Når det drejer sig om ftx er det også maksimale flow, der angives, uden kendskab til virkningsgraden ved lavere flow kan det lade sig gøre at sætte motorens hastighed betydeligt ned. Det giver både en lydsvag drift og mulighed for at forøge ventilationen ved brusebad eller madlavning.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
jeg
I igelkotten82 sagde:
Pax Eos FTX har jeg kigget på i forbindelse med Attefallshus. Dog ingen praktisk erfaring med det, men på papiret virker det til at være passende stort.
Systemerne med keramisk batteri og skiftende retning på luften har jeg hørt ikke skulle fungere så godt, og desuden kræve to af sådanne i et badeværelse, hvilket gør omkostningen ret høj.
jeg har også anbefalet eos til attefallsbyggere, men om de installerer dem eller ej...

og jeg har også en kontakt, der har installeret 2 blueberg (eller lignende navn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilation i et tæt hus... så ja... lidt frisk luft giver det jo, og det skal jo beholde lidt varmeenergi... så.. bedre end intet ifølge mig

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har en EOS i garagen. Jeg ville ikke direkte anbefale den til et lille bolighus da den larmer ret meget. Bedre da med noget lille kombiagg type sådan noget som plejer at sidde i emhætte.

Funktionen hos EOS agget er ellers meget god!

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville ikke isolere 50 cm i væggene. Vi har 32 cm i vores hus på godt 160 m2 og energiforbruget til opvarmning er ca. 4000 kWh per år. Ganske vist med jordvarme men i Nord Sverige.

Skal man af en eller anden grund trække det til absurdum, ville jeg (som allerede påpeget) se efter alternative materialer.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Jeg ville ikke isolere 50 cm i væggene. Vi har 32 cm i vores hus på lidt over 160 m2, og energiforbruget til opvarmning er ca. 4000 kWh om året. Ganske vist med jordvarme, men i det nordlige Sverige.

Hvis man af en eller anden grund skulle tage det til det ekstreme, ville jeg (som allerede nævnt) kigge efter alternative materialer.
Det bør stå i proportion til omkostningerne. PIR plader er dyrere end tilsvarende isoleringsværdi med glasuld.

Jeg har 50cm vægge med isocell løsuld, fungerer fremragende.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Det bør stå i proportion til omkostningen. PIR plader er dyrere end tilsvarende isoleringsværdi med glasuld.

Jeg har 50cm vægge med isocell løsuld, fungerer udmærket.
Er det en variant af Cellulose? I så fald har vi lignende løsning, men forskellig tykkelse.

Udover omkostningen må man jo veje ind, hvor meget beboelsesareal der bliver tilbage. Man må måske beregne på det, men jeg har svært ved at se, at 50 cm kan retfærdiggøres, når man bygger attefallshuse.

Man kunne bygge et spisekammer/køleskab ind i isoleringen i nordretning. Fri køling december til april.

Køleskabet skulle have fordamperen på siden for at drage fuld fordel af gratis kølingen fra facade siden bagpå.

Reguleringsproblemer findes, men er til at løse. Hvordan løser man dem bedst?

N nybyggarn3 sagde:
Er det en variant af Cellulosa? I så fald har vi lignende løsning, men forskellig tykkelse.

Udover omkostningerne må man jo indregne, hvor meget boligareal der bliver tilbage. Man må måske regne på det, men jeg har svært ved at se, at 50 cm kan retfærdiggøres, når man bygger attefallshus.
Cellulosa, genanvendt avispapir

På attefallshus aldrig. Men hvis det er en hytte uden begrænsning på arealet altså

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Man kunne bygge et spisekammer/køleskab ind i isoleringen mod nord. Gratis kulde fra december til april.

Køleskabet skulle have fordamperen på siden for at drage fuld nytte af den gratis kulde fra facade siden bagved.

Reglerproblemer findes men kan løses. Hvordan løser man dem bedst?
Stil et skab udenfor døren i stedet for at lave kuldebroer.
Et køle-/fryseskab bruger under 200kWh per år.

Stil et skab udenfor døren i stedet for at lave kuldebroer.
Et køle/fryseskab bruger under 200kWh per år.
Det er upraktisk at have køleskabet ude ;)

Og kuldebroer bliver det ikke, hvis man bygger det som jeg sagde. Fuld isolering i køleskabsdøren.

Cellulosa, genanvendt avispapir

På attefallshus aldrig. Men om det er en hytte bare uden begrænsning på overfladen altså
Interessant. Så har vi nok præcis samme isolering.

Kan man virkelig spare rigtig mange kroner på de sidste tyve centimeter i væggen? Jeg får for mig, at en stor del af vores 4000 kWh ryger opad, nedad, gennem vinduer og ventilation.

Ulltand Ulltand sagde:

Og kuldebroer bliver der ikke, hvis man bygger dette som jeg sagde. Fuld isolering i køleskabsdøren.
Skal huset ikke være tilsluttet elnettet?

N nybyggarn3 sagde:
Interessant. Så har vi nok præcis samme isolering.

Kan man virkelig spare mange penge på de sidste tyve centimeter i væggen? Jeg forestiller mig, at en stor del af vores 4000 kWh forsvinder opad, nedad, gennem vinduer og ventilation.
Varmepumpen har jo en cop på mindst 4, så det er jo omkring 16000 kWh i energilækage.

Mine vægge er bygget med letbjælke, så det er 15 cm tykkere masonitplade, og mere løsuld. Ikke dramatisk meget dyrere.

Vinduer spiller absolut en rolle, taget og gulvet bør jo være tilsvarende væggen. Så små ting som vindfælde rundt om døre og så videre giver en del. Velisolerede huse kan desuden have lavere indetemperatur med bevaret komfort.

Ulltand Ulltand sagde:

Og kuldebroer bliver det ikke, hvis man bygger dette som jeg sagde. Fuld isolering i køleskabsdøren.
Absolut, men det føles som at bede om problemer. Gør det ikke mere kompliceret.

Varmepumpen har jo en cop på mindst 4, så det er jo omkring 16000kWh i energilækage.

Mine vægge er bygget med letbalk, så det er 15cm tykkere masonitskive og mere løsuld. Ikke dramatisk meget dyrere.

Vinduer spiller absolut en rolle, taget og gulvet bør jo være tilsvarende væggen.
Små ting som vindstopper omkring døre og så giver en del.
Velisolerede huse kan desuden have lavere indetemperatur med bibeholdt komfort.
Sjovt at høre. Vi byggede også med letbalk, dog 300mm. Fantastisk system og desuden prisværdigt.

16000 lyder jo mere, men spørgsmålet er, hvor meget der ville blive sparet med 20 cm mere i væggene. Man opvarmer jo sjældent med direkte el i dag. Luft-luft er måske rimeligt i et anneks. Hvis der er el altså.

Jeg gætter på, at TS kan spare nogle hundrede kwh om året ved at øge isoleringen fra 300 til 500 mm. Men nogen, der kan finde ud af det, må gerne regne på det.

Men ellers synes jeg, at du har et godt koncept:)

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.