vi er flyttet til en ny lejlighed i en ældre bygning (byggeår 1762) og er kommet et godt stykke på vej med at få den som vi vil have den.
Blandt andet ville vi opsætte en lampe af modellen 2356 (her) som har en noget besværlig fastgørelsesanordning efter min mening. Men den er flot.
Hvordan det end var, begyndte jeg at fjerne rosetten i plast, fjerne den gamle loftkrog der sad i en metalplade (ca. 5 cm i diameter), borede og satte en pløk som jeg gav en dosis lim i bunden for at være på den sikre side.
Da jeg skal fastgøre monteringsanordningen, bemærker jeg at den ene skrue opfører sig lidt mærkeligt, det føltes næsten som når man borer i gipsplade og skruen bare snurrer uden at bide. Jeg pauser, kigger og bemærker at pløkken har givet helt slip, og at en stor mængde loft omkring hullet *også* er løsnet.
Så nu står jeg med et gammelt loft med et stort hul i og har ingen idé om hvordan jeg skal løse det her.
Billeder:
Min første tanke er at fjerne alt løst materiale, og så spartle hele hullet og lave hul igen og sætte en endnu grovere pløk, men jeg er ikke helt sikker på om det er den rigtige løsning.
Det er i orden fra det yderste lag: gipsplade, en form for puds eller lignende, malling og derefter træbjælkelag.
Et gammelt tip der virker i træ
Rens ud dårligt materiale, snit en passende træpløk, sav af i den rigtige længde og dyp i trælim, bank pløkken ind med en hammer
Vent en time, så er det bare at skrue (eventuelt forbore)
Jeg testede the quick and dirty-forslaget af falkn - og det fungerer rigtig godt.
Man (jeg) burde gøre det mere ordentligt, men vi totalrenoverede lejligheden på 5 uger uden hjælp (bortset fra elinstallationer), så jeg føler mig også lidt ...færdig med at gøre alt ordentligt.
Jeg testede the quick and dirty-forslag af falkn - og det virker asgodt.
Man (jeg) burde gøre det mere ordentligt men vi totalrenoverede lejligheden på 5 uger uden hjælp (bortset fra elinstallation) så jeg føler mig også lidt ...færdig med at gøre alt ordentligt.