Bygger et nyt hus. Jeg anser mig som normalt begavet, men har svært ved at forstå nogle ting, som bygherren gør.
1) Gulv er blevet lagt i et rum. Delvis helt uden bevægelsesfuge. Da jeg påpegede problemet for bygherren, er svaret, at "Vi er ikke færdige med gulvet endnu". Det svar føles så underligt. Hele gulvet er jo lagt. Man lægger vel ikke hele gulvet for derefter at skære det til for at få bevægelsesfuge. Eller gør man det? Jeg bliver så forvirret.
2) Køkkenet er monteret og faktura dukkede op (i henhold til aftale, da køkkenet er monteret og klart) Det er bare det, at det ikke ser så komplet ud, og gulvet mangler. Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke lægger gulvet først. Jeg er ingen bygherre, men som jeg forstår det hele, må man jo montere dele af køkkenet ned igen, når gulvet skal lægges. Hvorfor gør man sådan?
Kan jo sige, at jeg ikke spørger bygherren selv, da stemningen ikke længere er den bedste.
Eller så lægger man gulvet og kapper bevægelsesfugen med en dyksav bagefter.
Gulvtillverkarne anbefaler vel, at man ikke stiller tunge "faste installationer" som køkkenskabe direkte på et flydende parketgulv. Jeg har i hvert fald ikke lagt gulv under mine køkkenskabe. Man sætter jo soklerne på køkkenet efter gulvet er lagt, så det kommer til at se godt ud. Derudover sparer man jo lidt gulv.
2) Det er uden tvivl svært at komme til den konklusion, at køkkenet er "monteret og klart".
Har du grund til at mistænke, at entreprenøren har økonomiske problemer og derfor fakturerer lidt hurtigere end hvad der er kontrakteret, bør man måske overveje det, før fakturaen betales.
At en faktura er sendt, betyder jo faktisk ikke, at den skal betales.
Er der ikke en kontrolansvarlig, der kan konstatere, at "køkkenet er jo ikke klart" og verificere, at gulvene lægges korrekt? Du behøver måske ikke tage hver enkelt spørgsmål direkte med entreprenøren, hvis jeres dialog ikke er den bedste.
2) Det er unægteligt svært at komme til den konklusion, at køkkenet er "monteret og færdigt".
Har du grund til at mistænke, at bygherren har økonomiske problemer og derfor fakturerer lidt hurtigere, end hvad der er aftalt i kontrakten, så bør man måske overveje det, inden fakturaen betales.
At en faktura er sendt betyder jo faktisk ikke, at den skal betales.
Er der ikke en kontrolansvarlig, der kan konstatere, at "køkkenet er jo ikke færdigt," og bekræfte, at gulvene lægges korrekt? Du behøver måske ikke tage hver bekymring direkte med bygherren, hvis jeres dialog ikke er den bedste.
Desværre beskæftiger min kontrolansvarlige sig ikke med at gennemgå kvaliteten. Hans opgave er udelukkende at sikre, at egenkontrollerne udføres. Det var bedre før, da der var kvalitetsansvarlige.
Forudbetaling må jeg ikke beskæftige mig med, for så gælder min forsikring og min byggekredit ikke, så jeg bør nok vente, indtil køkkenet virkelig er monteret, før betaling.
Då betyder det nog att de tänker lägga golv under. Det kan blive besværligt uden at fjerne sidepladerne først tror jeg.
Nja, begynder man at lægge mod væggen hvor du har sidepladen kan man sætte hele den del sammen og derefter skubbe den ind under sidepladen. Og hvis man har været forudseende skal der være plads også under tærsklen så man kan få et par millimeter ind og få gulvet pænt tilsluttet uden nogle lister.
Nja, begynder man at lægge mod væggen, hvor du har sidepladen, kan man samle hele den del og derefter skubbe den ind under sidepladen. Og hvis man har været forudseende, skal der være plads også under tærsklen, så man kan få nogle millimeter ind og få gulvet pænt tilsluttet uden lister.
Det er jo en variant. (Hvis man nu lægger parketten i den længderetning), men så bliver der jo problemer på den modsatte side i køkkenet, hvor man har gjort på samme måde. Smart idé med plads under tærsklen, men det har de desværre ikke tænkt på. Men hvem ved, de fjerner måske tærsklen og kapper distancen senere.
Jm, Skanska, Peab mm lægger altid gulv under hele køkkenet. Så der tror jeg ikke, der er nogle problemer med, at gulvet ikke kan bevæge sig. Så havde x antal tusinde lejligheder været forkerte. Derimod er det ikke nødvendigt at lægge gulvet under køkkenet. Begge er rigtige
Desværre beskæftiger min kontrolansvarlige sig ikke med at gennemgå kvaliteten. Hans opgave er kun at sikre, at egenkontrollerne udføres. Det var bedre før, da der fandtes kvalitetsansvarlige.
Nu har du desværre lidt forkert.
Det var det samme skidt før. Ja egentlig er de nye skrivninger i nye PBL beregnet til, at dagens kontrolansvarlige skal være mere seriøse.
Men i praksis adskiller det sig egentlig ikke så meget, den som var meget useriøs som kvalitetsansvarlig dengang kan opføre sig næsten lige så dårligt i dag som kontrolansvarlig.
Desværre beskæftiger min kontrolansvarlige sig ikke med at gennemgå kvaliteten. Hans opgave er kun at sørge for, at egenkontrollerne udføres. Det var bedre før, da der fandtes kvalitetsansvarlige.
Forskudsbetaling må jeg jo ikke beskæftige mig med, for så gælder min forsikring og mit byggekredit ikke, så jeg bør nok afvente, indtil køkkenet virkelig er monteret, før betaling.
kræv da at få se samtlige egenkontroller for køkkenet. Er de ikke færdige, så er køkkenet ikke færdigt?