Status
Not open for further replies.
Hej
Jeg bor i et tidligere lejebolig, som vi nu bruger som enfamiliehus. Fra begyndelsen (begyndelsen er 1951) var der to lejligheder med to værelser og køkken hver på 75 kvm plus kælder. I husets ene hjørne er trappeopgangen placeret med et trapperum på ca. 2x2 m + en lille hall på hver etage på ca. 2 kvm udenfor de gamle lejligheder.
Huset ville blive meget bedre, hvis man kunne omdisponere, så trapperne (fra kælder til plan 1 og videre til plan 2) kom længere ind, og at den gamle trappeopgang med hall kunne blive en stor entré plus et soveværelse på etage to.
Men nu til selve spørgsmålet.
Der findes et rum, der nu består af et klædeskab på hver etage, som sandsynligvis kunne give plads til en ny trappe. Rummet til trappen er i princippet lige så stort som den gamle trappe.
Problemet er, at huset har støbte etagedæk + træetagedæk med isolering mellem hver etage. Kan man sage (professionelt saget) nye trappehuller uden at konstruktionen bliver kompromitteret. Huset har ydervægge og indervægge af 30 cm hhv. 20 cm letbeton. Kælderen har støbte indervægge og murede ydervægge (almindelige betonblokke, ikke let). Ingen bærende væg vil blive berørt.
Jeg forstår, at det er svært at svare, men egentlig vil jeg mest vide, om det er værd at overhovedet gå videre med en konstruktør/bygherre eller om man bare skal droppe tankerne.

/ MVH LOB

Hvis jeres bjælkelag er pladsstøbt, er chancen større for, at I kunne foretage indgrebet, end hvis det består af præfabrikerede betonelementer. Dette skyldes, at pladsstøbte konstruktioner oftest er overdimensionerede, så eventuelle problemer under støbningen ikke sætter styrken i det færdige bjælkelag på spil. Præfabrikeret beton støbes i fremstillingskontrollerede fabrikker, hvor man ønsker at minimere materialeforbruget for derved at kunne minimere transport- og håndteringsomkostningerne. Uanset hvad vil det nye hul skulle aflaste på en eller anden måde, fx. med stålsøjler og bjælker. Jeg synes, I skal kontakte en konstruktør, der kan kigge på jeres hus og udtale sig om, det drejer sig om et enklere eller mere radikalt indgreb. At det vil være muligt at gennemføre, er der ingen tvivl om. Spørgsmålet er, hvad det vil koste i sidste ende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.