23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
Jeg vil påstå, at "timmret" sandsynligvis får en kortere levetid, hvis du dampspærre og isolerer indersiden.Ulltand sagde:
Selv om det er tilfældet, kan man med den nuværende skovpolitik næppe fælde højkvalitets flere hundrede år gamle skove for at bygge Attefallshuse; du er sandsynligvis henvist til almindeligt dyrket tømmer og kan næppe som tidligere generationer tømre et hus af fuldgod tætgedyrket tømmer.Ulltand sagde:
Dagens tømmer i kombination med fugtspærre og isolering gør nok en almindelig ventileret panelfacade mere passende.
Hvordan skal bygningen anvendes?Ulltand sagde:
Jeg er begyndt at overveje at bygge et nulenergihus i Attefalls-format. Der ville forsvinde en del gulvplads med 50 cm vægisolering, men måske 20 kvm tilbage indeni og så et loft på 10 kvm. Taget kunne blive et pulpettag integreret med solceller. Tagisoleringen kan blive et problem med den begrænsede bygningshøjde, hvis man vil have loft? Med vinduer med u-værdier ned mod 0.7, burde man kunne få en lys bygning, som ikke behøver så meget el til belysning. Varmeenheden i et så lille hus ville nok være bedst med en LLVP. Behovsstyret ventilation af det unikke format, der skifter til og fra luft i samme kanal med lagringsmedie til varmeenergi. Man vil jo gerne have en pejs, hvis man har en tomt med en masse træer, men det får man vel ikke tilgode i kalkylen, tænker jeg?
Princippet for nulenergihuse, passivhuse, pluseenergihuse .... er, at man udnytter den tilførte gratis energi i kombination med et meget tæt klimaskal.Ulltand sagde:
For at opnå dette skal det være et hus, man bor i permanent.
Det er sikkert rigtigt, men der findes jo fx linolie som træbeskyttelse. Måske sprækker tømmeret mere, men hvad gør det?F fribygg sagde:Selv om det er tilfældet, får man med den nuværende skovpolitik næppe lov til at fælde højklassig flerehundredeårig skov for at producere Attefallshuse. Du er sandsynligvis henvist til almindeligt dyrket træ og kan næppe, som tidligere generationer, bygge et hus af fuldgod tætgroet træ.
Nutidens træ kombineret med fugtspærre og isolering gør nok en almindelig ventileret panelfacade mere passende.
Det er sandt, men vi har tænkt os at holde lidt vedligeholdelsesvarme. Der behøves jo ikke meget med en LLVP og 24 velisolerede kvm. Men det er jo ikke det samme som at slukke for varmen helt, som jeg måske fejlagtigt antydede.F fribygg sagde:
Det er kun væggene, der er besværlige at isolere, derfor vælger man vel groft vægtømmer og isolerer grund og bjælkelag grundigt i stedet, hvis man vil bygge et tømmerhus.R Robot2.0 sagde:
Planlægger du at opføre et Attefallshus inden for lokalplanen og er underlagt Attefallsreglerne? Hvis det er et hus i 25-30m3 størrelse, du overvejer, tænker jeg, at det er bedre at søge byggetilladelse og ikke være så styret, og hvis du skal bygge uden for planen, gælder Attefallsreglerne alligevel ikke.Ulltand sagde: