Ulltand Ulltand sagde:
Jeg vil påstå, at det er ligegyldigt, hvor kondenspunktet ligger, så længe der er en dampspærre på indersiden.

Varmelagringen skal jeg tænke lidt mere over. Man kan f.eks. argumentere for, at det går hurtigere at varme et koldt hus op, hvis isoleringen er inde og massen ude.
Jeg vil påstå, at "timmret" sandsynligvis får en kortere levetid, hvis du dampspærre og isolerer indersiden.

• Synes
Marcus0321
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg ville påstå, at "timmret" sandsynligvis får en kortere levetid, hvis du fugtspærrer og isolerer indersiden.
Hvorfor så? Skoven er fuld af flerahundredeårige træer. En almindelig træfacade falder jo heller ikke i stykker, fordi der er godt med isolering på indersiden?

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
En almindelig træfacade falder jo heller ikke i stykker, fordi der er masser af isolering på indersiden?
Det har du ret i!

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Det er besværligt at isolere tømmerhuse. Enten skal alle stående stolper monteres på glidebeslag eller lade stå i flere år for at synke sammen færdigt.

• Synes
Marcus0321 og 1 anden
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Skoven er fuld af flere hundred år gamle træer.
Selv om det er tilfældet, kan man med den nuværende skovpolitik næppe fælde højkvalitets flere hundrede år gamle skove for at bygge Attefallshuse; du er sandsynligvis henvist til almindeligt dyrket tømmer og kan næppe som tidligere generationer tømre et hus af fuldgod tætgedyrket tømmer.

Dagens tømmer i kombination med fugtspærre og isolering gør nok en almindelig ventileret panelfacade mere passende.

D
Ulltand Ulltand sagde:
Jeg er begyndt at overveje at bygge et nulenergihus i Attefalls-format. Der ville forsvinde en del gulvplads med 50 cm vægisolering, men måske 20 kvm tilbage indeni og så et loft på 10 kvm. Taget kunne blive et pulpettag integreret med solceller. Tagisoleringen kan blive et problem med den begrænsede bygningshøjde, hvis man vil have loft? Med vinduer med u-værdier ned mod 0.7, burde man kunne få en lys bygning, som ikke behøver så meget el til belysning. Varmeenheden i et så lille hus ville nok være bedst med en LLVP. Behovsstyret ventilation af det unikke format, der skifter til og fra luft i samme kanal med lagringsmedie til varmeenergi. Man vil jo gerne have en pejs, hvis man har en tomt med en masse træer, men det får man vel ikke tilgode i kalkylen, tænker jeg?
Hvordan skal bygningen anvendes?

• Synes
Marcus0321
  • Laddar…
D Bubblebubb sagde:
Hvordan skal bygningen bruges?
På sigt til en beskeden permanentbeboelse, men mere nu som sommerhus med mulighed for midlertidig opvarmning om vinteren.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robot2.0 sagde:
Det er besværligt at isolere tømmerhuse. Enten skal alle stående reglar monteres på glidebeslag eller lade stå i flere år for at synke sammen færdigt.
God aspekt! Vi har et uisoleret tømmerhus, og det er sunket over tid.

D
Ulltand Ulltand sagde:
På sigt for en modest permanentbolig, men mere nu som sommerhus med mulighed for at opvarme midlertidigt om vinteren.
Princippet for nulenergihuse, passivhuse, pluseenergihuse .... er, at man udnytter den tilførte gratis energi i kombination med et meget tæt klimaskal.

For at opnå dette skal det være et hus, man bor i permanent.

F fribygg sagde:
Selv om det er tilfældet, får man med den nuværende skovpolitik næppe lov til at fælde højklassig flerehundredeårig skov for at producere Attefallshuse. Du er sandsynligvis henvist til almindeligt dyrket træ og kan næppe, som tidligere generationer, bygge et hus af fuldgod tætgroet træ.

Nutidens træ kombineret med fugtspærre og isolering gør nok en almindelig ventileret panelfacade mere passende.
Det er sikkert rigtigt, men der findes jo fx linolie som træbeskyttelse. Måske sprækker tømmeret mere, men hvad gør det?

D Bubblebubb sagde:
Princippet for nulenergihuse, passivhuse, plusenergihuse.... er, at man udnytter den tilførte gratisenergi i kombination med en meget tæt klimaskærm.

For at opnå dette behøver det at være et hus, man bor i fast.
Men er man ikke der, kan det jo godt blive koldt?

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
På sigt for et modest permanentboende men mere nu som sommerhus men mulighed for at varme op midlertidigt om vinteren.
Da bør du nøje overveje valg af fugtspærre, plast er jo risikofyldt hvis indersiden af huset bliver koldere end udetemperaturen

• Synes
Marcus0321 og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Da bør du nøje overveje valget af fugtspærre, plastik er jo risikabelt hvis indersiden af huset bliver koldere end ude temperaturen
Det er sandt, men vi har tænkt os at holde lidt vedligeholdelsesvarme. Der behøves jo ikke meget med en LLVP og 24 velisolerede kvm. Men det er jo ikke det samme som at slukke for varmen helt, som jeg måske fejlagtigt antydede.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
R Robot2.0 sagde:
Det er besværligt at isolere tømmerhuse. Enten skal alle stående reglar monteres på glidebeslag eller lade stå i flere år for at synke sammen færdigt.
Det er kun væggene, der er besværlige at isolere, derfor vælger man vel groft vægtømmer og isolerer grund og bjælkelag grundigt i stedet, hvis man vil bygge et tømmerhus.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Har begyndt at overveje at bygge et nuleenergihus i Attefallsformat.
Planlægger du at opføre et Attefallshus inden for lokalplanen og er underlagt Attefallsreglerne? Hvis det er et hus i 25-30m3 størrelse, du overvejer, tænker jeg, at det er bedre at søge byggetilladelse og ikke være så styret, og hvis du skal bygge uden for planen, gælder Attefallsreglerne alligevel ikke.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.