Vi bygger en overetage på et etplanshus fra 2006. Mit spørgsmål gælder dampspærre/plast i etageadskillelsens del, der vender mod ydervæggen. Der er efterladt uden plast mod ydervæggen. Derimod har man beholdt plasten i loftet mod underetagen. Nu er gulvet dækket med forestias gulvvarmeplader, og etageadskillelsen er isoleret med ca. 35 cm Isover løsfyld (den gamle tagisolering).
Er det nødvendigt at bryde gulvpladerne op og sikre, at dampspærren i ydervæggen fra nederste plan fortsætter med den øvre væg? Jeg mener, etageadskillelsen burde jo tørres ud af gulvvarmen, og desuden skal der jo ikke komme fugt fra nederste etage til etageadskillelsen, da man har efterladt den gamle dampspærre.
Er det nødvendigt at bryde gulvpladerne op og sikre, at dampspærren i ydervæggen fra nederste plan fortsætter med den øvre væg? Jeg mener, etageadskillelsen burde jo tørres ud af gulvvarmen, og desuden skal der jo ikke komme fugt fra nederste etage til etageadskillelsen, da man har efterladt den gamle dampspærre.
1. Man har ikke dampspærre indendørs mellem etageplan (i det tilfælde de er indrettet til beboelse)A Anton5 sagde:Vi bygger en overetage på et etplanshus fra 2006. Mit spørgsmål drejer sig om dampspærre/plast i etageadskillelsens del, der vender mod ydervæggen. Der er det efterladt uden plast mod ydervæggen. Derimod har man beholdt plasten i loftet mod underetagen. Nu er gulvet dækket med forestias gulvvarmeplader og etageadskillelsen er isoleret med ca. 35 cm Isover løsuld (den gamle loftsisoleringen).
Er det nødvendigt at rive gulvpladerne op og sikre, at dampspærren i ydervæggen fra nedre etage fortsætter med den øvre væg? Jeg tænker, at etageadskillelsen burde tørres ud af gulvvarmen, og desuden skal der jo ikke komme nogen fugt fra nederste etage til etageadskillelsen, da man har efterladt den gamle dampspærre..
2. Muligt at gulvvarmen tørrer fugt i etageadskillelsen, men hvis løsulden ligger mod ydervægisolationen, og der mangler dampspærre der, kan det resultere i en forskydning af dugpunktet, hvor evt. fugt kondenserer det forkerte sted. Dampspærren i ydervæg skal lappes sammen mellem over- og underetage.
A Anton5 sagde:Vi bygger en overetage på et etplanshus fra 2006. Mit spørgsmål handler om diffusionsspærre/plast i mellembjælkelagets del, der vender mod ydervæggen. Der er det efterladt uden plast mod ydervæggen. Derimod har man beholdt plasten i loftet mod underetagen. Nu er gulvet dækket med forestias gulvvarmeplader, og mellembjælkelaget er isoleret med ca. 35 cm Isover løsuld (den gamle loftisolering).
Er det nødvendigt at rive gulvpladerne op og sikre, at diffusionsspærren i ydervæggen fra underetagen fortsætter med den øvre væg? Jeg tænker, mellembjælkelaget burde jo tørre ud af gulvvarmen, og desuden skal der jo ikke komme nogen fugt fra underetagen til mellembjælkelaget, da man har efterladt den gamle diffusionsspærre.
P Pumabjörnen sagde:1. Man har ikke diffusionsspærre indendørs mellem etager (hvis de er indrettet til beboelse)
2. Muligt at gulvvarmen tørrer fugt i MBJ, men hvis løsulden ligger mod ydervæggets isolering, og der mangler en diffusionsspærre der, kan det resultere i en forflyttelse af dugpunktet, hvor evt. fugt kondenserer det forkerte sted. Diffusionsspærre i ydervæggen skal forbindes mellem over- og underetage.
Tak for svar! Bliver nødt til at rive gulvet op og tætne.. pust
Klik her for at svare