23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
Det kan jo være en sjov regneopgave for dem der kan. Jeg kan ikke, men gætter på, at du vil tabe på grund af, at du køler huset mere end du sparer.Ulltand sagde:
Det er det, der er pointen med at bygge køleskabet ind i væggen. Isoleringen på siderne findes jo allerede i væggen!
Døren er jo som et almindeligt køleskab, 6 C på indersiden og stuetemperatur på ydersiden.
Bagsiden mod ydervæggen er den, der giver fri køling december til april.
I sommerhalvåret er der god adgang til strøm fra solcellerne på taget til at køre køleskabet på kompressorkøling.
Kombiskab med en kompressor går definitivt ikke med denne løsning, hvis du skal have det koldt i fryseren.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 300 indlæg
Vil man gøre det fornuftigere ville det være at placere skabet foran friskluftsventilen eller bygge et spisekammer med ventiler så man kan lukke.
Sjovt med passiv køling. Men det kræver en del arbejde for at det skal blive godt. Besvær for at spare 100kWh per år.
Sjovt med passiv køling. Men det kræver en del arbejde for at det skal blive godt. Besvær for at spare 100kWh per år.
Interessant projekt og tråd!
Hvis man vender bøtten og tager udgangspunkt i et modulhus i attefallsstørrelse med brændeovn og solpaneler, hvordan ville det klare sig "off grid", og hvordan kunne ydeevnen optimeres uden at skulle designe noget meget komplekst eller skræddersyet?
Hvis man vender bøtten og tager udgangspunkt i et modulhus i attefallsstørrelse med brændeovn og solpaneler, hvordan ville det klare sig "off grid", og hvordan kunne ydeevnen optimeres uden at skulle designe noget meget komplekst eller skræddersyet?
Jeg ville starte med at tegne ind en kælder, hvis man vil spare energi og få et jævnt indeklima, er det en god løsning. Det fordobler desuden arealet.
Derefter orientere huset med langsiderne mod syd og nord.
Små vinduer og opbevaring på nordvæggen.
Store vinduer på sydvæggen, men med en skærm over for at mindske solvarmen om sommeren. Gerne en temperatur- og solstyret markise.
En hæk eller gennemsigtigt plankeværk på nordsiden og et træ på østsiden.
Derefter begynde at overveje opvarmning og isolering.
Derefter orientere huset med langsiderne mod syd og nord.
Små vinduer og opbevaring på nordvæggen.
Store vinduer på sydvæggen, men med en skærm over for at mindske solvarmen om sommeren. Gerne en temperatur- og solstyret markise.
En hæk eller gennemsigtigt plankeværk på nordsiden og et træ på østsiden.
Derefter begynde at overveje opvarmning og isolering.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 300 indlæg
Får dårlige vibes fra den side. Måske bare dårligt struktureret. Men intet avanceret der. PIR plader med pålimede overflader
Samme her. Synes sproget var mangelfuldt. Lidt som om det skulle være oversat.Johannes Carlsson sagde:
Selskabet omsatte ni millioner sidste år, så noget må de have solgt. Næppe nogle større haller.
Hvis man ikke er begrænset af Attefallsreglerne angående højde, tænker jeg, at det ville være enkelt at vælge et modulhus/prefabhus i den ønskede størrelse og ved montagen lægge en halv meter ekstra isolering på taget. Hvis man har valgt en plade på jord eller kælder, kan man jo nemt lægge en ekstra dm isolering under betongulvet også.Genaugenau sagde:
PU skum isolering ? 😅 Isolerede lige vores attefallshus med det 👍 Har 120 reglar 10-11 cm isolering i væg og tag.Ulltand sagde:
Er begyndt at overveje at bygge en nulenergihus i Attefallsformat. Det ville forsvinde en del gulvareal med 50 cm vægisolering men måske 20 kvm tilbage inde og så et loft på 10 kvm. Taget kunne blive et pulpet integreret solcelletag. Tagisoleringen kan blive et problem med den begrænsende byghøjde, hvis man vil have loft? Med vinduer med u-værdier ned mod 0.7 skulle man kunne få en lys bygning som ikke behøver så meget el til belysning. Varmekilden i et så lille hus burde blive bedst med en LLVP. Behovsstyret ventilation af det unikke format der veksler til og fra-luft i samme kanal med lagermedier for varmeenergi. Man vil jo have en pejs, hvis man har grund med en masse træer, men det får man vel ikke medregnet i regnestykket tænker jeg?
Ikke læst igennem hele tråden men det føles som om mange giver rådene om forskellige materialevalg osv.
Men jeg har bygget rigtig mange passivhuse gennem årene.
Det vigtigste er, hvordan man konstruerer disse, så man tænker på den mindste detalje.
Derefter kan man bruge almindelige byggematerialer som mineraluld, træregler osv.
undgå geometriske kuldebroer, indskudte bjælkelag, kontinuerlige isoleringslag, runde former, bygg vægge i flere lag adskilt fra hinanden, så få vinduer som muligt så du kun opfylder kravene, vinduer indraget i facaden. ekstremt omhyggelig med plasten, manchetter og tape overalt, tryktest før montering af plader, ingen altaner eller lignende, slidsede lagere, korrekt hjørnekonstruktioner (gøres sjældent), overisolere karme, hæv tagfoden, adskil kantbjælke fra bundplade, frostisolering, brug altid skiftende fastgørelser, store tagskæg, varmegenvinding, solenergi gerne hybridenergi, luftsluser
igen er plasten/tæthed ekstremt vigtig kan ikke understrege det nok
så skal man huske på, at det ikke kun er fordele ved at bo i et passivhus.
Der er mange ulemper, som man skal kende til, og det passer virkelig ikke til alle.
Så virker det som om mange ikke ved, hvad et passivhus er, det betyder ikke, at det forbruger nul?
Et passivhus er en standard i Europa, der er tydeligt defineret med flere parametre, så man kan få sin bygning certificeret.
F.eks.:
Klimazone 3: 30 kWh/m2
U-værdien max: 0,9 W/m2C°
Tæthedskravene: max 0,3 l/s og m2
osv...
Men jeg har bygget rigtig mange passivhuse gennem årene.
Det vigtigste er, hvordan man konstruerer disse, så man tænker på den mindste detalje.
Derefter kan man bruge almindelige byggematerialer som mineraluld, træregler osv.
undgå geometriske kuldebroer, indskudte bjælkelag, kontinuerlige isoleringslag, runde former, bygg vægge i flere lag adskilt fra hinanden, så få vinduer som muligt så du kun opfylder kravene, vinduer indraget i facaden. ekstremt omhyggelig med plasten, manchetter og tape overalt, tryktest før montering af plader, ingen altaner eller lignende, slidsede lagere, korrekt hjørnekonstruktioner (gøres sjældent), overisolere karme, hæv tagfoden, adskil kantbjælke fra bundplade, frostisolering, brug altid skiftende fastgørelser, store tagskæg, varmegenvinding, solenergi gerne hybridenergi, luftsluser
igen er plasten/tæthed ekstremt vigtig kan ikke understrege det nok
så skal man huske på, at det ikke kun er fordele ved at bo i et passivhus.
Der er mange ulemper, som man skal kende til, og det passer virkelig ikke til alle.
Så virker det som om mange ikke ved, hvad et passivhus er, det betyder ikke, at det forbruger nul?
Et passivhus er en standard i Europa, der er tydeligt defineret med flere parametre, så man kan få sin bygning certificeret.
F.eks.:
Klimazone 3: 30 kWh/m2
U-værdien max: 0,9 W/m2C°
Tæthedskravene: max 0,3 l/s og m2
osv...
Hej og velkommen til forummet @oliven1O oliven1 sagde:
Jeg anbefaler, at du læser tråden igennem, eller i det mindste trådstarten og TS's egne indlæg. Hvis du gør det, vil du se, at det er et Nulenergihus med traditionel opvarmning, som TS overvejer, ikke et passivhus.
Jeg ville i modsætning til oliven1 anbefale kontinuerlige isoleringslag, det er en god og enkel måde at mindske kuldebroer på.
Hva?F fribygg sagde:Hej og velkommen til forummet @oliven1
Jeg anbefaler, at du læser tråden igennem, eller i det mindste startindlægget og TS egne indlæg. Hvis du gør det, vil du se, at det er et Nulenergihus med traditionel opvarmning, som TS overvejer, ikke et passivhus.
Jeg ville i modsætning til oliven1 anbefale kontinuerlige isoleringslag, det er en god og enkel måde at reducere kuldebroer.
Hvis man skal bygge nulenergihus eller plusenergihus, er det endnu vigtigere at bygge ifølge det, jeg har skrevet.
Jeg skrev jo udtrykkeligt, at man skal have kontinuerlige isoleringslag, skrev det endda et par gange.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 300 indlæg
Njae. Så kritisk er det ikke. Et lavenergihus med solceller bliver jo nemt plusenergi.
Men er enig i øvrigt, at det er vigtigt at bygge en gennemtænkt klimaskærm med minimale kuldebroer.
Men er enig i øvrigt, at det er vigtigt at bygge en gennemtænkt klimaskærm med minimale kuldebroer.