O
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Njae. Så kritisk er det ikke. Et lavenergihus med solceller bliver jo med let plusenergi.

Men jeg er enig i øvrigt, at det er vigtigt at bygge en gennemtænkt klimaskal med minimale kuldebroer.
jo men jeg tror det er lettere sagt end gjort.
De fleste har ingen anelse om, hvordan man bygger og minimerer kuldebroer.

har set alle mulige mærkelige konstruktioner, til og med passivhus/nulenergihus i formen af et U

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
har set alle mulige mærkelige konstruktioner, til og med passivhus/nuleenergihus i formen af et U
Nå, TS viser jo et billede af et rektangulært hus, hvilket ikke er så tosset, selvfølgelig ville et kvadratisk hus være mere effektivt, men måske sværere at kombinere med Attefallsreglerna?

O
F fribygg sagde:
Nå, TS viser jo et billede af et rektangulært hus, hvilket ikke er så tosset, naturligvis ville et kvadratisk hus være mere effektivt, men måske sværere at kombinere med Attefallsreglerne?
jo men på den anden side viser han et tømmerhus, hvilket aldrig ville fungere

O oliven1 sagde:
jo men på den anden side viser han et tømmerhus hvilket aldrig ville fungere
Hvorfor skulle en tømmerkonstruktion ikke fungere? Med 250 mm PIR på indersiden tror jeg det bliver tilsvarende 500 mm mineraluld. Du skriver at almindelige materialer fungerer lige så godt, og det gør de jo hvis man ser bort fra arealtabet i huset. 15 kvm inderside og 24 kvm byggeareal.

Man kan jo bygge en passivhusvæg og beklæde den med tømmer som facade.

Pladsplanen er vigtig. En god ydeeffektiv pladsplan som gør, at man kan bygge et mindre areal og samtidig planlægge det, så mantelytan minimeres.
1, 1,5, 2 eller 3 plan afhængig af størrelse.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
jo men å andra sidan visar han et træhus hvilket aldrig skulle fungera
Hvordan mener du?
Selvfølgelig kan et træhus fungere, men det er næppe det naturlige enkle valg, hvis man vil bygge en attefallare som Nollenergihus, da boligarealet bliver lidende.

O
Ulltand Ulltand sagde:
Hvorfor skulle en trækonstruktion ikke fungere? Med 250 mm PIR på indersiden tror jeg, det bliver tilsvarende 500 mm mineraluld. Du skriver, at almindelige materialer går lige så godt, og det stemmer jo, hvis man ser bort fra arealtabet i huset. 15 m2 inderside og 24 m2 byggeareal.
jo alt går jo selvfølgelig, men det skal være rimeligt med.
då kan man jo skide i alt byggeteknisk og bygge rigtig dårligt bare have en masse seler og livremme så klarer man sig alligevel.

hvad skal du have indvendigt PIR isoleringen då?
en 45konstruktion?

O
F fribygg sagde:
Hvordan mener du?
Selvfølgelig kan et tømmerhus fungere, men det er næppe det naturlige enkle valg, hvis man vil bygge en attefallare som Nuleenergihus, da boligarealet bliver lidende.
selvfølgelig går det, men er urimeligt specielt for attefallere men også almindeligt

O oliven1 sagde:
selvfølgelig går det, men er urimeligt specielt for attefallere men også almindeligt
O oliven1 sagde:
jo men på den anden side viser han et tømmerhus hvilket aldrig ville fungere.
Nu modsiger du dig selv.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
jo alt går jo selvfølgelig, men det skal være rimeligt også.
så kan man jo skide på alt bygningskonstruktionsmæssigt og bygge rigtig dårligt, bare have en masse seler og livremme så klarer man sig alligevel.

hvad skal du have inde bag PIR isoleringen da?
en 45-stamme?
Hvorfor skulle jeg ignorere alt bygningskonstruktion bare fordi jeg bruger PIR? Først siger du, at det ikke går, og så at det går, men bliver lort. Har du prøvet at projektere en sådan løsning? Set en masse mislykkede konstruktioner med PIR og træfacade? Jeg siger ikke med sikkerhed, at det går, men har svært ved at se, hvorfor det ikke skulle gå.

O
F fribygg sagde:
Nu taler du mod dig selv.
???

jeg overdrev selvfølgelig med, at det aldrig ville fungere.
alt går jo, men det er helt urimeligt.

timmerhus har såpass meget indbyggede kuldebroer, så du tvinges alligevel til at bygge en passivkonstruktion inden for tømret, så tømret vil i praksis kun fungere som noget æstetisk som beklædning.

Der er ingen gevinst i at bygge med tømmer.

• Synes
STB
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand sagde:
Hvorfor skulle jeg ignorere al bygningskonstruktion bare fordi jeg bruger PIR? Først siger du, det ikke kan lade sig gøre, og så at det kan, men bliver noget skidt. Har du prøvet at projektere en sådan løsning? Set masser af mislykkede konstruktioner med PIR og træfacade? Jeg siger ikke, at det med sikkerhed går, men har svært ved at se, hvorfor det ikke skulle gå.
hvad opfylder tømmeret for funktion, når du skal bygge en hel passivhus-konstruktion indenfor?

Udnyt så i stedet de cm, tømmeret bygger, til noget der bidrager til husets funktion

• Synes
STB
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
jeg overdrev selvfølgelig med at det aldrig ville fungere.
Stop med det, det bidrager ikke med noget konstruktivt.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Den her hytte overvejer jeg som grund for projektet. Halvtimmer eller hvad det kaldes gør jo, at man kan rejse stommen hurtigt og bygge på alt eftersom.

[billede]
Jeg ville aldrig vælge et hus som på billedet, kaldet halvtimmer..
Det suger fugt til indersiden. Ydervægge og stamme er det samme. Når ydervæggen er kass og skal udskiftes, forsvinder hele huset.

O oliven1 sagde:
timmerhus har såpass mycket inbyggda köldbryggor så du tvingas ändå bygga en passivkonstruktion innan for timret så timret kommer i praktiken endast fungere som noget estetisk som beklædning.
Selvfølgelig må der til en 250 mm konstruktion med pir på indersiden når man vælger det.

Timmerstammen havde jeg tænkt skulle bære op taget og tjene som facade. Dette hus, hvis det bliver til noget, kommer til at stå tæt på en hovedbygning i tømmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.