42,377 læst ·
28 svar
42k læst
28 svar
ny metode der erstatter snegle-dynamit..?
Faktisk ingen større forskel på civil kemi og kronans deg. Forskellen plejer at udgøres af det faktum, at man aldrig betaler for degen, så der sparer man ikke.
Ps fælde træer og rive op stubbe går hurtigt med tilstrækkelige mængder pentyl ds
Ps fælde træer og rive op stubbe går hurtigt med tilstrækkelige mængder pentyl ds
Kan man købe pentylbaseret sprængdej civilt? Mine instruktører påstod, at det ikke gik, men de måske bare narrede os. Vores sprængdej kostede noget i stil med 40 kr/kg, da jeg gik sprængkursen. Vi betalte selvfølgelig ikke selv, men eftersom der var et begrænset budget, var også mængden dej begrænset.mats_o sagde:
Hvad angår stubbe, så prøvede vi forskellen mellem bondedynamit og sprængdej på netop stubbe. Bondedynamitten sendte stubben på en lille flyvetur. Sprængdejen lod godt nok stubben blive stående, men fejede al jord væk under den. Det var blot at save de rødder væk, der sad tilbage og slæbe stubben væk.
Den vi forbrugte havde ikke mil markeringer, men civile på svensk, så den må have været beregnet til det civile marked. Måske mere for nedrivningsfirmaer og lignende, der har brug for meget kraft på lille område. Skal man bare sprænge klipper eller lignende, så er det jo bare at lade mere i et større hul normalt.
Så som jeg forstod det, når man blev uddannet i sprængning i kronens tjeneste, var forskellen på sprængdegen og det man bruger til at sprænge bjerge, at den militære brænder hurtigere og passer til at "klippe" ting af, mens når man sprænger bjerge ønsker man noget, der flytter store masser, ikke blot sprænger småflis af en mindre overflade.
Angående flyvende ting, rensede vi kampvognshindringer med valgfri mængde dej. En gammel panserplade fra en kampvogn (150 kg) flyttede sig ca. 100 meter ;D fed jævla smæld!
Angående flyvende ting, rensede vi kampvognshindringer med valgfri mængde dej. En gammel panserplade fra en kampvogn (150 kg) flyttede sig ca. 100 meter ;D fed jævla smæld!
Stemmer. Detonationshastigheden på deg og lignende midler er betydeligt højere end for f.eks. dynamit og flydende nitratbaserede sprængstoffer. Du får desuden mere effekt pr. volumenhed i degen, men du må betale for det med prisen.
fri sprængning er sjovt. Jeg "kommer til" at vide, at tage et halvtonsblok og forvandle det til grus, bare man har deg og detonatorer nok, blev vel 0-100 i den grustype.....
fri sprængning er sjovt. Jeg "kommer til" at vide, at tage et halvtonsblok og forvandle det til grus, bare man har deg og detonatorer nok, blev vel 0-100 i den grustype.....
Hej!
Jeg tager denne tråd op igen, da den er blevet mere aktuel for mig. Det ser ud til, at der er mange af jer, der ved noget om sprængning, så I må hellere give mig nogle gode råd, tak
Jeg vedhæfter et billede, så I bedre forstår mine planer. Problemet er bl.a. støttemuren eller de 2 kommende poolvægge; jeg vil helst undgå, at de revner. Jeg tror, der skal fjernes ca. 10 m3. Så hvad tror I, Boulder Buster/sten-udbryder, safes eller snegledynamit? Eller en sprængningsekspert, der tager X-kr m3?
Mvh Z
Jeg tager denne tråd op igen, da den er blevet mere aktuel for mig. Det ser ud til, at der er mange af jer, der ved noget om sprængning, så I må hellere give mig nogle gode råd, tak
Mvh Z
Åh!
Til at begynde med kan du glemme muren. Der er ingen muligheder for, at du kan bevare den.
Hvis det er grundfjeld, og du skal sprænge nedad 1m eller mere i jorden, kan du også glemme stensprækkere. I dit tilfælde er det mere effektive ting, der gælder. Det kræver store kræfter at sprænge bjerg, der er forankret nedad.
Desuden ser det ud til, at huset ligger alt for tæt på til ikke at tage skade. Havde jeg været dig, ville jeg satse på en overjordisk pool eller lægge poolen et sted, hvor der ikke er så meget bjerg, der skal fjernes.
Undskyld, men det vil blive svært at få det til uden at bruge en masse penge.
/CC
Til at begynde med kan du glemme muren. Der er ingen muligheder for, at du kan bevare den.
Hvis det er grundfjeld, og du skal sprænge nedad 1m eller mere i jorden, kan du også glemme stensprækkere. I dit tilfælde er det mere effektive ting, der gælder. Det kræver store kræfter at sprænge bjerg, der er forankret nedad.
Desuden ser det ud til, at huset ligger alt for tæt på til ikke at tage skade. Havde jeg været dig, ville jeg satse på en overjordisk pool eller lægge poolen et sted, hvor der ikke er så meget bjerg, der skal fjernes.
Undskyld, men det vil blive svært at få det til uden at bruge en masse penge.
/CC
Pokkers, mistænkte næsten det
Hvad tror du om at arbejde sig opad med snigeldynamit? Det er formentlig ikke, hvad du mener med "mere effektive ting". Tager længere tid, men jeg har tålmodighed og er en sej djævel
Målet er at begynde at støbe til foråret.
Hvis du har rigtig meget tålmodighed, så bør du prøve med stensprækker og se, hvor meget tålmodighed du virkelig har. Lej udstyret sammen med en Cobra en weekend, så vil du efter et stykke tid bemærke, om det vil gå eller ej, og du kan vurdere, hvor dyrt det vil blive. Meget afhænger af, hvor hård stenen er. Jeg har stenhårdt sten på min grund, men det er lagdelt som skifer og sprækker let. Din sten opfører sig måske på en helt anden måde, hvem ved.
Stensprækker er mindst 10 gange mere effektiv end snegle-dynamit, og stenen flytter sig, hvilket er et absolut must i dit tilfælde. Snegle-dynamit gør bare, at stenen sprækker i bedste fald
Tænk dig selv, hvor besværligt det er at pry op sten, som kun er sprækket nogle decimeter. Du får ikke noget greb med prybjernet, og du har ikke noget at tage fat mod. Jeg ville have sprunget testen med snegle-dynamit over, hvis jeg var dig.
Når du tester med stensprækker. Forbered dig godt med det rette udstyr:
1. Vandslange med pistolmundstykke
2. Solid presenning mod stensplinter (gummimåtte lejer du samtidig med stensprækkeren, men den beskytter ikke vinduesruder og resten af huset mod splinter.
3. Fløjte for at advare naboer før hvert skud
4. Høreværn
5. Arbejdssko med stålkappe
6. Kiler
7. Stor og lille slegge
8. Trillebør
9. Skovl
10. Ekstra benzin og olie til Cobran (man bruger mindst 10 liter i løbet af en weekend)
11. To solide prybar. Køb en ny med skarp æg.
12. Arbejdskammerat (måtten er tung, og man bør være to til at dele boringen og pryingen)
Held og lykke!
/CC
Stensprækker er mindst 10 gange mere effektiv end snegle-dynamit, og stenen flytter sig, hvilket er et absolut must i dit tilfælde. Snegle-dynamit gør bare, at stenen sprækker i bedste fald
Når du tester med stensprækker. Forbered dig godt med det rette udstyr:
1. Vandslange med pistolmundstykke
2. Solid presenning mod stensplinter (gummimåtte lejer du samtidig med stensprækkeren, men den beskytter ikke vinduesruder og resten af huset mod splinter.
3. Fløjte for at advare naboer før hvert skud
4. Høreværn
5. Arbejdssko med stålkappe
6. Kiler
7. Stor og lille slegge
8. Trillebør
9. Skovl
10. Ekstra benzin og olie til Cobran (man bruger mindst 10 liter i løbet af en weekend)
11. To solide prybar. Køb en ny med skarp æg.
12. Arbejdskammerat (måtten er tung, og man bør være to til at dele boringen og pryingen)
Held og lykke!
/CC
Ok, men det ser ud til, at stensprækkere er lidt for kraftige sager. Tror du, at man kan undgå at beskadige muren? Det behøver ikke sprænges helt tæt på muren, men ca. 20-30 cm fra, da jeg alligevel har tænkt mig at støbe en støtteklods/mur på indersiden af den eksisterende mur, ca. 50 cm høj og 10 cm bred. Det vigtige er at få dybden i midten og ikke langs muren/poolvæggen. Så måske går det med stensprækkere alligevel?
Har bærelinjer for terrassen i støttemuren, og den skal også fungere som poolvæg, så revner er ikke godt
Skulle have sprængt før støttemur og terrasse blev bygget, hvis jeg nu skal være lidt bagklog, men dengang havde jeg omvendt ingen poolplaner.
Dejligt med alle tips, tak!
Har bærelinjer for terrassen i støttemuren, og den skal også fungere som poolvæg, så revner er ikke godt
Dejligt med alle tips, tak!
Løfter en gammel trådFein sagde:Kan desværre meddele alle lovlydige, at man skal have sprængkort for at bruge stensprækkeren. Tror ikke man skal have det for at købe eller opbevare, transportere osv., men skulle det gå galt, når du sprænger, er det nok mindre godt. Tror, at det var fordi, hvis man "booster" med typ tre ladninger i et hul, får man samme effekt som dynamit.
Ifølge hvad jeg kan læse mig til, kræves der ikke sprængkort for hverken Stensprækkeren eller SAFEX. Det eneste krav er, at man er fyldt 18 år og har tilegnet sig fabrikantens sikkerhedsforskrifter. Vejdirektoratet Produktion mener dog, at forskrifterne for Stensprækkeren er mangelfulde og kræver "et større mål af forsigtighed hvad angår ladning og sikkerhedsafstand".
Fra SAFEX hjemmeside
Fra Vejdirektoratet Produktion om Stensprækkeren.Hvad er kravene til SAFEX-brugere?
Leverandøren af SAFEX henvender sig primært til kyndige og aktive inden for bjerg, bygge-, nedrivnings- og anlægsbranchen og fortrinsvis til personer med erfaring i sprækning, nedrivning og sprængning. SAFEX må kun bruges til det tilsigtede formål, dvs. sprækning af bjerg, beton samt større sten. Minimumsalderen er 18 år. Brugere skal have tilegnet sig og følge leverandørens mere omfattende brugermanual med sikkerhedsforskrifter. Eget forbrugsdepot skal opbevares i et aflåst metalskab.
Stensprækkeren er et bærbart udstyr, der anvendes hovedsageligt ved
skyde/sprængning af sten (sprækning) samt ved sprækning af beton.
Stensprækkeren kan erhverves fra 18 års alderen og kræver ikke sprængkort. For at opnå det bedste resultat skal volumen være 1-2 m³ og have en højde på mindst 1 m samt 2 fritliggende flader.
Ved brug af denne metode skal brugermanualen følges nøje! Sikkerhedsforskrifterne fra fabrikanten er ikke helt tilfredsstillende, men kræver et større mål af forsigtighed hvad angår ladning og sikkerhedsafstand.
Nu kan jeg intet om sprængning, men selv ville jeg aldrig turde at sprænge så tæt på hus og hjem. Hvad tager en professionel for at udføre jobbet? Tænkte at det måske kan være værd det sammenlignet med risikoen for at få følgeskader på huset, som måske ikke engang dækkes af forsikring?
Klik her for at svare