3,694 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Revnet ned til pladen, hvordan skal den nye gulvkonstruktion se ud?
Side 1 af 2
Medlem
· Stockholm
· 182 indlæg
Ja som emnet beskriver, så har jeg fjernet kældergulvet og planlægger at lægge klinker dernede.
Jeg har en plan, som jeg gerne vil have, at I kigger på og derefter vurderer og måske kommer med tips og idéer.
I dag er der fjernet helt ned til pladen, min plan er at:
1. Fremstille/købe "plastklodser", der er ca. 100x100x20mm (BxLxH), og placere dem symmetrisk over hele pladen.
2. Derefter bygger jeg en ramme med 45-træregler, der hviler på disse "plastklodser".
3. Så med isolering mellem reglerne, som også hviler på "plastklodserne". (frigolit? cellplast?)
4. På med gulvgips, og så er det bare at klinke.
På denne måde får jeg et luftlag på 2 cm overalt (bortset fra hvor klodserne er placeret), samt at intet levende materiale ligger mod pladen.
Er det bare at køre på dette, eller hvad synes I?
Jeg har en plan, som jeg gerne vil have, at I kigger på og derefter vurderer og måske kommer med tips og idéer.
I dag er der fjernet helt ned til pladen, min plan er at:
1. Fremstille/købe "plastklodser", der er ca. 100x100x20mm (BxLxH), og placere dem symmetrisk over hele pladen.
2. Derefter bygger jeg en ramme med 45-træregler, der hviler på disse "plastklodser".
3. Så med isolering mellem reglerne, som også hviler på "plastklodserne". (frigolit? cellplast?)
4. På med gulvgips, og så er det bare at klinke.
På denne måde får jeg et luftlag på 2 cm overalt (bortset fra hvor klodserne er placeret), samt at intet levende materiale ligger mod pladen.
Er det bare at køre på dette, eller hvad synes I?
Spontant siger jeg "nja". Ganske vist får du intet organisk i direkte kontakt med pladen, men hvis du har fugt, der trænger op fra jorden gennem pladen, kan den (med din løsning) ikke ventileres væk men bliver i mellemrummet mellem gulvene. Det bliver fugtig og stillestående luft, og at have træreglar i det miljø lyder tvivlsomt.
For at den løsning skulle fungere godt, har du brug for ventilatorer, der cirkulerer luften under pladen.
Bid i det sure æble og gør arbejdet ordentligt i stedet; bræk betonen op, grav ud, isoler med cellplast, støb ny beton (med eventuel gulvvarme), læg klinker direkte på betonen.
Bid i det sure æble og gør arbejdet ordentligt i stedet; bræk betonen op, grav ud, isoler med cellplast, støb ny beton (med eventuel gulvvarme), læg klinker direkte på betonen.
Medlem
· Stockholm
· 182 indlæg
Den gamle konstruktion var plast+45reglar med flamingo imellem samt spån og væg til væg tæppe.
og ideen er nu, at jeg skal bryde hele pladen op? Det kan vel ikke være den eneste mulighed?
og ideen er nu, at jeg skal bryde hele pladen op? Det kan vel ikke være den eneste mulighed?
Du har tre muligheder, som jeg ser det:
1: Fjern betonlaget, grav ud, læg isolering, støb ny plade med gulvvarme og til sidst klinker på dette (sådan har jeg gjort).
2: Ventileret undergulv, som arne nævner (jeg har ingen erfaring med disse).
3: Lad være med at installere gulvvarme og læg klinker direkte på den gamle plade (letteste og billigste løsning og fungerer nok fint, hvis du ikke skal bo i kælderen)
1: Fjern betonlaget, grav ud, læg isolering, støb ny plade med gulvvarme og til sidst klinker på dette (sådan har jeg gjort).
2: Ventileret undergulv, som arne nævner (jeg har ingen erfaring med disse).
3: Lad være med at installere gulvvarme og læg klinker direkte på den gamle plade (letteste og billigste løsning og fungerer nok fint, hvis du ikke skal bo i kælderen)
Medlem
· Stockholm
· 182 indlæg
Jeg er ikke interesseret i hverken at bryde op eller lægge gulvvarme. Og allerhelst også slippe for flydende gulv.
Men jeg vil ikke af den grund have et koldt uisoleret gulv.
Men hvis jeg bygger som mit første indlæg beskriver og lægger et rør på hver side af rummet op i hver væg og med tilslutning til en ventilationsenhed, alternativt en "badeværelsesventilator" fra PAX eller lignende.
Så burde jeg jo have den funktion, jeg er ude efter, et isoleret gulv med luftlomme, hvis luft kan ventileres.
Lyder som et problemfrit kældergulv for mig.
Synspunkter?
Men jeg vil ikke af den grund have et koldt uisoleret gulv.
Men hvis jeg bygger som mit første indlæg beskriver og lægger et rør på hver side af rummet op i hver væg og med tilslutning til en ventilationsenhed, alternativt en "badeværelsesventilator" fra PAX eller lignende.
Så burde jeg jo have den funktion, jeg er ude efter, et isoleret gulv med luftlomme, hvis luft kan ventileres.
Synspunkter?
Udover om sommeren, hvor fugten i den varme udeluft vil kondensere i den kolde gulvkonstruktion. Føles som om der kan dannes en ret fin bassin der.PatrikElektriker sagde:Jeg er ikke interesseret i hverken at fræse eller lægge gulvvarme. Og allerhelst også undgå at flyde.
Men jeg vil af den grund ikke have et koldt uisoleret gulv.
Men hvis jeg bygger som mit første indlæg beskriver og lægger et rør på hver side af rummet op i hver væg og med forbindelse til en ventilationsenhed, alternativt en "badeværelsesventilator" fra PAX eller lignende.
Synspunkter?
I mine øren lyder det som en betydeligt mere kompliceret måde at lave et kældergulv på end at bryde den gamle beton op og gøre det rigtigt fra jorden og opad.PatrikElektriker sagde:Jeg er ikke interesseret i at hverken bryde op eller lægge gulvvarme. Og allermest også slippe for at flyde.
Men jeg vil for den sags skyld heller ikke have et koldt uisoleret gulv.
Men hvis jeg bygger som mit første indlæg beskriver og lægger ind et rør på hver side af rummet op i henholdsvis væggen og med forbindelse til en ventilationsenhed, alternativt en "badeværelsesventilator" fra PAX eller lignende.
Så burde jeg jo have den funktion, jeg er ude efter, et isoleret gulv med en luftlomme, hvis luft kan ventileres.
Kommentarer?
Du får ikke et varmt gulv i en kælder med klinker uden gulvvarme, tror jeg, men jeg har aldrig lavet et kældergulv uden gulvvarme, derimod gået på mange kolde klinkergulve i kældre.
Hvis du skal ventilere gulvet, vil jeg anbefale at kopiere nivell eller lignende frem for at opfinde egne løsninger, det er jo noget ved, at de systemer, der findes, ser ud som de gør, svært at tro, at det bare er at erstatte med nogle plaststykker, 2 rør og en ventilator.
Bedre idé:
Gør rigtig grundigt rent. Læg S200 Cellplast eller lignende, typisk 50mm. Ovenpå lægger du en dampspærre. Ovenpå lægger du derefter gulvspån. Ovenpå lægger du derefter gulvgips, som limes og skrues i gulvspånen, men sørg for ikke at bruge for lange skruer, så du punkterer dampspærren.
Billigt, hurtigt og ingen organiske materialer. Fungerer fint i vores kælder (dog har vi laminatgulv i stedet for gulvgips og klinker).
Kommer der masser af fugt fra pladen, er der ikke så meget at gøre ved det, så er det nok tid til at brække den op.
Gør rigtig grundigt rent. Læg S200 Cellplast eller lignende, typisk 50mm. Ovenpå lægger du en dampspærre. Ovenpå lægger du derefter gulvspån. Ovenpå lægger du derefter gulvgips, som limes og skrues i gulvspånen, men sørg for ikke at bruge for lange skruer, så du punkterer dampspærren.
Billigt, hurtigt og ingen organiske materialer. Fungerer fint i vores kælder (dog har vi laminatgulv i stedet for gulvgips og klinker).
Kommer der masser af fugt fra pladen, er der ikke så meget at gøre ved det, så er det nok tid til at brække den op.
Fugten skal jo forsvinde et eller andet sted hen, og hvis man gør på din måde, vil den sandsynligvis vandre til tilstødende gulvkonstruktioner eller vægge. Så må man sikre disse også.Dr Fozz sagde:Bedre idé:
Gør virkelig grundigt rent. Læg S200 Cellplast eller lignende, typisk 50mm. På det lægger du dampspærre. På det lægger du så gulvspån. Ovenpå lægger du så gulvgips som limes og skrues i gulvspånene, men sørg for ikke at bruge for lange skruer, så du punkterer dampspærren.
Billigt, hurtigt og ingen organiske materialer. Virker fint i vores kælder (dog har vi laminatgulv i stedet for gulvgips og klinker).
Kommer der masser af fugt ud af pladen, så er der ikke meget at gøre ved det, så er det måske tid til at bryde den op.
Samme ting med platon, du flytter eventuel fugt til nærliggende konstruktioner. Er de af træ eller andet organisk materiale, så er det nok ikke at anbefale.