Nu har jeg pudset sokkelmuren et par gange med C-mørtel. Resultatet bliver vel OK, men helt tilfreds er jeg ikke. Jeg har filtet og været så omhyggelig jeg kan, men får ikke en homogen "glat" overflade, det bliver lidt "ru" nogle steder og glattere og finere andre steder. Jeg forstår jo, at det har med filtningen at gøre, når man filter osv osv, men nu er spørgsmålet, om der findes en slags overfladebehandling, man kan påføre inden maling? Jeg ved ikke, hvad det kunne være, men det skader jo ikke at spørge, så jeg ikke går glip af en "nem løsning".

Almindelig sokkelmaling vil jo ikke skjule noget.

At gå i gang med mørtel igen og forsøge at forbedre små detaljer risikerer nok at se plettet ud, da det bliver en anden overfladefinish, hvis man "spartler" små pletter med finmørtel.

At påføre et lag puds mere gør jeg ikke... så må jeg leve med resultatet som det er og sørge for at vælge en tilgivende farve :)
 
Sittställning
Tror det har været for vådt, hvor du har fået en lidt grovere overflade, men det er kun et gæt.
 
jo ja ved og der det er blevet for glat er det blevet for tørt/hårdt. Jeg har pudset en del nu og selvfølgelig bliver det bedre og man lærer sig men det er jo et evighedsprojekt at få det perfekt når man er nybegynder så derfor opgiver jeg selve pudsningen
 
Spørgsmålet er jo, om det er noget, der vil kunne ses, når det er færdigt..?
Når man pudser, har man jo sten-kontrol over, hvor det bliver godt og mindre godt, desuden er man ofte med øjnene i samme højde og 2-3dm væk.
Når man egentlig står på flere meters afstand og måske oftest ser nedad.
 
så sandt men nået jeg har lært er at man aldrig skal tro at maling skjuler noget ,,,, og skygger og stryges lys kan forvandle en "fin" væg til et loppemarked :)

Som det er nu, vil det garanteret kunne ses, når solen skinner fra siden. Må vel leve med det som sagt, men spørgsmålet er om der findes noget man kan rulle på :) gætter på at det ikke er tilfældet, men men
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
Sittställning
A Arne999 sagde:
så sant men nått jag har lärt mig är att man aldrig ska tro att färg döljer något ,,,, och skuggor och släpljus kan förvandla en "fin" væg til et loppemarked :)

Som det er nu vil det garanteret ses når solen lyser fra siden. Må vel leve med det som sagt men spørgsmålet er om der findes noget man kan rulle på :) gætter jo at det ikke er tilfældet men men
Tja ja, du måske kan tage noget finere og smøre på for at jævne ud.. men det måske er hårdt
 
At gå på med en ny finspartel orker jeg ikke med. Bare at få det til at hæfte godt mod den eksisterende, relativt glatte overflade vil blive et ..besvær :) ville ønske der var en "sørge" at smøre på, men som jeg gættede, findes der vel ingen quick fix.
 
skulle det ikke gå at "børste" af med en stålbørste?

Det fine bliver ruere og det ruere bliver finere...

Eller en forsigtig sandblæsning?

/ATW
 
Sittställning
A Arne999 sagde:
At gå i gang med en ny finpuds orker jeg ikke. Bare det at få det til at hæfte godt på den eksisterende ganske glatte overflade vil blive et ..elændigt :) ville gerne have en slags "grød" at smøre på men som jeg gættede, er der vel ingen quick fix

Findes og findes haha man kan vel altid være kreativ med lidt Weber vedhæfter og mørtel med en pensel eller sådan
 
jo men ja vil ikke pjatte på noget som løsner efter noget år :)

"Borsta" måske havde været noget risikoen er at det bare bliver værre ..hælder jo til at bare nøjes og se det som charmerende at det ikke er perfekt :)
 
Å der kom sidelyset om formiddagen.. ser ikke godt ud.... en overskyet dag på nogle meters afstand er det ok, men sollyset er helt ubarmhjertigt. SÅ spørgsmålet er stadig, hvilke alternativer der findes. At bare pusse igen med samme mørtel vil jo ikke blive meget bedre, er jeg bange for...

at smøre på noget tyndt mørtel, der kun fylder ujævnheder, er jeg usikker på? Vil jo ikke risikere at ødelægge hele arbejdet med noget overflade, der risikerer at løsne sig. Findes der en afprøvet metode tror du? C-mørtel er, hvad jeg har brugt.

Male med noget klæbrig maling?

Overfladebehandle med noget... risikoen er vel, at det ikke bliver bedre, men blot værre.

Nød-alternativet at tage hjem en, der kan ordne det :)

Væg med ujævn pudsning udsat for morgenlys, der afslører overfladens ufuldkommenheder. Brædder og mursten ligger ved siden af væggen.
 
Væggen i sig er ikke helt plan? Den der lille ting vil man aldrig bekymre sig om.
Synes det ser supergodt ud!
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
Plant er det ikke og behøver ikke at være. Det er en ujævn overflade på hele huset med blandet natursten og blokke. Det, der generer mig, er, at overfladefinishen er forskellig. Nogle steder er den blevet helt glat og andre gange pudsagtig/ru. Små kanter og "gjopar" kan ses, som stammer fra, at jeg har pudset.

Desuden går hele muren lidt i bølger her og der, men det er fordi underlaget er ujævnt.

Kiggede på Beckers strukturmiddel, som man kan blande i malingen. Måske kan det tage toppen af helt glatte partier?
 
Sokkelmaling i en lysere grå nuance på det vil gøre dig supertilfreds (y)
 
Sittställning
Ooohh ja lad væggen leve ! :) Ser fint ud
 
  • Synes
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.