17,028 læst ·
23 svar
17k læst
23 svar
Nybegynderspørgsmål - hvilken skrue? Og holder konstruktionen?
Biltema har prisvenlige vægskinner og 47cm konsoller,http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Konsol-2000022257/specter sagde:
System med vægskenner vil fungere helt OK selv for 600 mm hyldplan, forudsat at det er ordentligt skruet i væggen og der er mindst 470 mm konsoller. Find reglerne og sørg for at skrue skinnerne i dem. Jeg forstår fordelen ved ikke at have gulvstående hylder i en garage, det er lettere at holde rent på gulvet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Menf91jsw sagde:
Sens moral: Hvordan man end vender sig, har man rumpen bagvedspecter sagde:
Glem de første billige konsoller du linkede til.
47 dybe er minimum til 60 cm hyldeplan.
Overvej om ikke 30 cm hyldedybde fungerer, el 20 cm.
Hvorfor har du brug for 60 cm? Det er godt brede hylder.
Pellysystem/tilsvarende er klart bedst, hvis du vil have væghængt.
Det er nemt og bliver billigere at fremstille egne konsoller i træ. De bliver desuden godt bærekraftige. Tager dog lidt plads under pga. skråstøtte.
Hyldeplan fungerer med almindelig 22mm råspont, el tyndere hvis det er cc 60 cm mellem reglerne, (men så skal man bygge dobbelt så mange konsoller).
Der plejer jo ikke at være så høje finishkrav i en garage. Derimod skal det være robust og slidstærkt.
Uanset system (eget el købt) så skal det fastgøres i reglerne.
47 dybe er minimum til 60 cm hyldeplan.
Overvej om ikke 30 cm hyldedybde fungerer, el 20 cm.
Hvorfor har du brug for 60 cm? Det er godt brede hylder.
Pellysystem/tilsvarende er klart bedst, hvis du vil have væghængt.
Det er nemt og bliver billigere at fremstille egne konsoller i træ. De bliver desuden godt bærekraftige. Tager dog lidt plads under pga. skråstøtte.
Hyldeplan fungerer med almindelig 22mm råspont, el tyndere hvis det er cc 60 cm mellem reglerne, (men så skal man bygge dobbelt så mange konsoller).
Der plejer jo ikke at være så høje finishkrav i en garage. Derimod skal det være robust og slidstærkt.
Uanset system (eget el købt) så skal det fastgøres i reglerne.
Opdatering.
Er kommet frem til, at et vægsystem som elfa/biltema/byggmax vil være bedst.
Vi vil også blande lidt dybde, bruge 40, 50 og 60 cm forskellige steder.
Elfa er for dyrt.
Biltema virker mest prisvenligt, så det bliver det.
Det jeg overvejer nu er bare, om jeg skal gå efter varianten med vægskinner, som man skruer ind i væggen og derefter hænger på konsoller, eller om man skal bruge bærelisten øverst og så hænge på hængeskinner.
Hvad er bedst og mest stabilt.
Lidt irriterende er det, at Biltema bærelisten kun findes i en bredde på 101,5 cm.
Men jeg antager, at det ikke er noget problem at sammenføje disse?
Er kommet frem til, at et vægsystem som elfa/biltema/byggmax vil være bedst.
Vi vil også blande lidt dybde, bruge 40, 50 og 60 cm forskellige steder.
Elfa er for dyrt.
Biltema virker mest prisvenligt, så det bliver det.
Det jeg overvejer nu er bare, om jeg skal gå efter varianten med vægskinner, som man skruer ind i væggen og derefter hænger på konsoller, eller om man skal bruge bærelisten øverst og så hænge på hængeskinner.
Hvad er bedst og mest stabilt.
Lidt irriterende er det, at Biltema bærelisten kun findes i en bredde på 101,5 cm.
Men jeg antager, at det ikke er noget problem at sammenføje disse?
De hængende skinner plejer at være lidt større (målet fra væggen og ud), men jeg oplever alligevel, at resultatet er vaklende og ustabilt. Så bliver der unægtelig væsentligt færre fastgørelser i væggen med bæreliste = muligvis mindre bæreevne. Listen sidder vel med en skrue for hver 30. centimeter, hvilket bliver cirka to per lodret skinne. Fæster man skinnerne direkte i væggen kan man sætte mange flere skruer per skinne.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg ville være lidt tøvende over for sådanne "hobbysystemer" i garagen.
Tanken er vel at opbevare ret tunge ting der, men på Biltema f.eks. er der ingen oplysninger om, hvor meget man kan belaste disse bærelister, hængeskinner og konsoller.
Til forskel fra de hylder, jeg foreslog tidligere.
Tanken er vel at opbevare ret tunge ting der, men på Biltema f.eks. er der ingen oplysninger om, hvor meget man kan belaste disse bærelister, hængeskinner og konsoller.
Til forskel fra de hylder, jeg foreslog tidligere.
Klik her for at svare