Jeg har et hus, som er bygget i 1875 men totalt renoveret i 1980. Jeg har ikke alle tegningerne, så derfor har jeg nu tegnet huset op så godt, jeg har kunnet.
Jeg vil nu rive en bærende væg (tror i hvert fald den er bærende) for at kunne gøre vores køkken betydeligt større.
Ser I nogle problemer med at rive denne væg, og hvordan skal man gå videre med beregning af ny bjælke?
Skal man bruge limtræ eller I/H-bjælke?
Længden på den bærende væg i dag er 5,6 meter.
Mvh
Anders
Jeg vil nu rive en bærende væg (tror i hvert fald den er bærende) for at kunne gøre vores køkken betydeligt større.
Ser I nogle problemer med at rive denne væg, og hvordan skal man gå videre med beregning af ny bjælke?
Skal man bruge limtræ eller I/H-bjælke?
Længden på den bærende væg i dag er 5,6 meter.
Mvh
Anders
Er der førstesal på huset?
Ok, at fjerne en 5,6m lang bærende væg er ikke nemt, limträ tror jeg du kan udelukke.
Hvad er loftshøjden?
Hvad er målene på den anden længde?
Hvad er loftshøjden?
Hvad er målene på den anden længde?
Det er umuligt at svare på ud fra denne information. Alt afhænger af, hvordan belastningerne er fordelt, kuponernes belastninger er jo udlastet på de sidste hele spær ved begge sider. Men det er ikke selvklart, at din væg er bærende for det. Det kan også være muligt at aflaste med en limtræsbjælke på anden sal.
Jeg tror, at TS vil rive den væg ned, som er 5570mm lang, og erstatte den med en limtræ eller I/H bjælke. Jeg kigger her lidt hurtigt for at få en opfattelse http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/ Limtræ bliver med en sådan løsning ret høj (405 eller 450mm) H-bjælke bliver lavere, men det må nogen, som kan regne det ud, gøre (og kan stå for det)
Så er der naturligvis andre, men lidt mere komplicerede løsninger at ty til, men da ville jeg tage kontakt med en konstruktør.
Hvis du/I kan forestille jer en stolpe et sted, der kan hjælpe med lasten, tror jeg, det bliver betydeligt nemmere at beregne en fornuftig størrelse på bjælken.
Men grundtipset her er nok at få en god bygningsingeniør hjem for at se, hvordan det ser ud i virkeligheden. Omkostningerne for den tjeneste bør I kunne regne hjem bare sammenlignet med selvrisikoen, når huset skal genopbygges efter, at overetagen er faldet sammen. ;-)
Men grundtipset her er nok at få en god bygningsingeniør hjem for at se, hvordan det ser ud i virkeligheden. Omkostningerne for den tjeneste bør I kunne regne hjem bare sammenlignet med selvrisikoen, når huset skal genopbygges efter, at overetagen er faldet sammen. ;-)
Klik her for at svare