hvordan gør jeg, hvis jeg vil købe dør og sidelys til et hul i væggen, der er 120 x 206 cm?
hvilke mål på karm, dør og sidelys skal jeg vælge? hvordan fungerer det med fastsættelse af sidelyset?
nogen venlig sjæl, der vil hjælpe mig? :O

Det er jo lidt mindre end standard, så sidelyset skal specialbestilles. Der var en tråd for nylig om smalle sidelys, og der fandtes det hos bygglagret. http://www.bygglagret.se/sidoljus/sl-321__300 men prisen er det dobbelte af standard. Kig lidt rundt og se, om du finder det billigere.

Tak for svaret! Har kigget rundt lidt og fundet dør 90x21 og sidelys 30. Synes det burde fungere, hvis målene er 10mm mindre...

Kiggede lidt i linket. Sidelys virker urimeligt dyre.. men isolerglas koster vel en del!

Du kan ikke åbne op, så du får ind standard? 9 er jo ret smalt til hoveddør.

Jeg har teglklædt træstolpe så det føles som om der er mere arbejde end jeg har lyst til. Så hvis det fungerer med den kombination jeg har tænkt uden ekstra arbejde, så er jeg tilfreds...

Har lige skiftet yderdør, og vi sprang sideglas over, valgte i stedet en dør med et lille vindue i. Med så smal åbning som du har ville jeg vælge en bredere dør, for den har man betydeligt mere gavn af end et smalt sideglas.
Vi havde sideglas i den gamle dør, som vi nu byggede til, har mere gavn af en væg i entréen end glasruder, der mest forringer isoleringen og øger indbrudsrisikoen.

206 på højden får jeg til at du vil have en 20 som højde sandsynligvis. Det kan gå at file det til en 21 men det vil jo blive meget dårligt med plads til isolering rundt om døren da.

jeg tror en 120 dør bliver lidt for stor, så jeg satser nok på 90 + sidelys. højden 206 var når jeg målte fra tærsklen og op. Gætter på at tærsklen er ca. 4 cm "høj" så 210 bliver det nok totalt. Tak for alle tips!

Jan-Å sagde:
Har precis skiftet yderdør og vi undgik sidelys, valgte i stedet en dør med et lille vindue i. Med så smal åbning som du har ville jeg vælge en bredere dør for den har man betydeligt større glæde af end et smalt sidelys.
Vi havde sidelys i den gamle dør som vi nu byggede til, har større glæde af en væg i gangen end glasruder som mest forringer isoleringen og øger indbrudsrisikoen.
Hvordan gjorde I, da I byggede til efter sidelyset? Jeg er på samme linje (at undgå sidelyset) men ved ikke, hvordan jeg skal bygge det hul til, der bliver..

Jeg bare reglade og spikede panel for, på indersiden satte jeg gips å fruen takkede sig selv for at hun havde gemt lidt tapet siden vi renoverede hallen før :)
Jeg byggede samtidig vægge og loft over trappens øverste del, så det var bare at fortsætte med panelet over hullet efter sidelyset. Jeg trak el frem til en lampe samt satte en holder op til blomsterkrukke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.