Hej, Jeg har et fritidshus i Sörmland i nærheden af Flen. Huset blev bygget i 1969.
Ved terrassen er der en vinduesparti med fire styk. 8-16 vinduer med koblede rammer.
Væggen de sidder i er lavet af stående vægstolper 35x120 mm med en afstand på 80 cm. Imellem disse sidder altså vinduerne. Øverst sidder der en bærende bjælke 45x120 indfældet i disse vægstolper. Jeg vil nu fjerne vinduerne og sætte et foldedørsparti for at åbne op passagen til terrassen, som er udenfor. Foldedøren kræver 330 cm åbning.
Fjerner jeg vinduerne, er der plads til dette. Men jeg skal da forstærke åbningen med en slags bjælke. Jeg tænkte at sætte en 45x195 mm T24 på ydersiden indfældet i vægstolperne.
Spørgsmål .. Er det tilstrækkeligt? Holder de eksisterende vægstolper til belastningen? Jeg tror, at huset er i sne zone 2, og vi har beton tagsten. Vedhæftet tre skitser.
Jeg lykkedes faktisk med at læse dem allerede før det sidste forsøg, som dog er bedst. Du har altså tre spær med c/c 800 mm som vil komme til at hvile på bærelinjen. Overslagsmæssigt føles det lidt knapt, så det bedste er at regne på det. Så jeg ville have brug for at vide tagets bredde. Jeg går ud fra, at der ikke er noget på loftet.
Du klarer ikke dette med almindeligt konstruktionsvirke, uden du har brug for en limtræsbjælke, foreslået 115x225 mm. Den dimension kan erstattes af en smallere og højere (90x270) eller en tykkere og lavere (215x180). Du har tre spær med ret betydelige laster (når det har sneet), som skal veksles af.
Du klarer ikke dette med almindeligt konstruktionsvirke, uden du har brug for en limtræsbjælke, foreslået 115x225 mm. Denne dimension kan erstattes af en smallere og højere (90x270) eller en tykkere og lavere (215x180). Du har tre tagspær med ganske store belastninger (når det har sneet), som skal opvejes.
Hej igen. Tak for dit svar, jeg tjekkede også selv i Moelvens limtræapp. Men nu undrer jeg... den gamle bæreline (45x120) sidder jo tilbage på indersiden af vægkonstruktionerne. Kan man så ikke gå ned noget i dim. på den nye limtræsbjælke? Jeg ville have brug for lidt lavere højde på grund af pladsmangel til den nye foldedør, der skal være i den nye åbning. måske 90x225 mm. Hvad tror du?
Hvis du kan supplere den eksisterende 45x120 regel med en næsten lige så stor til, så de tilsammen danner en 45x225 regel og skrueklæbe dem sammen med lamineret bjælke, så burde 90x225 kunne række.
Hej. Mener du, at man indsætter en ekstra 45x120 UNDER den eksisterende 45x120 bjælke?
Så er jeg usikker på, hvordan du mener at skrue-lime den pakke sammen med LT 90x225? For den sidder jo på ydersiden?
Venlig hilsen Rolf
Jeg missede helt din skitse. Indser at skruvlimning ikke er noget alternativ. Det er desværre håbløst at regne ud hvor meget din eksisterende bjælke kan aflaste limtræsbjælken. Det kræver en form for symmetri eller samverkan gennem skruvlimning for det. Med det aktuelle udseende kan du ikke gå ned til 90x225. Mit grundforslag er 115x225.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.