmen.

det var dig som sagde, at det bliver ekstra arbejde med at montere karm, når man monterer osb som kortling
Læs mit første indlæg 12. Jeg skrev, at det bliver ekstra arbejde, hvis man monterer OSB bag gipset, derfor foreslog jeg at montere mellem reglarne. Hvorfor skal man have plade?

H
R RoBo sagde:
Læs mit første indlæg 12. Skrev at det bliver mere arbejde, hvis man monterer OSB bag gipsen, derfor foreslog jeg at montere mellem reglarne. Hvorfor skal man have plade?
aha okay, må have misset det.

vi plejer at montere osb mellem reglarne med pladebånd, er billigt og meget enkelt.
hvordan gør I?

På med trælim og derefter nogle skruer fra gipssiden, så sidder det fast. Det er nemmere at tage den side først.

L Liteavvarje sagde:
De fastgørelseselementer, der findes på markedet, er designet til at blive sat op og ikke tages ned senere uden at lave store huller i væggene
Almindelige Molly-skruve-expandere er vel meget nemme at fjerne?
Man bryder blot flangerne af med en bidetang og trykker skruveexpanderen ind i væggen.

Men hvorfor overhovedet hænge et stort TV op på væggen?
Stil det i stedet på en lav TV/radio-hylde.
Før eller senere/året skal det alligevel skiftes ud med et større/finere/skarpere!

H
R RoBo sagde:
På med trælim og så et par skruer fra gipssiden, så sidder det. Det er lettere at tage den side først.
jo men de som sidder på dubblingssiden da?

H hul sagde:
en indfældet osb mellem regler er jo en kortling?
eller hvad mener du?
Den definition, jeg har af en kortling, er som den præsenteres i Wikipedia.

"Kortling er en kortere regel placeret vinkelret mod og mellem hovedreglerne, hvis formål er at stabilisere længere parallelle regler i træbygninger. Den kan også bruges til at gøre en konstruktion såsom gulv stivere."

Man sætter korte regler mellem lange regler i fx bjælkelag, så de ikke vrider sig. Den funktion får du slet ikke med en OSB.

Hvad mener du med kortling?

Man sætter også kortlingar i lette vægge for at få materiale til at fastgøre tunge ting i typ køkken. Disse kan byttes mod plywoodbidder, metalbånd, etc som da også kaldes kortlingar selvom de måske ikke opfylder wikipedias definition.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
H
D Daniel 109 sagde:
Den definitionen af en kortling som jeg har er, som den præsenteres i Wikipedia.

"Kortling er en kortere regel placeret vinkelret mod og mellem hovedreglerne, hvis formål er at stabilisere længere parallelle regler i trækonstruktioner. Den kan også bruges til at gøre en konstruktion såsom gulv stivere. "

Man sætter korte regler mellem lange regler i fx bjælkelag for at de ikke skal vride sig. Den funktion får du ikke med en OSB.

Hvad mener du med kortling?
en kortling er en forstærkning i væggen som kan laves på flere måder, med regler, obs, plyfa mm.
en osb i væggen kaldes for kortling også

• Synes
RoBo
  • Laddar…
Så har kortling med andre ord helt skiftet betydning i byggebranchen. Det var jo godt at vide.

• Synes
Valkyr
  • Laddar…
H
D Daniel 109 sagde:
Då har kortling med andra ord helt bytt betydelse i byggbranchen. Det var jo godt at vide.
haha nej, gå ind på hvilket byggeri du vil i Sverige og sig, at du vil have en plyfa kortling for køkkenmontage, så lover jeg dig, at du får det samme overalt, og alle ved, hvad det er

H
D Daniel 109 sagde:
Så har kortling med andre ord helt skiftet betydning i byggebranchen. Det var jo godt at vide.
se link, Når Norgips kalder plyfa for korsninger
http://www.norgips.se/montage/vaggar/upphangning/index1,202.htm
de sælger jo endda beslag til at montere plyfa mellem regler, som hedder "KORTLINGSBESLAG"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.