(la denne under Mark & Grund, men kom på at den mere hører hjemme her...må gerne fjernes fra Mark & Grund)

Hej, vi har et ca 100 år gammelt udhus (16m2) som er solidt bygget med bræddevægge, liggende panel, og som står på en sokkel/fundament der stikker op ca 25 cm fra jordniveauet udenfor (se billede).

Soklen er støbt med kalkmørtel og natursten i mindre dimensioner. Inde i huset er der stort set jordgulv. Det er altså ikke tale om en rigtig torpargrund, der er ingen ventilering, ingen gulvbjælkelag.

Vi vil renovere, lægge et gulv (træ eller måske marktegl) og har derfor brug for at dræne, da remmen godt nok ser ud til at have klaret sig, men visse dele af væggene forneden er slemt angrebet af fugt, og også dele hvor man tidligere ser ud til at have forsøgt at lave et gulv (ligger en linoleumsbelægning på halvrådne reglar/spont i en del af husets "gulv"...).

Jeg ser to muligheder - i begge tilfælde vil jeg grave jord ud og blotlægge klippen som jeg tror ligger nogle decimeter nede. Så fylder jeg op med grus/makadam.

Så kan man vel i princippet sætte et gulvbjælkelag, typisk flydende eller fast mod remmen, liggende på det kapillærbrydende grus, og trægulv på dette. Jeg skal jo ikke have opvarmet overhovedet, og da behøver man vel næppe lave blindbund etc. i gulvregelværket.

Den anden variant er at man støber en plade simpelthen på gruset, og lader den eksisterende sokkel/mur agere kantbjælke typisk (bemærk at jeg har nul ide om disse ting, så jeg kan være helt forkert på den :) ). Da kunne man måske bore i soklen og sætte armeringsjern ind som går ind i pladen for ligesom at bygge bedre sammen og forstærke den eksisterende mur. På denne plade kan jeg så sætte gulvtegl så det passer ind med den gamle stil (ville virke underligt med betongulv i dette 100-årige udhus).

Jeg tror dog at trægulv ville passe bedst, og være den enkleste løsning naturligvis. Vil helst ikke lægge det på en støbt plade, føles som om det vil blive fugtproblemer med kondens i det rum. Har I nogle tips hvad angår at sætte et gulv ind i et sådant rum, skal man skrue bjælkesko på remmen, og lade et rum mellem nye gulvbjælker ned til gruset? Eller støbe piller til en bærende bjælke der holder gulvbjælkelaget?

Taknemmelig for svar!
 
  • Diagram over husfundament med to brædevægge, syllen, en støbt kantsokkel, jord og underliggende klippegrund tydeligt markeret med pile.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.