23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
Hvad skal I opnå for U-værdi med væggen og totalt i huset?Johannes Carlsson sagde:
En plade bliver lettere at bryde kuldebroen på.
Du kan køre halvtømmer ifølge billedet som ren facade. Derefter lader du en 70mm ramme være bærende for taget.
Plade, 70mm bærende ramme indvendigt. Udenpå rammen lægger du 2 lag PIR og derefter for facaden reglerer du op 45mm og bygger med træpanel, som ser ud som tømmer.
Taget isoleres som væggen med PIR ovenpå råsponten.
Der bliver en lille kuldebro, hvor tagbjælkerne går ud gennem væggen, men det er nok okay.
En væg i et lavenergihus skal ofte komme ned i en U-værdi: 0,08 W/m2°C for at man skal kunne regne den hjem.Rejäl sagde:
plejer at indebære en væg, der er ca: 500mm
Da er det ekstremt vigtigt, at den er helt helt tæt; ellers vil du få dårligere isolering samt problemer med fugt direkte.
følgende står i min håndbog om lavenergihuse:
"Valg af facademateriale har ingen betydning for selve energianvendelsen og facadens U-værdi, men bør vælges med omhu for den allerede tykke ydervæg. Det er altså en fordel at vælge et facademateriale, der ikke yderligere øger facadens tykkelse. Facadeplader af fibercement eller sten har for eksempel mindre tykkelse end en teglfacade."
Det er lidt derfor, jeg siger, at tømmer er dårligt, det bliver bare som et meget tykt facademateriale.
"Valg af facademateriale har ingen betydning for selve energianvendelsen og facadens U-værdi, men bør vælges med omhu for den allerede tykke ydervæg. Det er altså en fordel at vælge et facademateriale, der ikke yderligere øger facadens tykkelse. Facadeplader af fibercement eller sten har for eksempel mindre tykkelse end en teglfacade."
Det er lidt derfor, jeg siger, at tømmer er dårligt, det bliver bare som et meget tykt facademateriale.
O oliven1 sagde:
Hvis du nu har en håndbog der siger anderledes er det alligevel mærkeligere at du tidligere påstod at tømmer aldrig ville fungere.O oliven1 sagde:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Men hvis du ikke bygger på max byggeareal er det irrelevantO oliven1 sagde:følgende står i min håndbog om lavenergihuse:
"Valg af facade materiale har ingen betydning for selve energiforbruget og facadens U-værdi men bør vælges med omhu for den allerede tykke ydervæg. Det er altså en fordel at vælge et facade materiale som ikke yderligere bygger på tykkelsen af facaden. Facadeplader af fibercement eller sten har eksempelvis mindre tykkelse end en murstensfacade."
Det er lidt derfor jeg siger at tømmer er dårlig, bliver kun som et meget tykt facademateriale.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Positivt fra nogle aspekter absolut. Men du har omtrent samme temperatur på luften i LLVP som vandet i gulvvarmen.O oliven1 sagde:
Klart dejligt med gulvvarme, men det er trods alt langsommere regulering, og du kan ikke håndtere transienterne lige så effektivt. Så bliver der lidt mere varmelækage i og med at gulvet er varmere. Dog marginal forskel så det bør ikke afgøre.
hurtigt spørgsmål hvor mange kvm lavenergihuse har du bygget?F fribygg sagde:
jeg har bygget op mod 40 000kvm fordelt på forskellige størrelser fra et par 100kvm op til over 12 000kvm store bygninger
det går men det er ikke rimeligt, bliver ikke meget tilbage.F fribygg sagde:
så siger jeg at alle som ikke har bygget et lavenergihus ved nok ikke hvilken enorm nøjagtighed der kræves når man projekterer bygningen, det handler ikke om at vælge det rigtige materiale bare uden hver eneste konstruktionsløsning er utrolig vigtig.
har man ikke gjort det før så vil man ikke lykkes direkte.
tog os mange forsøg inden vi fandt gode løsninger.
man skal finde nye løsninger på alt, alt som er standard skal udfordres.
du kan ikke montere et vindue som man altid gør, du kan ikke lave en væg som man plejer at gøre osv...