Hej!

Vi er i gang med at bygge en ny 2-plansvilla plus kælder/suterræn. Da tanken er, at vi skal bo her resten af vores liv, vil vi ikke træffe dumsnævre valg vedrørende noget, der bliver svært at ændre i efterkant. Et sådant spørgsmål er lydisolering, dels i indervæggene, dels mellem etagerne i etagedækket/reglerne.

Spørgsmål 1, indervægge:
Vores indervægge bygges med gips - spånplade - 70-regel - spånplade - gips. Vinder vi noget ved at tilføje isolering i væggene? Hvilken type anbefaler I i sådanne tilfælde med hensyn til på den ene side "ydelse", på den anden side prisværdighed?

Spørgsmål 2:
Mellem etagerne, både suterræn/entréplan samt entréplan/overetage, har vi træbjælkelag samt gulvvarme. Ovenfra og ned: Parketgulv (+"trinstøjdæmpende underlag"), gulvgips, gulvvarme, gulvspånplade, reglar, gitterpanel, gips. Samme spørgsmål der, vinder vi noget ved at indsætte isolering mellem reglerne? Hvilken type anbefaler I i sådanne tilfælde med hensyn til på den ene side "ydelse", på den anden side prisværdighed? Eksempel-case som vi vil undgå i fremtiden er, at vi har gæster til middag og ikke vil blive forstyrret unødigt meget af børnene, der leger og tramper på overetagen.

Tak på forhånd!

Bygger også nyt lige nu, 1,5-plansvilla, med samme princip omkring anti-dumsnålhed. Vi har gips - løsuld - gulvspån - gulvvarmeskive - trinlyddæmpning - skruet parket 20 mm mellem etagerne, og man kan stadig høre det dernede, når man går rundt deroppe. Ikke så meget måske, men hvis det er et strengt krav, at det ikke må høres overhovedet, må man nok overveje konstruktionen meget nøje eller anvende beton.

Indervæggene er gips - osb - 70-regel - osb - gips for det meste. Jeg ville bestemt ikke være nærig med isoleringen i indervæggene, måske gør det ikke den store forskel rent teoretisk dæmpningsmæssigt (man kan finde tal, hvis man vil), men at have "tomme" vægge, der lyder som en tromme, når man banker på dem, var ikke en mulighed for os. Man kan selvfølgelig undlade at banke på væggene også, men vi er meget glade for, at vi valgte at putte isolering i.

• Synes
mgranbom og 1 anden
  • Laddar…
Det første du skal besvare er: Hvilken type lyd vil du slippe af med? Isolering mellem bjælkelag hjælper ikke mod fodtrin, men hjælper mod samtale. Derudover bør der vel være en del isolering i forbindelse med gulvvarmen.

Hvis du ikke vil spare, ville jeg have installeret en gummimåtte mellem gipset og spånpladen, tjek "Mass Loaded Vinyl". Udover dette skal du have stålsprofiler med gummi under alle forbindelser mod gulv og loft.

Hvad er det for en "stegmatte"? Spar ikke på den, du skal have noget, der adskiller de forskellige lag. Jeg installerede en gummimåtte på 10mm, jeg tror den vejer 6-8kg/m2, det har hjulpet ekstremt meget i mit hus fra 1927, hvor bjælkerne sidder i murstensvæggen.

Y yehor sagde:
Det første du skal besvare er: Hvilken type lyd vil du slippe af med? Isolering mellem bjælkelag hjælper ikke mod fodtrin men hjælper mod tale. Derefter bør der vel være en del isolering i.o.m gulvvarmen.

Hvis du ikke vil spare, så ville jeg installere en gummimåtte mellem gips og spånplade, tjek "Mass Loaded Vinyl", derudover skal du have stålregler med gummi under alle forbindelser mod gulv og loft.

Hvad er det for en "stegmatte"? Spar ikke på den, du skal have noget, der adskiller de forskellige lag. Jeg installerede en gummimåtte på 10mm, tror den vejer 6-8kg/m2, har hjulpet ekstremt meget i mit hus fra 1927, hvor bjælkerne sidder i murstensvæggen.
B blippblapp sagde:
Bygger også nyt lige nu, 1,5-plansvilla, med samme princip om anti-dumsnålhed. Vi har gips - løsfyld - gulvspån - gulvvarmeplade - trinlydsdæmpning - skruet parket 20 mm mellem etagerne og det kan stadig høres dernede, når man går rundt deroppe. Ikke så meget måske, men hvis der er et stort krav om, at det ikke må høres overhovedet, må man nok tænke konstruktionen meget præcist igennem eller bruge beton.

Indervæggene er gips - osb - 70-regel - osb - gips mestendels. Ville bestemt ikke spare på isoleringen i indervæggene, måske gør det ikke hele forskellen rent teoretisk dæmpningsmæssigt (man kan finde tal om man vil), men at have "tomme" vægge, der lyder som en tromme når man banker på dem, var ikke en mulighed for os. Man kan selvfølgelig lade være med at banke på væggene, men vi er meget tilfredse med, at vi valgte at putte isolering i.
Skruet parket, dvs. du har skruet parketten i gulvspånet? Så har du koblet alle lagene sammen, og din trinmåtte har ingen effekt.

Senest redigeret:
Hvis du er villig til at udvide bredden lidt på dine vægge, tjek "Staggered Stud walls", ved ikke hvad det hedder på Svensk. Er dog ikke sikker på, om det kan gøres med stålprofiler. Du kan altid bygge to vægge med et lille mellemrum, men alt afhænger af, hvor tykke vægge du vil have. Du kan også skifte din gipsplade ud med f.eks. Norgips silent board.

Du skal også købe specielle dåser til evt. stik.

Y yehor sagde:
Skruvad parket, dvs du har skruet parket ned i parket? Så har du koblet alle lagene sammen, og din skridunderlag har ingen effekt.
Men jeg har et knirkefrit gulv. Det er fint det!

For lydisolering i:
Indervægge med 70mm regler anbefaler jeg en 45mm almindelig isoleringsplade af stenuld.
Mellem etagedæk (uden stærke krav til varmeisolering) anbefaler jeg at fylde rummene med kutterspån.

• Synes
stais
  • Laddar…
Tak for tilbagemeldinger!

Vedrørende om det er trinlyde eller snak vi vil af med, så er svaret egentlig begge dele.

Må nok præcisere, at vi ikke vil bygge tykkere indervægge, og når vi siger, at vi ikke skal være nærige på en dum måde, så er det stadig sådan, at vi ikke vil bruge enorme beløb, men er ude efter prisvenlige alternativer, der giver en vis forbedring på marginalen.

Isoleringsplade af stenuld lyder som en rimelig foranstaltning.

For gulvet, er høvlspån en bedre løsning end stenuld? Hvordan er det med øget brandrisiko? Samt risikoen for, at det binder fugt?

Inderdørene er jo også noget at tænke på.
Væggene kan jo være nok så gode, og så sidder der en tynd masonitdør i dørhullet uden tærskel eller drev omkring.
Så tænk på helheden.

• Synes
Jansson69 og 1 anden
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Inderdørene er jo også noget at tænke på.
Væggene kan jo være så gode som helst, og så sidder der en tynd masonitdør i dørhullet uden tærskel eller tætning omkring.
Så tænk på helheden.
Tak, yes, har valgt solide døre.

S stais sagde:
Isoleringsplade af stenuld lyder som en rimelig foranstaltning.
er det for at stoppe lyd, så skal man bruge fx hårdtpresset stenuldsplade

• Synes
stais
  • Laddar…
S stais sagde:
Spørgsmål 1, skillevægge:
Vores skillevægge bygges med gips - spånplade - 70-regel - spånplade - gips. Vinder vi noget ved at tilføje isolering i væggene? Hvilken type anbefaler I i så fald med hensyn til på den ene side "præstation", og på den anden side prisværdighed?
Da jeg byggede nyt med en husleverandør, krydsede byggelederen selv af for "isolering af skillevægge".

Da vi gennemgik kontrakten, informerede han kort om, at hvis ikke vi var villige til at tage den i sammenhængen lille omkostning, ville han barbere noget andet af tilsvarende beløb. Husleverandørens lokale kontor værnede om varemærket så meget, at de ikke ville bygge et hus uden isolering i skillevæggene, selvom det som nu handlede om et kataloghus fra deres budgetserie, hvor dette var tilvalg.

Jeg kan ikke huske det præcise beløb, men det handlede om nogle enkelte tusindlapper, ikke noget jeg brugte 2 sekunders tanke på, kør bare.

Hvad de brugte til isolering, tænkte jeg ikke nærmere over, sådan gul glasfiber på rulle, typ.

• Synes
stais
  • Laddar…
Som allerede påpeget er dørene ikke at glemme. Så også karme og fodlister. Vi var heldige at få fat i karme med tætningslister til inderdørene.

Fik også anbefalingen om ikke at fylde gulvfagene med isolering. Det siges, at det dæmper bedre, hvis det ikke er helt fyldt. Antager, at det er fordi lyden hopper mellem gulvet og isoleringen og på den måde "dæmpes" ud. I det forrige hus var der slet ingen isolering i bjælkelaget. I dette har jeg lagt 90, og fagene er 200. Der er meget mindre lyd end i det forrige hus, men jeg kan ikke sige, om det er bedre, end hvis det havde været fyldt i fagene.

Tænk på, at lyd også kan gå via ventilationen. Der er det næsten endnu sværere at dæmpe lyd via det end i vægge og gulve.

• Synes
stais
  • Laddar…
Lidt fjollet klip, men de viser forskellene på forskellige typer af indvendige vægge og lydisoleringen med isolering.

Med andre ord skal de indvendige vægge bestemt isoleres.

• Synes
stais
  • Laddar…
L Laurentiusson sagde:
Lidt fjollet klip, men de viser lidt forskellene på forskellige typer af indvendige vægge og lydisoleringen med isolering.

Med andre ord skal de indvendige vægge bestemt isoleres.

[media]
Lidt sjovt alligevel - synd bare at de ikke sammenlignede forskellige isoleringsmaterialer, men man bemærkede nok en forskel mod uden :) (det havde selvfølgelig også været godt at sammenligne de forskellige vægtyper, nå ja)

• Synes
Laurentiusson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.