Hejsa
Jeg har snart bygget færdigt et koldgarage på cirka 50m2. Da jeg sad og tænkte på ventilation, kom jeg ind på, at koldgarager ofte har problemer med skimmel og rustangreb på grund af høj luftfugtighed.
Så nu er mit spørgsmål, hvordan man skal tænke. Vi har i dag en woods sw38fw affugter, som står og kører i huset (tørre byggematerialer).
Den går ned til +2.
Spørgsmålet er, om affugtning er nødvendig ved minusgrader, og om man i stedet skal tænde for den almindelige affugter om sommeren/efteråret/foråret.
Alternativet er en sorptionsaffugter til flere penge.
Er der nogen, der har nogle tips til at holde skimmel og rust væk?
Jeg har snart bygget færdigt et koldgarage på cirka 50m2. Da jeg sad og tænkte på ventilation, kom jeg ind på, at koldgarager ofte har problemer med skimmel og rustangreb på grund af høj luftfugtighed.
Så nu er mit spørgsmål, hvordan man skal tænke. Vi har i dag en woods sw38fw affugter, som står og kører i huset (tørre byggematerialer).
Den går ned til +2.
Spørgsmålet er, om affugtning er nødvendig ved minusgrader, og om man i stedet skal tænde for den almindelige affugter om sommeren/efteråret/foråret.
Alternativet er en sorptionsaffugter til flere penge.
Er der nogen, der har nogle tips til at holde skimmel og rust væk?
Senest redigeret:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 122 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,122 indlæg
Undskyld jeg læste lidt sjusket og ser nu, at spørgsmålet ikke kun handlede om skimmel, men også om rust. For at det skal begynde at mugne kræves der plusgrader. Mellem 5-10 plus vokser det utrolig langsomt, selv ved meget høj luftfugtighed og under 5 stort set ikke overhovedet. Hvad angår rust har jeg mindre styr på.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 590 indlæg
Problemerne opstår vel ofte, når man kører fugtige køretøjer ind i garagen, så måske at du starter en ventilator, som suger luften ud (og har en til-luft ventil på den modsatte side selvfølgelig) ved behov bare?nutchuk sagde:
Hejsa
Har snart bygget færdigt koldgarage, som er cirka 50m2.
Da jeg sad og tænkte på ventilation, kom jeg ind på, at koldgarager ofte har problemer med skimmel og rustangreb pga. høj luftfugtighed.
Så nu er jo mit spørgsmål, hvordan man skal tænke. Vi har i dag en woods sw38fw affugter, som står og går i huset (tørre byggefugt ud).
Denne går ned til +2
Spørgsmålet er om, hvorvidt affugtning er nødvendig ved minusgrader, og at man i stedet kører den almindelige affugter om sommeren/efteråret/foråret i stedet.
Alternativet er sorptionsaffugter til flere penge
Nogen der har et tip til at holde skimmelsvamp og rust væk?
Jeg har et koldt opbevaringsrum uden ventilation udover "træk i sprækkerne" - det ruster eller mugner ikke tingene i det. Men der kører jeg heller ikke slam og vand ind på dæk osv. - udover det lille mine sko trækker med sig ind.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Er nok antagelig bedre med vægventiler på strategiske steder da, hvis det kun er en koldgarage.
Klik her for at svare