23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
jo men jeg tror det er lettere sagt end gjort.Johannes Carlsson sagde:
De fleste har ingen anelse om, hvordan man bygger og minimerer kuldebroer.
har set alle mulige mærkelige konstruktioner, til og med passivhus/nulenergihus i formen af et U
Nå, TS viser jo et billede af et rektangulært hus, hvilket ikke er så tosset, selvfølgelig ville et kvadratisk hus være mere effektivt, men måske sværere at kombinere med Attefallsreglerna?O oliven1 sagde:
Hvorfor skulle en tømmerkonstruktion ikke fungere? Med 250 mm PIR på indersiden tror jeg det bliver tilsvarende 500 mm mineraluld. Du skriver at almindelige materialer fungerer lige så godt, og det gør de jo hvis man ser bort fra arealtabet i huset. 15 kvm inderside og 24 kvm byggeareal.O oliven1 sagde:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 300 indlæg
Man kan jo bygge en passivhusvæg og beklæde den med tømmer som facade.
Pladsplanen er vigtig. En god ydeeffektiv pladsplan som gør, at man kan bygge et mindre areal og samtidig planlægge det, så mantelytan minimeres.
1, 1,5, 2 eller 3 plan afhængig af størrelse.
Pladsplanen er vigtig. En god ydeeffektiv pladsplan som gør, at man kan bygge et mindre areal og samtidig planlægge det, så mantelytan minimeres.
1, 1,5, 2 eller 3 plan afhængig af størrelse.
jo alt går jo selvfølgelig, men det skal være rimeligt med.Ulltand sagde:
då kan man jo skide i alt byggeteknisk og bygge rigtig dårligt bare have en masse seler og livremme så klarer man sig alligevel.
hvad skal du have indvendigt PIR isoleringen då?
en 45konstruktion?
Hvorfor skulle jeg ignorere alt bygningskonstruktion bare fordi jeg bruger PIR? Først siger du, at det ikke går, og så at det går, men bliver lort. Har du prøvet at projektere en sådan løsning? Set en masse mislykkede konstruktioner med PIR og træfacade? Jeg siger ikke med sikkerhed, at det går, men har svært ved at se, hvorfor det ikke skulle gå.O oliven1 sagde:
???F fribygg sagde:
jeg overdrev selvfølgelig med, at det aldrig ville fungere.
alt går jo, men det er helt urimeligt.
timmerhus har såpass meget indbyggede kuldebroer, så du tvinges alligevel til at bygge en passivkonstruktion inden for tømret, så tømret vil i praksis kun fungere som noget æstetisk som beklædning.
Der er ingen gevinst i at bygge med tømmer.
hvad opfylder tømmeret for funktion, når du skal bygge en hel passivhus-konstruktion indenfor?Ulltand sagde:
Hvorfor skulle jeg ignorere al bygningskonstruktion bare fordi jeg bruger PIR? Først siger du, det ikke kan lade sig gøre, og så at det kan, men bliver noget skidt. Har du prøvet at projektere en sådan løsning? Set masser af mislykkede konstruktioner med PIR og træfacade? Jeg siger ikke, at det med sikkerhed går, men har svært ved at se, hvorfor det ikke skulle gå.
Udnyt så i stedet de cm, tømmeret bygger, til noget der bidrager til husets funktion
Jeg ville aldrig vælge et hus som på billedet, kaldet halvtimmer..Ulltand sagde:
Det suger fugt til indersiden. Ydervægge og stamme er det samme. Når ydervæggen er kass og skal udskiftes, forsvinder hele huset.
Selvfølgelig må der til en 250 mm konstruktion med pir på indersiden når man vælger det.O oliven1 sagde:
Timmerstammen havde jeg tænkt skulle bære op taget og tjene som facade. Dette hus, hvis det bliver til noget, kommer til at stå tæt på en hovedbygning i tømmer.