Grundmuren på sommerhuset, ca 50-150 cm høj måske 6-7 m lang, har kastet håndklædet i ringen. Pudsningen slipper i store flager, og betonen bagved er mest porøs sand. Står på klippe og tænkte på at skifte til en Leca mur. Spørgsmålet er, hvordan jeg støtter væggen, når jeg river ned og murer nyt. Bjælkelaget er langs med den aktuelle væg (så det behøver ikke at blive støttet). Overvejer at skrue et par planker i vægregler og syld med fransk skruer og støtte med disse. Eller skal man lave nogle huller i muren og føre planker ind i disse og støtte i kælderen og udenfor?
Synes hele denne operation er lidt ubehagelig, så tips og gerne billeder modtages gerne!
//Larsa
Synes hele denne operation er lidt ubehagelig, så tips og gerne billeder modtages gerne!
//Larsa
Har ikke gjort noget lignende selv.
Hvis man ser på programmer som "monster moves" (eller hvad det nu hedder) plejer de at udskære fundamentet for derefter at føre H-bjælker ind med jævne mellemrum.
Huset løftes derefter op på sine bjælker, og huset forlader dermed fundamentet.
Hvis du kan stempel under hver eller hver anden vægregel/søjle et stykke ud, får du mere arbejdsplads til at mure din mur end hvis du stempler lige ved siden af.
Så bliver det efterfølgende spørgsmål, hvad der kræves for at stemplere dit hus, der har jeg intet svar eller endda nogen tanke?
KKR/VKR eller H-bjælke som "indstik" og rigtige stempler burde vel virke, ... måske...
Hvis man ser på programmer som "monster moves" (eller hvad det nu hedder) plejer de at udskære fundamentet for derefter at føre H-bjælker ind med jævne mellemrum.
Huset løftes derefter op på sine bjælker, og huset forlader dermed fundamentet.
Hvis du kan stempel under hver eller hver anden vægregel/søjle et stykke ud, får du mere arbejdsplads til at mure din mur end hvis du stempler lige ved siden af.
Så bliver det efterfølgende spørgsmål, hvad der kræves for at stemplere dit hus, der har jeg intet svar eller endda nogen tanke?
KKR/VKR eller H-bjælke som "indstik" og rigtige stempler burde vel virke, ... måske...
Jeg vil ikke udskifte hele strækningen på én gang, men det bliver tre etaper (der er to åbninger ind under huset). I princippet bliver det jo det samme som at udskifte syll, så afstivning burde vel ikke være noget problem?
Hej. Jeg har løftet hus med tømmerstomme. Der førte jeg ind solide jern og donkraft på hver side (indvendig & udvendig).
Jeg ville prøve som du foreslår at skrue fast regel og støtte med. Så kan du skifte en meter ad gangen eller lignende? Huset er mere stabilt, end du tror.
Jeg ville prøve som du foreslår at skrue fast regel og støtte med. Så kan du skifte en meter ad gangen eller lignende? Huset er mere stabilt, end du tror.
Har du billeder?
Selv om du tager en bid ad gangen, mister du meget bæreevne selv ved siden af den igangværende bid. Man plejer at regne med en skråningsvinkel ved jordarbejde 1:2 (dvs. 1 m højt kræver bæreevne to meter til siden). Hvis betonen, som du nævner, er "porøs sand", bliver det jo noget lignende. Ellers tror jeg, man plejer at regne med en lastfordeling på ca. 30 grader ved murede konstruktioner. 30 grader regnet fra lodret, altså. Jeg kan ikke min trigonometri godt nok til at regne helt korrekt, men ved 1 m højt bliver det vel ca. 70 cm til siden. Jeg ville nok prøve med en slags støtte- eller afstemningsløsning i hvert fald ved det første bid. Når du så har fået lecablokke op ét sted, har du jo god bæreevne i det. Som flashower siger, er huset sandsynligvis mere stabilt, end du tror, men man kan jo ikke klage, hvis det styrter sammen...
Selv om du tager en bid ad gangen, mister du meget bæreevne selv ved siden af den igangværende bid. Man plejer at regne med en skråningsvinkel ved jordarbejde 1:2 (dvs. 1 m højt kræver bæreevne to meter til siden). Hvis betonen, som du nævner, er "porøs sand", bliver det jo noget lignende. Ellers tror jeg, man plejer at regne med en lastfordeling på ca. 30 grader ved murede konstruktioner. 30 grader regnet fra lodret, altså. Jeg kan ikke min trigonometri godt nok til at regne helt korrekt, men ved 1 m højt bliver det vel ca. 70 cm til siden. Jeg ville nok prøve med en slags støtte- eller afstemningsløsning i hvert fald ved det første bid. Når du så har fået lecablokke op ét sted, har du jo god bæreevne i det. Som flashower siger, er huset sandsynligvis mere stabilt, end du tror, men man kan jo ikke klage, hvis det styrter sammen...
Havde et firma, der var og kiggede på det nu. Han dømte grunden for halve huset, og må indrømme, at jeg mistænkte det, men lukkede øjnene for faktum...
Handler om et sommerhus med oprindelse fra 30'erne. Antageligt meget tyndblandet beton eller også har de brugt brakvand i betonen. Nu kan man i hvert fald mange steder trykke en kniv ind i "betonen".
Entreprenøren foreslog en flamingogrund fyldt med beton, altså sådanne byggeblokke, der er som "støbeforme". Han mente, at det var den mest effektive måde. Jeg synes personligt, at det føles lidt mærkeligt.... Det vil sikkert fungere, men er det egnet til en grund under jorden? Ser for mig, at pudsen ikke vil holde. Nogle kloge tanker eller råd omkring dette?
Handler om et sommerhus med oprindelse fra 30'erne. Antageligt meget tyndblandet beton eller også har de brugt brakvand i betonen. Nu kan man i hvert fald mange steder trykke en kniv ind i "betonen".
Entreprenøren foreslog en flamingogrund fyldt med beton, altså sådanne byggeblokke, der er som "støbeforme". Han mente, at det var den mest effektive måde. Jeg synes personligt, at det føles lidt mærkeligt.... Det vil sikkert fungere, men er det egnet til en grund under jorden? Ser for mig, at pudsen ikke vil holde. Nogle kloge tanker eller råd omkring dette?
Klik her for at svare