Jeg håbede at undgå sådan et indlæg under vores byggetid, men åbenbart er det alligevel tid til et. Indtil videre har vi stødt på en hel del, som vi synes er blevet forkert, men... Jeg håber virkelig, at det er os, der er uvidende og unødigt nervøse omkring byggeriet.

Vi har hyret et husfirma og har kun skrevet en aftale med dette. Ingen andre aftaler. Vores aftale er, at husleverandøren leverer hele huset, men vi sætter selv køkkenstammer og skabe ind. Vi er nu så langt i processen, at køkkenet er halvt på plads, og malerfirmaet kommer næste uge.

Disse overvejelser har vi stødt på:

> Da vi begyndte at sætte køkkenstammer og skabe op, bemærkede vi, at der ikke er noget at fastholde reglarne i bag gipspladerne, så vi var nødt til at lave huller i plastikken i væggen på nogle steder. Er det virkelig sådan, man skal gøre?

> Det trækker koldt rundt om vandrøret under vasken, som vi har i vores køkkenø. Desuden var også de rør trukket forkert op, så det var lige ved, at vandrøret kom op bag køkkenøen...

> Husleverandøren opfordrede os til at begynde at sætte køkkenet ind, efter at VVS og elføring var færdig, men inden gulv og maler kommer. Men ingen trykprøvning har fundet sted, alligevel blev vi opfordret til dette. Husleverandøren gav mig en menende "jeg lover dig, at det ikke vil lække." Så nu sidder køkkenet på plads, og vi må håbe, at der ikke er nogen lækage bagved... Eftersom køkkenet ligger på os, så vil husleverandøren nok lægge ansvaret på os, fordi vi lavede huller i væggen. Men hvad var alternativerne?

> Vi spurgte husleverandøren, om fundamentet er blevet opmålt, men det påstod de aldrig bliver gjort overhovedet. Fundamentet er meget ujævnt, bulet med afvigelser op til 5mm. Ifølge husleverandøren er det op til flisemurerne at slibe det, inden gulvene lægges, men vi er jo bekymrede for, at der skal blive sjusket. Ingen har lyst til at tage ansvar for, hvad nogen anden har gjort før...

> Afløbsrøret, der går videre op til øverste etage, kommer op i pladen, så det er havnet midt i en vægregel. Det har tømreren løst ved simpelthen at forlade et hul i spånpladen og gipspladen. Så røret stikker ud en smule af væggen. Nu er dette bag køleskab og fryser, men alligevel.

> Vaskerummet: i fundamentet i vaskerummet kommer der rør op bl.a. for vand og afløb. Disse rør er havnet så langt inde i rummet, at pladsen til teknik (i følge plantegningen) bliver kompromitteret. Er det virkelig ok?

Skal det virkelig være sådan her? Og hvis vi ikke havde været inde over og lagt os i, så havde vi antageligt aldrig bemærket meget af ovenstående - før der sker noget, eller det bliver tid til at renovere.

Er vi overdreven bekymrede?

Billeder?

De eneste billeder vi har lige nu er disse: fotografierne er taget før spånplader og gips blev sat op.

Rørene der kommer op i bryggerset:

Rørinstallationer i vaskerummet, før spån og gips blev monteret, med afløbet placeret midt i en indervæg.

Afløbet der er havnet midt i en indervæg:

Byggeplads med trækonstruktion og synlige rør i vaskerum, før isolering. Afspilleren midt i billedet indenfor en indvendig væg.

Få fat i en uafhængig besigtigelsesmand nu. Få fat i en straks.
Billede 1;
Gipsen rundt om vinduet ser ud til at være ret sjusket lavet. Plasten, der titter frem ved vinduet, ser heller ikke ok ud, den burde have været lagt ind og forbundet mod fugen rundt om vindueskarmen og tætnet/teipet i hjørnerne. Støbningen ser ud til at være lavet en spand ad gangen fra betonblanderen. Men afvigelser på 5mm plejer at blive anset som ok i en plade.
Ingen anelse om teknikken bliver et problem med vandrør, kan ikke se, hvordan det er tænkt at fungere.

Billede 2;
Kluntet udført med rørene, ingen kæmpekatastrofe men slemt. Man kunne have skiftet til smartlinerør for at redde det lidt, da man indså fejlen, da det kun ser ud til at være muffedelen, der stikker udenfor. Endnu bedre at have fyldt væggen, da man slog den ud og indså, at den skulle gå inden for røret's diameter.
Igen en virkelig grim støbning men sikkert inden for marginalerne.
MEN, den der væg ser jo helt forfærdelig ud. Nu håber jeg og antager, at bjælkelaget er fritbærende med tanke på, at det ser ud til at være groft dimensioneret. Er det meningen, at bjælkelaget skal have støtte af væggen, så er det forfærdeligt. Der er jo ingen steder at overføre lasten fra de kappede regler. Regelafstanden fra den anden til den tredje regel fra højre ser meget stor ud, men det kan være en synsforstyrrelse. Tag et kig på tegningerne, så I får set, hvad der er bærende væg og ikke i hvert fald.
Og få en besigtigelsesmand derovre, det ser ud til at kunne betale sig. Og sørg for, at de trykprøver snarest.

Er der overhovedet ikke nogen installationslag i huset?

Har I en kontrolansvarlig? I så fald skal han passe sit arbejde, ellers skift til en anden, hvis han virker sløv.

Billede 2: Eftersom regelverket ser stabilt ud i væggen burde den være bærende (eller svævende måske hvis man kigger på de 2 regler ved fordelingsskabet for gulvvarmen.....). Har I kigget på tegningerne?

Vi er ikke i branchen overhovedet, hvilket gør det hele endnu sværere. Vi har ingen stor forståelse for, hvordan det skal være, men har af og til fået input fra bekendte, der er i branchen og som udtaler sig om ting, der virker galet.

Skal absolut kontakte vores KA i morgen. Jeg har kontaktet ham tidligere via e-post, men vi får ingen svar..

Angående væggen der, så er den fritbærende. Det er en løsning, som de lavede til os, for at vi kunne få ind et køkken i fuldhøjde, da der egentlig var en synlig metalbjælke der i originaltegningen.

Vi har ikke kigget på tegningerne. Nu skammer jeg mig, men det skyldes, at vores KA sagde til os, at "den der stak med papir behøver I ikke have". Rigtig dumt, men nu ved vi jo det......

KA'en derimod har jo sin egen stak med papir, så HAN burde jo kunne tage stilling til, hvad der er rigtigt og forkert. Men helt ærligt, så tror jeg ikke rigtigt, at vi har forstået, hvad KA'ens opgave er, udover bare at "eksistere" for at Kommunen skal godkende byggetilladelse. Omtrent.

KA skal selvfølgelig være den, der sørger for, at byggeriet følger de regler, der gælder. Sørg nu for at have en rigtig kontrakt som ABS09 eller lignende, vær ikke tøvende med at rådføre dig med en forbrugerrådgiver i din kommune.

Er du medlem i villaejerne så skriv også til dem. Det er altid godt at kende din ret som forbruger.

Music Man sagde:
KA skal selvfølgelig være den, der sikrer, at byggeriet følger de gældende regler. Sørg nu for at have en rigtig kontrakt som ABS09 eller lignende, tøv ikke med at rådføre dig med en forbrugerrådgiver i din kommune.
Er det med KA'en, at denne kontrakt skal oprettes?

KA i al ære, men det er en beskikkelsesmand, der er brug for. Gør som I vil, men jeg fastholder, at det er velbespendte penge. Hvis noget er galt, kan det lige så godt være KA, der har svigtet i sit engagement, så hjælper han næppe jeres sag i denne fase.

Hvad mener du med, at væggen er fribærende?
Er bjælkelaget dimensioneret til at klare sig uden støtte? Det ser mest ud til at være dobbelte 45 regler ved nærmere kig. Ikke limtræ eller kerto. Hvor lang er spændvidden på bjælkerne?

Music Man sagde:
Är du medlem i villaägarna så skriv även till dem.
Är alltid bra att få veta din rätt som konsument

Nej det er vi ikke! Men er vel på tide at blive det så måske.

Freddex sagde:
KA i all ära, men det er en besiktningsmand som behøves. Gør som I vil, men jeg hævder stadigvæk, at det er vel brugte penge. Hvis noget er galt, kan det lige så godt være KA, der har forsømt sin opgave, da hjælper han næppe jeres sag i denne fase.

Hvad mener du med at væggen er fribærende?
Er bjælkefaget dimensioneret til at klare sig uden støtte? Det ser mest ud til at være dobbelte 45 reglar ved nærmere eftersyn. Ikke limtræ eller kerto. Hvor lang spændvidde er der på bjælkerne?
Jeg forstår ikke halvdelen, men jeg sender plantegningen med alligevel, der kan ses, hvordan den bærende bjælke går, og at den stopper lige over væggen, der kan ses på billede 2.

Plantegning af stueetagen, visende køkken, spiseplads, stue, soveværelse, WC, entré og en bærende bjælke position.

Freddex sagde:
KA i all ära, men det är en besiktningsman som behövs. Gör som ni vill, men jag vidhåller att det är vel spenderede penge. Om noget er forkert kan det lige så godt være KA som er svigtet i forpligtelserne, så hjælper han næppe jeres sag i dette stadie.
Hvor får man fat i en besiktningsman?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.