19,233 læst ·
9 svar
19k læst
9 svar
Ny indervæg på betongulv med vandbåret gulvvarme
Hej!
Fandt dette fremragende forum for et par dage siden, og har allerede fundet en masse nyttigt.
Hvad jeg ikke har fundet er, hvordan man bygger en ny indervæg på et betongulv med gulvvarme. Eller nærmere bestemt. At bygge væggen er ikke et problem, det er, hvordan man fastgør den i gulvet, der er det store spørgsmål. At skrue er jo ikke en mulighed, går jeg ud fra.
Fandt dette fremragende forum for et par dage siden, og har allerede fundet en masse nyttigt.
Hvad jeg ikke har fundet er, hvordan man bygger en ny indervæg på et betongulv med gulvvarme. Eller nærmere bestemt. At bygge væggen er ikke et problem, det er, hvordan man fastgør den i gulvet, der er det store spørgsmål. At skrue er jo ikke en mulighed, går jeg ud fra.
Medlem
· västerbotten
· 273 indlæg
Jeg gjorde det, da jeg byggede skillevæg i vaskerummet. brugte pl400 og lagde en vindpap strimmel under reglen for at forhindre evt. fugtvandring fra betonen (lim på begge sider af strimlen)
prøvede at rive den løs, sad som bjerget. stivere end fastskruet med sømplug.
edit; limede også glasbeton med pl400 et andet sted, den sidder "desværre" også stift som fanden, så brug PL400, hvor det virkelig er nødvendigt...
/benny
prøvede at rive den løs, sad som bjerget. stivere end fastskruet med sømplug.
edit; limede også glasbeton med pl400 et andet sted, den sidder "desværre" også stift som fanden, så brug PL400, hvor det virkelig er nødvendigt...
/benny
Tak for alle svar! Jeg lavede lidt efterforskning selv, og her er det vindende svar:
Først slukker man for varmen og lader det være slukket, indtil gulvet er helt koldt, derefter tænder man for varmen igen og kigger med varmekameraet, som man har lejet samme dag. Snart vil man se, hvor varmeslangerne snor sig i gulvet og kan lave markeringer på respektfuld afstand.

Først slukker man for varmen og lader det være slukket, indtil gulvet er helt koldt, derefter tænder man for varmen igen og kigger med varmekameraet, som man har lejet samme dag. Snart vil man se, hvor varmeslangerne snor sig i gulvet og kan lave markeringer på respektfuld afstand.
Så kan man selvfølgelig gøre (hvis man ikke har været dygtig og målt rørene ind allerede når man lagde dem ned), men det er helt unødvendigt. Jeg ved præcis, hvor jeg har mine rør, men jeg har ingen planer om at skrue i gulvet alligevel. Det behøves ikke.
Jeg brugte dobbeltklæbende tape, væggen skal jo ingen vegne og er fastgjort i væg og loft, hvilket er rigeligt. Jeg har boret én gang i gulv med gulvvarme, hvor det var opmålt og markeret, hvor slangen lå, gør aldrig den fejl igen :blushing:
Medlem
· västerbotten
· 273 indlæg
lim /tejp fungerer.
Varmekamera er overkurs, vil man alligevel fungerer det også med en almindelig billig lasertermometer.
Varmekamera er overkurs, vil man alligevel fungerer det også med en almindelig billig lasertermometer.
Tak for forslagene!
Det skal være flisebelagt vådrum på den ene side, så jeg vil have, at væggen bliver så stabilt forankret som muligt.
Tænkte at bruge syllband under, og den ser ikke rigtig "lim-venlig" ud på den ene side. Måske ville det gå bedre med almindelig gummidug.
Det skal være flisebelagt vådrum på den ene side, så jeg vil have, at væggen bliver så stabilt forankret som muligt.
Tænkte at bruge syllband under, og den ser ikke rigtig "lim-venlig" ud på den ene side. Måske ville det gå bedre med almindelig gummidug.
Klik her for at svare