42,377 læst ·
28 svar
42k læst
28 svar
ny metode der erstatter snegle-dynamit..?
Hej!
Har hørt rygter om, at der findes noget, der har erstattet snegle-dynamit. Det skal være en slags sprængmiddel. Formentlig mindre eksplosivt og farligt end dynamit, men skal virke på klipper og sten. Dette må også anvendes af almindelige svenssons. Er der nogen, der ved noget?
Mvh Z
Har hørt rygter om, at der findes noget, der har erstattet snegle-dynamit. Det skal være en slags sprængmiddel. Formentlig mindre eksplosivt og farligt end dynamit, men skal virke på klipper og sten. Dette må også anvendes af almindelige svenssons. Er der nogen, der ved noget?
Mvh Z
Boulder Buster hedder de der små skud..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster er et udmærket alternativ til snigeldynamit, ved dog ikke om det var det du mente..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denne har jeg brugt et par gange med kanonresultater..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster er et udmærket alternativ til snigeldynamit, ved dog ikke om det var det du mente..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denne har jeg brugt et par gange med kanonresultater..
Kanon, det der ser ud til at fungere godt. Skal ned i bjerget et stykke for et poolbyggeri.
Har prøvet snegle før, men man er vel for rastløs til at vente på virkningen
Håber de har det hos Cramo, da jeg sandsynligvis lejer boret der. Tak for hjælpen!
Har prøvet snegle før, men man er vel for rastløs til at vente på virkningen
Stensprækker er et andet navn for det samme. Man bruger krudtlader. En tændladning og eventuelt en boosterladning. Jeg har sprængt 6 kubikmeter klippe væk med denne metode, og jeg kan stærkt anbefale det. Det er også sjovt
. Hvis du skal ned i en klippe, skal du absolut bruge en metode, der flytter sten. Snegle dynamit sørger kun for, at det sprækker i bedste fald.
Der findes også en metode, der hedder safex, men jeg har ikke prøvet det selv.
/CC
Der findes også en metode, der hedder safex, men jeg har ikke prøvet det selv.
/CC
Hej, kan du fortælle mere om, hvordan du fik fjernet 6 kubikmeter klippe med stensprækker? Jeg har selv fået fjernet ca. 5 m3 klippe med en trykluftdrevet klippeboremaskine og en elektrisk hulk, og det støvede og larmede noget infernalsk, så det anbefaler jeg ikke. Jeg har stadig cirka 5 m3 klippe, jeg gerne vil have fjernet. Men det må ikke larme og støve så meget. Når det gjaldt hulken, sprængte den massiv granit.
Virker det også med en "stensprækker"?
Det jeg gerne vil vide er, hvor mange huller du var nødt til at lave, og hvor lang tid det tog?
Da jeg lod bruge en "hulk", kunne den ikke sprænge mere end cirka 20-25 cm store klippestykker, og der var brug for mere end 500 huller, og det tog ca. 200 mandetimer at sprænge klipperne. Hvilket blev meget dyrt i sidste ende, da Cramo tog ca. 3000 kr inkl. moms/dag for udstyret.
Virker det også med en "stensprækker"?
Det jeg gerne vil vide er, hvor mange huller du var nødt til at lave, og hvor lang tid det tog?
Da jeg lod bruge en "hulk", kunne den ikke sprænge mere end cirka 20-25 cm store klippestykker, og der var brug for mere end 500 huller, og det tog ca. 200 mandetimer at sprænge klipperne. Hvilket blev meget dyrt i sidste ende, da Cramo tog ca. 3000 kr inkl. moms/dag for udstyret.
Det var meget krævende, så meget kan jeg sige, og beskidt ikke mindst. Det krævende var at bore hullerne og spidse halvløse stenblokke væk og transportere al stenen. Selve sprængningen var bare sjov. Det blev cirka 10 borehuller per kubikmeter klippe, ville jeg gætte. Problemet var, at ikke alle huller kunne bruges så effektivt. De skulle være helt vandtætte for at der skulle blive rigtig sprængeffekt, derefter var det vigtigt at man sprængte præcis den rette mængde klippe ad gangen, ellers løsrev klippen sig ikke, og man måtte pænt bore nye huller. Jeg registrerede ikke præcis, hvor meget tid jeg brugte på sprængningen, men jeg tror det var 3 eller 4 weekender.
/CC
/CC
Kan desværre meddele alle lovlydige, at man skal have sprængkort for at bruge stenknuseren. Tror ikke man behøver det for at købe eller opbevare, transportere osv. men skulle det gå galt, når du sprænger, så er det nok mindre godt. Tror at det var fordi, hvis man "booster" med typ tre ladninger i et hul, så får man samme effekt som dynamit.
He, he. Mærkede det. Fandt en stenbumling i tagrenden, da jeg skulle rense løv i foråret.Fein sagde:
Man behøvede intet "sprængerkort for at leje på vangeskog eller andre lejefirmaer i Göteborg i hvert fald, men det er måske brugerens ansvar?
/CC
Tror at det er som med biler. Du behøver ikke kørekort for at købe, opbevare men du må jo ikke bruge. Trist synes jeg, ærgerligt hvis stenbumlingen lander på naboen og så ryger man ud af bare h-vete fordi man ikke havde sprængkort.
chris47 sagde:
Hvad torsker man på egentlig som amatør?
Gætter på, at det ikke er helt godt at skyde sten på naboen, selvom man har sprængkort :-?
Forsikringsselskaberne har måske synspunkter, hvad ved jeg?
Selv ville jeg ønske, at der var klippe på grunden... føles på en måde mere stabilt end tørv & ler :
Gætter på, at det ikke er helt godt at skyde sten på naboen, selvom man har sprængkort :-?
Forsikringsselskaberne har måske synspunkter, hvad ved jeg?
Selv ville jeg ønske, at der var klippe på grunden... føles på en måde mere stabilt end tørv & ler :
Det var mest det med forsikringer jeg tænkte på.
så er det vel det, der er ulovligt, aldrig til fordel, hvis man bliver taget. og det gør man jo nok, hvis man skyder sten rundt i hele byen. man kan måske endda blive tiltalt for grov uagtsomhed med sprængstof. Politiet plejer ikke at blive glade for dem, der sprænger pengeautomater og Securitas biler. De har sandsynligvis ikke et sprængkort ;D
så er det vel det, der er ulovligt, aldrig til fordel, hvis man bliver taget. og det gør man jo nok, hvis man skyder sten rundt i hele byen. man kan måske endda blive tiltalt for grov uagtsomhed med sprængstof. Politiet plejer ikke at blive glade for dem, der sprænger pengeautomater og Securitas biler. De har sandsynligvis ikke et sprængkort ;D
Ubbe sagde:Hvad risikerer man egentlig som amatør?
Gætter på, at det ikke er helt godt at skyde sten mod naboen, selv om man har sprængkort :-?
Forsikringsselskaberne har måske indvendinger, hvad ved jeg?
Selv ville jeg ønske, at der var klipper på grunden... føles på en eller anden måde mere stabilt end tørv & ler :![]()
Sprængning er farlige sager skal I have klart for jer..........da vi sprængte, stoppede jeg en cyklist på cykelstien langs grundens grænse, dette var en flygtning, der ikke forstod et ord svensk, knap nok engelsk for den sags skyld.
Efter at have ytret ordene "blast" "explosives" samt "big booom" fik han travlt med at vende cyklen, jeg sagde, at han bare skulle vente med at passere et øjeblik.......da kom "big booom" og hurtigere end lynet havde flygtningen sluppet cyklen og kastet sig fladt på asfalten med hænderne knyttet over baghovedet
Staklen var nok vant til værre "booom"
Ved en anden lejlighed stoppede jeg en sur kælling, der kom cyklende, da blev jeg skældt ud over, hvorfor jeg ikke havde informeret:
"-Jeg har ikke læst noget i avisen om nogen afspærring, JEG SKAL JO HJEM NU!"
Kællingfjols rent ud sagt >
Samtidig blev R50 bygget om nogle kilometer herfra, flere hundrede biler blev stoppet ved sprængningerne uden at det blev annonceret i aviserne.........men EN kælling, der bliver stoppet i 2 minutter, skal begynde at råbe :
Efter at have ytret ordene "blast" "explosives" samt "big booom" fik han travlt med at vende cyklen, jeg sagde, at han bare skulle vente med at passere et øjeblik.......da kom "big booom" og hurtigere end lynet havde flygtningen sluppet cyklen og kastet sig fladt på asfalten med hænderne knyttet over baghovedet
Staklen var nok vant til værre "booom"
Ved en anden lejlighed stoppede jeg en sur kælling, der kom cyklende, da blev jeg skældt ud over, hvorfor jeg ikke havde informeret:
"-Jeg har ikke læst noget i avisen om nogen afspærring, JEG SKAL JO HJEM NU!"
Kællingfjols rent ud sagt >
Samtidig blev R50 bygget om nogle kilometer herfra, flere hundrede biler blev stoppet ved sprængningerne uden at det blev annonceret i aviserne.........men EN kælling, der bliver stoppet i 2 minutter, skal begynde at råbe :
Tænk hvor meget sjovere det er at sprænge militært! 
Sprængstof har betydeligt bedre kraft end alt, hvad der findes på det civile marked. For ikke at tale om at folk har større respekt for afspærringer, hvis der står grønklædte mænd med automatvåben ved dem...
Sprængstof har betydeligt bedre kraft end alt, hvad der findes på det civile marked. For ikke at tale om at folk har større respekt for afspærringer, hvis der står grønklædte mænd med automatvåben ved dem...