Jeg har kigget på en ydervægskonstruktion, jeg tidligere ikke har set/læst om. Den består udefra set af: tyndpuds, EPS 150 mm, stålregel 150 med mineraluld, forskallingsbrædder 20 mm, gipsplade
Væggen indeholder altså ingen udvendig gips, og i visse tilfælde kan plastfolien fjernes. Forskallingsbrædderne er for at lette al trækning af VP rør. De skaber afstand mellem stålregel og gipsplade.
Mine overvejelser er følgende...
Hvor meget kuldebro er der i en slidsede stålregel sammenlignet med en træregel?
Skal man altid have plastfolie, hvis træregel anvendes?
Hvad gavner plastfolien egentlig? Er den nødvendig i et fritidshus, der altid vil have 15-20 grader?
Flere spørgsmål kommer nok efterhånden...
Væggen indeholder altså ingen udvendig gips, og i visse tilfælde kan plastfolien fjernes. Forskallingsbrædderne er for at lette al trækning af VP rør. De skaber afstand mellem stålregel og gipsplade.
Mine overvejelser er følgende...
Hvor meget kuldebro er der i en slidsede stålregel sammenlignet med en træregel?
Skal man altid have plastfolie, hvis træregel anvendes?
Hvad gavner plastfolien egentlig? Er den nødvendig i et fritidshus, der altid vil have 15-20 grader?
Flere spørgsmål kommer nok efterhånden...
Der findes stålregler til brug i ydervægge, de har da slidser så de leder varme dårligere, siges at kunne omtrent svare til træregler i ledningsevne i tilsvarende konstruktion.
Bæreevnen skal være god. Lindab er begyndt at markedsføre det stort og er populært (læs bruges af nogle næsten udelukkende) i industrielt byggeri.
http://www.lindab.com/itcenter/tekn...TYPE=Kon&Konstruktion=Baaarande Yttervaaaggar
Fordelen er vel først og fremmest, at det går hurtigt og er fugtbestandigt. Derudover behøves der ikke meget mere end en skruetrækker og en fukssvans for at montere.
http://www.lindab.com/itcenter/tekn...TYPE=Kon&Konstruktion=Baaarande Yttervaaaggar
Fordelen er vel først og fremmest, at det går hurtigt og er fugtbestandigt. Derudover behøves der ikke meget mere end en skruetrækker og en fukssvans for at montere.
EPS har højere dampgennemgangsmodstand end mineraluld, så risikoen ved ikke at have PE-folie er, at du får kondens på indersiden af eller i EPS'en. Den beskadiges ikke af det, men isolerer dårligere og vandet kan jo løbe videre. Se jon_hs svar angående dobbelspærre ved ydervæg i badeværelse i andre tråde, men det korte svar er nok minerit.
Skal du altid have det 15 grader som lavest inde, ser jeg ingen grund til at undlade PE-folien (tvivlsomt ellers også). 20 mm føles snævert som installationslag, 45 er typisk og reducerer risikoen for, at man punkterer folien senere.
Your mileage may vary...
Skal du altid have det 15 grader som lavest inde, ser jeg ingen grund til at undlade PE-folien (tvivlsomt ellers også). 20 mm føles snævert som installationslag, 45 er typisk og reducerer risikoen for, at man punkterer folien senere.
Your mileage may vary...
Ja, skal man have PE-folie, må man bruge liggende 45-regel udenpå og derefter gips. Men så ændres nok hele konstruktionen af væggen. At have 150 EPS+150 min.ull+45 min.ull isolering i et fritidshus er overkill. Mindsker man EPS til 100 eller 70 mm, bør man nok have udegips for at få stabilitet, og så er man tilbage på en traditionel vægkonstruktion. Synes denne nye type væg så så enkel og god ud. Den største fordel var byggemetoden. Stålskelettet bygges, EPS skrues fast, tag, vinduer etc. monteres til et tæt hus. Da har man et rimeligt isoleret hus, og man kan opvarme/ventilere ud byggfugt. Når det er tørt og fint, isolerer man mellem vægreglerne og skruer indvendig gips op.
Han har mineraluld inderst og EPS udenpå så sammenlign med når du får kondens på vindbeskyttelse når man ikke har PE-folie i badeværelsesydrevægge.
Edit:
Jeg forstår ikke helt pointen med at have både mineraluld og EPS i konstruktionen, og synes nok at det er bedre at have EPS mellem stålreglerne for at stabilisere
søg på casabona + kth...
Edit:
Jeg forstår ikke helt pointen med at have både mineraluld og EPS i konstruktionen, og synes nok at det er bedre at have EPS mellem stålreglerne for at stabilisere
søg på casabona + kth...
Årsagen til ikke at have EPS mellem reglarne er, at der vil blive luftlommer/kuldebroer i reglarne profil. Brandsikkerhed er en anden aspekt.
Måske skal man tolke jeres svar som om, at I er skeptiske over for vægkonstruktionen? Jeg har endnu ikke besluttet mig for, hvilken type væg jeg skal have.
Måske skal man tolke jeres svar som om, at I er skeptiske over for vægkonstruktionen? Jeg har endnu ikke besluttet mig for, hvilken type væg jeg skal have.
Visst, klart man inte har EPS där. Tänkte bare forkert som sagt..
Jeg er slet ikke skeptisk, synes at det lyder som en fornuftig konstruktion, bortset fra at jeg bestemt ville have ønsket en diffusionsspærre i væggen. Forstår ikke hvad man skulle vinde på at undlade den.
Jeg er slet ikke skeptisk, synes at det lyder som en fornuftig konstruktion, bortset fra at jeg bestemt ville have ønsket en diffusionsspærre i væggen. Forstår ikke hvad man skulle vinde på at undlade den.
Nej da det går helt fint, hvis man bruger Z-profiler, nu fandt jeg det
Produktionen
Jeg synes også, det virker som en god vej at gå, helt sikkert værd at kigge på.
Produktionen
Jeg synes også, det virker som en god vej at gå, helt sikkert værd at kigge på.
Ok. Det var en smart type af stålkonstruktion. Man lærer nye ting hver dag.
Jeg skal søge mere ang. denne byggemetode men det virker til at være svært for selvbyggeren, kun prefab ser det ud til.
Tak fordi I bruger jeres tid og tankeenergi på mine spørgsmål.
Jeg skal søge mere ang. denne byggemetode men det virker til at være svært for selvbyggeren, kun prefab ser det ud til.
Tak fordi I bruger jeres tid og tankeenergi på mine spørgsmål.
Klik her for at svare